Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   x² - 7x - 18 = 0 ? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=253809)

miejrandaa 06-10-2002 12:08

x² - 7x - 18 = 0 ?
 
Aaarrghh!

Moet wiskunde sommen maken maar kom er echt niet uit, boek is namelijk nogal onduidelijk, en niet te snappen...minder dus ja
En tis voor muh schoolexamen :mad:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ( ? )

De som is als volgt:

x² - 7x - 18 = 0

En als jullie toch bezig zijn:

-x² = 13x - 48

Alvast heeeel erg bedankt enzo!

Koesjz!

Lucky Luciano 06-10-2002 12:22

Citaat:

miejrandaa schreef:
Aaarrghh!

Moet wiskunde sommen maken maar kom er echt niet uit, boek is namelijk nogal onduidelijk, en niet te snappen...minder dus ja
En tis voor muh schoolexamen :mad:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ( ? )

De som is als volgt:

x² - 7x - 18 = 0

(x+2)(x-9)
x=-2 of x=9
Citaat:

En als jullie toch bezig zijn:

-x² = 13x - 48

[/B]
x=3

miejrandaa 06-10-2002 12:25

Jah hoe doe je die laatste dan? Want die ken ook x = -16 zijn :S

mathfreak 06-10-2002 12:29

Citaat:

miejrandaa schreef:
Aaarrghh!

Moet wiskunde sommen maken maar kom er echt niet uit, boek is namelijk nogal onduidelijk, en niet te snappen...minder dus ja
En tis voor muh schoolexamen :mad:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ( ? )

De som is als volgt:

x² - 7x - 18 = 0

En als jullie toch bezig zijn:

-x² = 13x - 48

Alvast heeeel erg bedankt enzo!

Koesjz!

Om x² - 7x - 18 te ontbinden zoek je 2 getallen waarvan de som -7 is en het produkt -18. Dit zijn de getallen -9 en 2, dus er geldt: x² - 7x - 18 = 0 <=> (x-9)(x+2)=0, dus x-9=0 of x+2=0, dus x=9 of x=-2.
Herschrijf -x² = 13x - 48 als x² + 13x - 48 = 0 en zoek nu 2 getallen waarvan de som 13 is en het produkt -48. Dit zijn de getallen 16 en -3, dus er geldt: x² + 13x - 48 = 0 <=> (x+16)(x-3)=0, dus x+16=0 of x-3=0, dus x=-16 of x=3.

Lucky Luciano 06-10-2002 12:52

Citaat:

miejrandaa schreef:
Jah hoe doe je die laatste dan? Want die ken ook x = -16 zijn :S
owjah :o ok:
-x²=13x-48
x²=-13x+48
x²+13x-48=0
(x+16)(x-3)=0
x=-16 of x=3

Lucky Luciano 06-10-2002 12:54

Citaat:

mathfreak schreef:
x² + 13x - 48 = 0 <=> (x-16)(x+3)=0, dus x-16=0 of x+3=0, dus x=16 of x=-3.
Om 13x te vormen moet het zijn (x+16)(x-3)
Bij (x-16)(x+3) komt er -13x uit

mathfreak 06-10-2002 13:18

Citaat:

darkshooter schreef:
Om 13x te vormen moet het zijn (x+16)(x-3)
Bij (x-16)(x+3) komt er -13x uit

Je hebt gelijk. Ik heb het inmiddels al gecorrigeerd. Bedankt voor je oplettendheid.

azitoga 06-10-2002 14:22

leren jullie in nederland de discriminantmethode niet?? die is nochtans veel gemakkelijker om zulke vergelijkingen op te lossen!!!

miejrandaa 06-10-2002 14:26

Jaah die benk nu aan het leren.....Maar toen met die vergelijking van net had ik dat in me boekje nog nie gelezen, dusz, maar kweet nie of die vergelijking ook op te lossen is met dat D-shit...

H@nk 06-10-2002 14:29

Citaat:

azitoga schreef:
leren jullie in nederland de discriminantmethode niet?? die is nochtans veel gemakkelijker om zulke vergelijkingen op te lossen!!!
dit is veel makkelijker....
de ABC-formule is alleen handig met kommagetallen

mathfreak 06-10-2002 15:26

Citaat:

azitoga schreef:
leren jullie in nederland de discriminantmethode niet?? die is nochtans veel gemakkelijker om zulke vergelijkingen op te lossen!!!
Deze methode wordt hier wel degelijk onderwezen, maar dan in verband met de oplossing van het algemene geval a*x2 + b*x + c = 0, maar omdat a hier de waarde 1 heeft en het linkerlid te ontbinden is volgens de produkt-som methode heb je de theorie van de discriminant hier niet nodig.

azitoga 06-10-2002 19:10

wij leren ook wel die regel met som en product, maar direct daarna de discriminantmethode, en we gebruiken alleen de laatste. :eek:
Met een beetje oefening gaat dat zeker zo snel, of zelfs sneller!!

EvilSmiley 06-10-2002 19:38

Ach ongetwijfelt doen ze het in belgië een beetje anders.

Lucky Luciano 07-10-2002 09:17

Citaat:

FlorisvdB schreef:
Ik heb em ook in mn rekenmachine zitten, maar op examens enzo moet je toch duidelijk opschrijven wat je doet. Dan ben je evengoed nog net zo lang bezig. Met opgaven uit het boek werkt het op de rekenmachine-manier wel sneller.
Ja ok, maar nu hoef ik niet al die getallen nog in te toetsen ook (als ik die hele formule moet intoesten zit je met 8 haakjes te werken). Ik hoef nu alleen alles in te vullen. Discriminant krijg ik erbij :p

Lucky Luciano 07-10-2002 09:18

Citaat:

azitoga schreef:
wij leren ook wel die regel met som en product, maar direct daarna de discriminantmethode, en we gebruiken alleen de laatste. :eek:
Met een beetje oefening gaat dat zeker zo snel, of zelfs sneller!!

Ja dat denk ik toch van niet!
x²+2x-63=0
Dat ontbind ik binnen 10 sec. Maar als ik de abc-formule moet gebruiken ben je daar echt wel meer dan 30 sec mee bezig

PCRodent 07-10-2002 12:49

Whaha lol ik heb geleerd binnen 5 seconden de 2 varianten ABC-formule uit te schrijven en binnen 5 seconden mijn rekenmachine het antwoord te laten geven :D

Lucky Luciano 07-10-2002 15:04

Citaat:

PCRodent schreef:
Whaha lol ik heb geleerd binnen 5 seconden de 2 varianten ABC-formule uit te schrijven en binnen 5 seconden mijn rekenmachine het antwoord te laten geven :D
Dan schrijf je er snel:
-b(+/-)W(b²-(4ac))/2a
Moet je dat helemaal invullen, discriminant noteren. Niet echt 5 sec werk lijkt mij

Aegishjalmur 11-10-2002 12:54

jeps en als je kwadraat afsplitsen gebruikt, heb je de ABC-formule nooit meer nodig;

daar is de ABC-formule namelijk mee afgeleidt

Mysci 28-10-2002 13:53

knal em gewoon in de ABC formule in je grafische rekenmachine :D
( :confused: heb je die niet ZORGEN DAT JE EM KRIJG = HANDIG)

Anders gewoon ff met de hand de ABC formule uitwerken

x = -B + of - Wortel (B² -4 x A x C)

antwoord delen door 2 x A

x² - 7x - 18 = 0 ?

A = 1 B = 7 C = 18

easy !!!!! ;)

azitoga 28-10-2002 17:45

wij gebruiken geen grafisch rekenmachine!!!!!!!!!!

bij ons gaat het nog allemaal uit het hoofd :mad: ligt alleen maar aan de leraar, hoor, alle andere klassen mogen het wel gebruiken :rolleyes:

Mysci 28-10-2002 17:47

heb je geen grafische rekenmachine..... 'k dacht dat dat toegstaan was bij alle klassen in de 2e fase????? duzz vanaf 4 havo en vwo .... je mag ze zelfs op het examen gebruiken duz ik zou maar eens gaan klagen dan!

mathfreak 28-10-2002 17:58

Citaat:

Mysci schreef:
heb je geen grafische rekenmachine..... 'k dacht dat dat toegstaan was bij alle klassen in de 2e fase????? duzz vanaf 4 havo en vwo .... je mag ze zelfs op het examen gebruiken duz ik zou maar eens gaan klagen dan!
azitoga is een Belgische leerlinge (dat heb ik gezien toen ik haar profiel raadpleegde) en aangezien het onderwijs in België geheel van dat in Nederland verschilt is het heel goed mogelijk dat het gebruik van een grafische rekenmachine in België alleen maar bij een beperkt aantal onderwijstypen (bijvoorbeeld technisch onderwijs) is toegestaan.

pol 28-10-2002 18:04

Citaat:

azitoga schreef:
wij gebruiken geen grafisch rekenmachine!!!!!!!!!!

bij ons gaat het nog allemaal uit het hoofd :mad: ligt alleen maar aan de leraar, hoor, alle andere klassen mogen het wel gebruiken :rolleyes:

Je zou blij moeten zijn.

Door geen GR te gebruiken, krijg je een beter inzicht in de materie. Hetgeen goed van pas zal komen bij verdere (wetenschappelijke) studies, waar het abstractieniveau meestal hoog ligt.

neilpryde 29-10-2002 16:15

Ik heb ng gekozen en fuck he wat zuigt wiskunde b1, helemaal die leraar, die vraagt te veel van ons. Ik ben al die technieken weer vergeten, wis b1 is mijn zwakste vak.

azitoga 01-11-2002 19:17

onze leraar vindt dus ook dat je alles zelf moet kunnen inzien, zonder de hulp van je rekenmachine

mathfreak 01-11-2002 20:48

Citaat:

azitoga schreef:
onze leraar vindt dus ook dat je alles zelf moet kunnen inzien, zonder de hulp van je rekenmachine
Als iemand die zelf naast wiskunde ook sterk in het onderwijs hierin is geïnteresseerd kan ik me daar wel in vinden. Je kunt wiskunde alleen maar begrijpen door er inzicht in te hebben. Een rekenmachine is een uitstekend hulpmiddel voor het uitvoeren van berekeningen, maar het vertelt je niets over het waarom van de manier waarop je dat moet doen.

REIE 09-11-2002 22:44

Citaat:

miejrandaa schreef:

x² - 7x - 18 = 0

Ik reken het uit met de abc formule, of discriminant. b²-4ac

dat is 49 - (4.1.-18) = 121

Dan - of + b + wortel van de discriminant gedeeld door 2 keer a

x1 = -7+11/2 = -2
x2 = 7+11/2 = 9

(x-9)(x+2)

Ik zie een fout bij de berekening van de de eerste x vermoed ik zo... Verbeter me indien nodig.

REIE

mathfreak 10-11-2002 10:46

Citaat:

REIE schreef:
Ik reken het uit met de abc formule, of discriminant. b²-4ac

dat is 49 - (4.1.-18) = 121

Dan - of + b + wortel van de discriminant gedeeld door 2 keer a

x1 = (-7+11)/2 = -2
x2 = (7+11)/2 = 9

(x-9)(x+2)

Ik zie een fout bij de berekening van de de eerste x vermoed ik zo... Verbeter me indien nodig.

REIE

Ik heb even wat haakjes gezet om de berekening van de oplossingen goed weer te kunnen geven. Overigens zijn je uitkomsten correct, wat je zelf kunt controleren door (x-9)(x+2) uit te werken. Het enige wat niet klopte was je uitleg hoe je de uiteindelijke oplossingen met de abc-formule berekent. Je neemt namelijk altijd -b plus of min de wortel uit de discriminant en deelt dit resultaat door 2*a. Overigens was deze stap in jouw uitwerking wel corrrect. Om te controleren of je oplossingen x1 en x2 correct zijn kun je gebruik maken van de eigenschappen x1+x2=-b/a en x1*x2=c/a. Met deze eigenschappen is het tevens mogelijk om bij 1 gegeven oplossing de andere te kunnen berekenen.

ingefranken 10-11-2002 12:54

1. (x+2)(x-9)=0
x+2=0 of x-9=o
x=-2 of x=9

ingefranken 10-11-2002 13:01

-x² = 13x - 48
-x²- 13x+48 = 0
(x+3)(x-16)=0
x+3=0 of x-16=0
x=-3 of x=16

ingefranken 10-11-2002 13:03

x² - 7x - 18 = 0
(x+2)(x-9)=0
x+2=0 of x-9=0
x=-2 of x=9

julia15 17-11-2002 14:13

X² - 7x -18 =0
(x-9)(x+2)=0
x=9 v x=-2

FlorisvdB 17-11-2002 14:38

Citaat:

julia15 schreef:
X² - 7x -18 =0
(x-9)(x+2)=0
x=9 v x=-2


Methuselah 17-11-2002 15:30

:eek: dat leren wij hier in België in't tweede en derde middelbaar oplossen! (14-15 jaar!) :o

FlorisvdB 17-11-2002 15:38

wij in de derde

Andijvie 17-11-2002 16:55

Citaat:

Methuselah schreef:
:eek: dat leren wij hier in België in't tweede en derde middelbaar oplossen! (14-15 jaar!) :o
Heb ik toen ook geleerd :) Alleen heb je het daarna een tijd niet meer, en dus kan je het weer vergeten he :)

azitoga 17-11-2002 17:54

De dicriminantmethode leer je in belgie pas in het vierde jaar, en niet in het tweede (dus: 15-16 jaar)!!

en vanaf dan heb je die constant nodig... :eek:

Andijvie 17-11-2002 17:56

Citaat:

azitoga schreef:
De dicriminantmethode leer je in belgie pas in het vierde jaar, en niet in het tweede (dus: 15-16 jaar)!!

en vanaf dan heb je die constant nodig... :eek:

discriminant kreeg ik in het derde jaar, 14/15 was ik toen.. scheelt dus niet zoo veel :)

azitoga 17-11-2002 18:02

Aso? tso? bso?

mathfreak 17-11-2002 18:09

Citaat:

azitoga schreef:
Aso? tso? bso?
Geen van drieën. Het Nederlandse en het Belgische onderwijssysteem zijn wat dat betreft totaal van elkaar verschillend. Het v.w.o. (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) hier in Nederland is qua niveau vergelijkbaar met de lagere en hogere cyclus van het middelbaar onderwijs in België samen, met dit verschil dat het abstractieniveau bij jullie aanzienlijk hoger ligt dan hier in Nederland.

Apomes 21-11-2002 21:12

jep in Belgie doen we het heeeeeel andes :D lang leve gemakkelijk Belgie :D

Tampert 21-11-2002 21:19

uitwerken is ook veel beter voor je inzicht. Tikfoutje is snel gemaakt. Een rekenfoutje ook wel, maar als je het vaak genoeg doet kun je soms al een beetje kijken wat het gaat worden. Als je een GR hebt heb je de neiging om zonder na te denken de boel in je rekenmachine te mikken en het antwoord te zien...

en... Ik moet bekennen dat ik de afleiding van de ABC-formule (d.m.v. kwadraatafsplitsen dat ik nooit op de middelbarte school heb gehad) niet ken... kan iemand die posten/mailen?

mathfreak 22-11-2002 17:40

Citaat:

Tampert schreef:
Ik moet bekennen dat ik de afleiding van de ABC-formule (d.m.v. kwadraatafsplitsen dat ik nooit op de middelbarte school heb gehad) niet ken... kan iemand die posten/mailen?
Kijk hier maar eens: http://forum.scholieren.com/showthre...ght=abcformule

Hoipiepeloi 24-11-2002 10:43

x is (boven in de formule): -b +/- wortel b kwadraat min 4 keer a keer c en dan (onder in de formule): gedeeld door 2 keer a.

a is het getal voor de x kwadraat.
b is het getal voor de x
c is het losse getal.

Je rekent eerst b kwadraat min 4 keer a keer c uit. Dat is de discriminant.


Als hier een getal in de min uitkomt kun je meteen stoppen, want dan kun je hem niet oplossen. Zet dan wel neer: kan niet

Dan doe je min b + de wortel van de discriminant (b kwadraat min 4 keer a keer c). Het antwoord daarvan deel je door 2 a. Het antwoord wat hieruit komt is een van de twee antwoorden van x.

Dan doe je min b - de wortel van de discriminant (b kwadraat min 4 keer a keer c). Het antwoord daarvan deel je door 2 a. Het antwoord wat hieruit komt is een van de twee antwoorden van x.

corrado-vr6 03-12-2002 17:35

dat moet niet zo mensen

het moet zo:

(-b - (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a)

of

(-b + (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a)

kies het beste uit

FlorisvdB 04-12-2002 10:32

Citaat:

corrado-vr6 schreef:
dat moet niet zo mensen

het moet zo:

(-b - (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a)

of

(-b + (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a)

kies het beste uit

Je moet ze ALTIJD allebei uitrekenen, en dan aangeven of ze allebei voldoen, en zo niet, zeggen welke niet voldoet

Roos 04-12-2002 13:19

Citaat:

Mysci schreef:
knal em gewoon in de ABC formule in je grafische rekenmachine :D
( :confused: heb je die niet ZORGEN DAT JE EM KRIJG = HANDIG)

Anders gewoon ff met de hand de ABC formule uitwerken

x = -B + of - Wortel (B² -4 x A x C)

antwoord delen door 2 x A

x² - 7x - 18 = 0 ?

A = 1 B = 7 C = 18

easy !!!!! ;)


En wat als x nou geenheel getalis, maar bijvoorbeeld wortel(7)?
Jaa danzit je vast!

Alicia Silverstone 04-12-2002 13:44

Citaat:

Roos schreef:
En wat als x nou geenheel getalis, maar bijvoorbeeld wortel(7)?
Jaa danzit je vast!

huh?! dan pas je toch nog steeds de ABC formule toe en dan zou er gewoon wortel 7 uitkomen...

Lethalis 04-12-2002 14:56

Patsers hier in deze topic joh .. met het aantal seconden enzo. Whehe :)

Ik kon vergelijkingen met de ABC formule in mijn hoofd oplossen toen ik het nog elke week moest doen op school :X

Rekenmachine-tuig hierzo :p

@Roos: Alicia heeft gelijk :p :p


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.