![]() |
x² - 7x - 18 = 0 ?
Aaarrghh!
Moet wiskunde sommen maken maar kom er echt niet uit, boek is namelijk nogal onduidelijk, en niet te snappen...minder dus ja En tis voor muh schoolexamen :mad: Ik hoop dat iemand mij kan helpen ( ? ) De som is als volgt: x² - 7x - 18 = 0 En als jullie toch bezig zijn: -x² = 13x - 48 Alvast heeeel erg bedankt enzo! Koesjz! |
Citaat:
x=-2 of x=9 Citaat:
|
Jah hoe doe je die laatste dan? Want die ken ook x = -16 zijn :S
|
Citaat:
Herschrijf -x² = 13x - 48 als x² + 13x - 48 = 0 en zoek nu 2 getallen waarvan de som 13 is en het produkt -48. Dit zijn de getallen 16 en -3, dus er geldt: x² + 13x - 48 = 0 <=> (x+16)(x-3)=0, dus x+16=0 of x-3=0, dus x=-16 of x=3. |
Citaat:
-x²=13x-48 x²=-13x+48 x²+13x-48=0 (x+16)(x-3)=0 x=-16 of x=3 |
Citaat:
Bij (x-16)(x+3) komt er -13x uit |
Citaat:
|
leren jullie in nederland de discriminantmethode niet?? die is nochtans veel gemakkelijker om zulke vergelijkingen op te lossen!!!
|
Jaah die benk nu aan het leren.....Maar toen met die vergelijking van net had ik dat in me boekje nog nie gelezen, dusz, maar kweet nie of die vergelijking ook op te lossen is met dat D-shit...
|
Citaat:
de ABC-formule is alleen handig met kommagetallen |
Citaat:
|
wij leren ook wel die regel met som en product, maar direct daarna de discriminantmethode, en we gebruiken alleen de laatste. :eek:
Met een beetje oefening gaat dat zeker zo snel, of zelfs sneller!! |
Ach ongetwijfelt doen ze het in belgië een beetje anders.
|
Citaat:
|
Citaat:
x²+2x-63=0 Dat ontbind ik binnen 10 sec. Maar als ik de abc-formule moet gebruiken ben je daar echt wel meer dan 30 sec mee bezig |
Whaha lol ik heb geleerd binnen 5 seconden de 2 varianten ABC-formule uit te schrijven en binnen 5 seconden mijn rekenmachine het antwoord te laten geven :D
|
Citaat:
-b(+/-)W(b²-(4ac))/2a Moet je dat helemaal invullen, discriminant noteren. Niet echt 5 sec werk lijkt mij |
jeps en als je kwadraat afsplitsen gebruikt, heb je de ABC-formule nooit meer nodig;
daar is de ABC-formule namelijk mee afgeleidt |
knal em gewoon in de ABC formule in je grafische rekenmachine :D
( :confused: heb je die niet ZORGEN DAT JE EM KRIJG = HANDIG) Anders gewoon ff met de hand de ABC formule uitwerken x = -B + of - Wortel (B² -4 x A x C) antwoord delen door 2 x A x² - 7x - 18 = 0 ? A = 1 B = 7 C = 18 easy !!!!! ;) |
wij gebruiken geen grafisch rekenmachine!!!!!!!!!!
bij ons gaat het nog allemaal uit het hoofd :mad: ligt alleen maar aan de leraar, hoor, alle andere klassen mogen het wel gebruiken :rolleyes: |
heb je geen grafische rekenmachine..... 'k dacht dat dat toegstaan was bij alle klassen in de 2e fase????? duzz vanaf 4 havo en vwo .... je mag ze zelfs op het examen gebruiken duz ik zou maar eens gaan klagen dan!
|
Citaat:
|
Citaat:
Door geen GR te gebruiken, krijg je een beter inzicht in de materie. Hetgeen goed van pas zal komen bij verdere (wetenschappelijke) studies, waar het abstractieniveau meestal hoog ligt. |
Ik heb ng gekozen en fuck he wat zuigt wiskunde b1, helemaal die leraar, die vraagt te veel van ons. Ik ben al die technieken weer vergeten, wis b1 is mijn zwakste vak.
|
onze leraar vindt dus ook dat je alles zelf moet kunnen inzien, zonder de hulp van je rekenmachine
|
Citaat:
|
Citaat:
dat is 49 - (4.1.-18) = 121 Dan - of + b + wortel van de discriminant gedeeld door 2 keer a x1 = -7+11/2 = -2 x2 = 7+11/2 = 9 (x-9)(x+2) Ik zie een fout bij de berekening van de de eerste x vermoed ik zo... Verbeter me indien nodig. REIE |
Citaat:
|
1. (x+2)(x-9)=0
x+2=0 of x-9=o x=-2 of x=9 |
-x² = 13x - 48
-x²- 13x+48 = 0 (x+3)(x-16)=0 x+3=0 of x-16=0 x=-3 of x=16 |
x² - 7x - 18 = 0
(x+2)(x-9)=0 x+2=0 of x-9=0 x=-2 of x=9 |
X² - 7x -18 =0
(x-9)(x+2)=0 x=9 v x=-2 |
Citaat:
|
:eek: dat leren wij hier in België in't tweede en derde middelbaar oplossen! (14-15 jaar!) :o
|
wij in de derde
|
Citaat:
|
De dicriminantmethode leer je in belgie pas in het vierde jaar, en niet in het tweede (dus: 15-16 jaar)!!
en vanaf dan heb je die constant nodig... :eek: |
Citaat:
|
Aso? tso? bso?
|
Citaat:
|
jep in Belgie doen we het heeeeeel andes :D lang leve gemakkelijk Belgie :D
|
uitwerken is ook veel beter voor je inzicht. Tikfoutje is snel gemaakt. Een rekenfoutje ook wel, maar als je het vaak genoeg doet kun je soms al een beetje kijken wat het gaat worden. Als je een GR hebt heb je de neiging om zonder na te denken de boel in je rekenmachine te mikken en het antwoord te zien...
en... Ik moet bekennen dat ik de afleiding van de ABC-formule (d.m.v. kwadraatafsplitsen dat ik nooit op de middelbarte school heb gehad) niet ken... kan iemand die posten/mailen? |
Citaat:
|
x is (boven in de formule): -b +/- wortel b kwadraat min 4 keer a keer c en dan (onder in de formule): gedeeld door 2 keer a.
a is het getal voor de x kwadraat. b is het getal voor de x c is het losse getal. Je rekent eerst b kwadraat min 4 keer a keer c uit. Dat is de discriminant. Als hier een getal in de min uitkomt kun je meteen stoppen, want dan kun je hem niet oplossen. Zet dan wel neer: kan niet Dan doe je min b + de wortel van de discriminant (b kwadraat min 4 keer a keer c). Het antwoord daarvan deel je door 2 a. Het antwoord wat hieruit komt is een van de twee antwoorden van x. Dan doe je min b - de wortel van de discriminant (b kwadraat min 4 keer a keer c). Het antwoord daarvan deel je door 2 a. Het antwoord wat hieruit komt is een van de twee antwoorden van x. |
dat moet niet zo mensen
het moet zo: (-b - (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a) of (-b + (wortel van==> (b2 - 4ac)) / (2a) kies het beste uit |
Citaat:
|
Citaat:
En wat als x nou geenheel getalis, maar bijvoorbeeld wortel(7)? Jaa danzit je vast! |
Citaat:
|
Patsers hier in deze topic joh .. met het aantal seconden enzo. Whehe :)
Ik kon vergelijkingen met de ABC formule in mijn hoofd oplossen toen ik het nog elke week moest doen op school :X Rekenmachine-tuig hierzo :p @Roos: Alicia heeft gelijk :p :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58. |