![]() |
horizontale worp
We hebben een proef gedaan met een knikker die je dan verticaal lanceert vanuit een buis vanop een bepaalde hoogte en dan registreer je hoever die vliegt.
Zo heb ik bij een aantal y waarden (hoogte buis boven tafel) een x waarde (de rx) hoe kan ik van daaruit de vergelijking van de parabool vinden en v0 (de beginsnelheid)? |
Formule voor een horizontale worp: r(x)=vrt
Volgens mij kan je het ook nog doen met: 9,8y=0,5vē |
Citaat:
v=gt |
Citaat:
Je kan de t dus uitrekenen. Met s=v*t kun je zijn beginsnelheid uitrekenen. s is de horizontale afstand en v zijn beginsnelheid. Hierbij ga ik er natuurlijk van uit dat hij na de lancering een constante snelheid in horizontale richting heeft. Dus dat er geen luchtwrijving is. Oja.... en bij mijn verhaal ben ik er ook vanuit gegaan dat hij bij de lancering geen verticale snelheid had. Ik hoop dat dit ook daadwerkelijk het geval was, anders moet je het nog een beetje aanpassen |
Citaat:
mogen het niet te moeilijk maken :: |
Bij een horizontale worp gelden de volgende formules:
- xt=vx*t=v0*t - yt=1/2*g*t2. Door de eerste formule in t uit te drukken en deze waarde voor t in de tweede formule in te vullen is y uit te drukken in x en is daarmee de gevraagde vergelijking van de parabool bekend. De snelheid v0 is zonder verdere problemen uit de eerste formule af te leiden omdat het daar om een eenparige rechtlijnige beweging gaat, wat betekent dat de snelheid in de x-richting constant is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11. |