![]() |
Bewijs
Bewijs dat:
Voor ieder a uit R geldt: Als voor iedere x > 0 geldt 0 <= a < x, dan is a = 0 <= betekend kleiner of gelijk aan. |
Er is gegeven: 0 <= a < x en x > 0, dus a >=0 en a < x. x > 0 <=> 0 < x. Omdat ook geldt: a < x geeft dit: a=0.
|
Maar zo heb je het toch niet bewezen?
Kijk maar stel x = 3 en a = 2 dan staat er: Er is gegeven: 0 <= a < x en x > 0, dus a >=0 en a < x. x > 0 <=> 0 < x. Omdat ook geldt: a < x geeft dit: a=0 Er is gegeven: 0 <= 2 < 3 en 3 > 0, dus 2 >=0 en 2 < 3. 3 > 0 <=> 0 < 3. Omdat ook geldt: 2 < 3 geeft dit: 2=0 lijkt me niet kloppen. Dit is dus geen bewijs. |
Mathfreak
a<5 4<5 2<5 a is niet altijd hetzelfde, je mag niet zeggen 0<x a<x dus a = 0, want a kan ook nog 3 zijn als x 4 is... |
als het goed is krijg ik as vrijdag in mijn werkcollege het bewijs uitgelegt. Ik zal het vervolgens hier plaatsten. ik twijfel niet aan uw wiskunde capaciteiten, toch zegt mijn gevoel dat het niet het juiste bewijs is. de toekomst zal mij leren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Staat er toevallig: Bewijs (x > 0 ^ 0 <= a ^ a < x) => a = 0 of geef een tegenvoorbeeld. ? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ok :)
|
Oke daar komt ie:
Zij a uit R, x > 0 Aaname: voor elke x > 0 : 0 <= a < x drie mogelijkheden: a<0, a=0, a>0 (trichometrie) Stel a<0: is in tegenspraak met aanname Stel a>0: Dan betaat er een x zo dat 0 < x < a en dat is in tegenspraak met de aanname. Voorbeeld x = a/2 Dan moet gelden a=0 |
Citaat:
|
Citaat:
x KAN nl niet kleiner zijn dan a (volgens de aanname). En de stelling klopt niet (zie jou tegenvoorbeeld). Hij is dus onmogelijk te bewijzen. |
Ik heb gebruik genmaakt van een bewijs uit het ongerijmde.
Een bewijs uit het ongerijmdewerkt op de volgende manier: - Je neemt iets aan (aanname). - Je stelt dat een bepaalde stelling waar is - Je bewijst dan dat als die stelling waar is, er een tegenspraak komt met de aanname - Dus kun je concluderen dat datgene wat je stelt, niet waar is. - uiteindelijk blijft er 1 stelling over die dan waar moet zijn. In dit geval moet je dus bewijzen dat a=0 als hetgeen je aanneemt waar is. Als nu a>0, dan bestaat er een x zo dat die tussen 0 en ligt, wat in tegenstelling is met de aanname dat x>a. Hiermee bewijs je dat a niet groter is dan 0 |
Even een nadere toelichting wat betreft bewijzen uit het ongerijmde: deze bewijsmethode berust op de afleidingsregel a=>b en niet-b=>niet-a. Deze afleidingsregel staat bekend als modus tollens.
Het bewijs uit het ongerijmde verloopt dan als volgt: om te bewijzen dat niet-a geldt veronderstellen we dat a geldt en dat a=>b geldt. Daar we echter op niet-b (de gezochte tegenspraak) uitkomen vinden we dus op grond van de modus tollens dat niet-a geldt, waarmee het bewijs is geleverd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53. |