![]() |
wiskunde:rechthoekige driehoeken (moeilijk)
Een rechthoekig blad papier wordt zo gevouwen dat de rechterbenedenhoek tegen de bovenkant van het blad komt en maakt er een hoek van 45 graden of Pi/4 rad mee. bereken de lengte van de vouw .
Hoe moete da doeeeeeeennnnnnnn ???? Zet me op weg aub. De uitkomst zou 10,28 moeten zijn, hoe komde daaraan ????? |
Wat voor papier? 7.27cm zegt me weinig.
|
Bericht aan mathfreak
Tot zover was ik ook al geraakt dat de schuine zijde dan X2 is als je de ene zijde x noemt (de andere is dat dan ook) , het andere stuk van de breedte is dan 10-X zodat de schuine zijde van de linker rechthoekige driehoek (10-X)2 is. (Pythagoras) Zou je de berekening volledig kunnen uitschrijven tot aan de uitkomst als dat kan ??
|
Geef eens de volledige vraag, wil je.
Citaat:
We spreken over een rechthoekig blad papier en een rechterbenedenhoek. Dan krijg je toch zoiets: [img]http://********.tsd-webservices.nl/dump/vouw.gif[/img] *?* |
Er geldt dus blijkbaar dat de breedte 10 moet zijn. Wat is de lengte van het vel en waar moet de rechterbenedenhoek tegen de bovenkant van het blad terecht komen? Als deze gegevens bekend zijn kun je berekenen hoe lang de vouw is, anders niet.
|
Citaat:
- vouw hem - neem een lat - meet - ;) |
De maten van 1 A4 zijn 210 x 297 mm
Die 210 moet je dus hebben, dat is de lengte van zijde x, zeg maar Omdat de beide andere hoeken 45 graden zijn, zijn de 2 zijden die de rechte hoek vormen, net zo lang. dus 2 zijden van 210 210 [kwadraat] + 210 [kwadraat] = x [wortel] x = y Of ik heb het helemaal fout... [edit] Oh w8, de uitkomst moet 10,28 zijn. 10,28 [kwadraat] = 105,67 105,67 : 2 = 52,84 [wortel] 52,84 = y1 y1=y2 ... |
Als de vraag over het 10 bij 10 blaadje en seriuze vraag was, wat was de berekening en welk gegeven werd hierbij vergeten? :eek:
|
Citaat:
|
Ja, het is een serieuze vraag.Ik heb ze reeds zelf opgelost en mijn uitkomst stemt overeen met die uit het boek dus het klopt.Er is geen gegeven vergeten . Doch, de bijgevoegde tekening die in mijn boek staat kon ik niet bijvoegen daar ik geen lid ben.Ik kan je de volledige oplossing dus niet mailen, tenzij je mij je e-mailadres geeft, dan scan ik de tekening in en geef ik de berekening hoe het moet.
|
trouwens, er staat nergens dat dat blad 10 BIJ 10 is, enkel de breedte is 10, de lengte is niet gegeven. :) :) Tis ni gemakkelijk om op te lossen zn, zelfs ni voor mij die practisch alle vraagstukken rechthoekige driehoek op kan lossen ;) :)
|
Citaat:
Ik geef zelf bijles in wiskunde, fysica en scheikunde per e-mail. Mocht je daar toevallig belangstelling voor hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27. |