![]() |
limieten en oplossen vergelijkingen
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met de limieten van functies. Ik snap ze wel , maar wat zijn het eigelijk?/ Dat snap ik niet echt. kan ze wel bereken maar wat het zijn :confused: :) En nog een vraag over het oplossen van een vergelijking Als je bijvoorbeeld 1+2wX=2X-3 heb hoe bereken je dan eenvoudig de x kan bereken. Ik weet wel dat de x 4 is omdat ik met de rekenmachine de grafiek heb geplot en daarna de plek waar ze elkaar kruisen heb berekend, maar ja mag geen rekenmachine gebruiken. Hoe pak je zoiets dan aan??/ en wat is het domein van -2[5/x-3] Het leek mijn dat dat <3---> > is Oke alvast bedankt voor de antwoorden JB |
effe een detail de w in 1+2wX=2X-3 staat voor wortel x
|
1+2wX=2X-3 (-1)
2wX=2X-4 (:2) wX=X-2 (²) X=X²-4 (:X) 0=X-4 X=4 ik hoop dat het een beetje duidelijk is -2[5/x-3] x mag geen 0 zijn, anders is de hele som niet uit te rekenen. (toch? hier twijfel ik ook wel een beetje aan :) ) domein f =NIET 0 tenzei je -2[5/[x-3]] bedoelt, dat is domein f geen 3 zeg, ben jij wel 18? die stof is bij ons Hst 1 om te herhalen enzo. |
Citaat:
x^2 - 5x + 4 = 0 (x - 1)(x - 4) = 0 x = 1 of x = 4 Onthoud voor het oplossen van een wortelvergelijking de volgende stappen: -Isoleren -Kwadrateren -Oplossen Isoleren: Eerst zorg je er dus voor dat je een vergelijking krijgt in de vorm van: w(x) = .... Kwadrateren: Vervolgens kwadrateer je beide kanten. Je krijgt dan iets zoals: x = .... Oplossen: Vervolgens moet je, zo nodig, de vergelijking verder opossen. |
Citaat:
|
Als ik nu goed kijk naar dat van die domein zie ik het ja. Ik ben wel 18, maar omdat ik eerst 4 jaar mavo heb gedaan en daarna pas havo mis ik de basis vormig van dit. Mavo wiskunde is totaal anders dan havo wiskunde. Dus vandaar kom ik uit sommige dingen niet die voor jou wel makkelijk zijn.
|
Citaat:
Jij bepaalt echter alle mogelijke waardes die je kan invoeren. Het is maar net wat je handiger vind, maar over het algemeen kan je zeggen dat het controleren van je antwoorden sneller gaat... |
Citaat:
dus nadeel: als je later de berekening gaat gebruiken, en je wilt een regel eruit gaan substitueren voor een andere, dan moet je eerst weer gaan controleren (en bij ingewikkeldere sommen, ook eerst weer gaan kijken hoe de som in elkaar zit om te kunnen controleren) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03. |