![]() |
scheikunde, reacties
wat gebeurt er als ik
1) ammoniumwaterstofsulfide (NH4HS) en een oplossing waterstofcyanide (HCN) bij elkaar breng? 2) Wat gebeurt er als ik seleenzuur bij een overmaat kaliloog breng? 3) wat gebeurt er als ik een oplossing waterstoffluoirde bij een oplossing calciumdiwaterstoffosfaat breng? |
Wat moet je pcies weten?
Bij die laatste zal bijvoorbeeld een neerslag ontstaan doordat Fluoride en calcium met elkaar reageren. |
wat er allemaal gebeurt, neerslag vorming, zuur-base reacties enzo
|
Citaat:
Bij 3 dus: zal een neerslag ontstaan doordat Fluoride en calcium met elkaar reageren. Zie Binas 45 Bij 1: HCN is een zwak zuur en zal dus een H+afstaan. Wat door NH4HS opgenomen wordt. Vervolgens ontstaan de stoffen: NH4+ H2S+CN- en H2O Weet niej cker of er water onstaat, leek me alleen wel zo aangezien het om een oplossing van HCN gaat. 2: WAt is de formule voor seleenzuur? Kon hem niej vinden |
bij een ZWAK zuur ontstaat er een EVENWICHTSREACTIE
(en waar stond die @#%^! formule van seleen ook al weer) |
Citaat:
Seleenzuur heeft de formule H2SeO4 en is net als H2SO4 een sterk zuur. Door seleenzuur met een kaliloogoplossing te laten reageren zal een oplossing van kaliumselenaat (K2SeO4) ontstaan. |
Volgens mijn docent scheikunde reageerd NH4HS al met zich zelf
|
Hoe dan?
kun je dan ff een reactievgl geven? |
Citaat:
|
niet echt aangezien ammoniumwaterstofsulfide niet ogelost is in water, je krijgt dan dus HCN + NH4HS -> NH4+ + CN- + H2S
echter deze reactie verloopt niet omdat er een sterker zuur zou ontstaan dan er in het begin was. wel krijg je dat NH4HS nu wel opgelost wordt, dus: NH4HS(s) -> NH4+(aq) + HS-(aq) |
Ja, check je binas tabel 49 maar, het zuur (rechter kolom) moet hoger staan dan de base.
maar HS- (de base) staat hoger dan NH4+ (het zuur) in een oplossing treedt er geen reactie op |
Citaat:
Citaat:
|
ow ja, dat is hetzelfde, sorry
|
Citaat:
CaH2PO4: zout van een sterk zuur reactie volgens principe van: "een sterk zuur verdrijft een zwakker zuur uit zijn zouten" HF + CaH2PO4 -> CaF + H3PO4 H3PO4 reageert nog met water natuurlijk (sterk zuur): H3PO4 + H2O -> (H2PO4)- + (H3O)+ (H2PO4)- reageert ook nog nbtje met water: (H2PO4)- + H2O -> (HPO4)2- + (H3O)+ de K-waarde van (HPO4)2- is te klein om nog van een noemenswaardige reactie met water te spreken. (CaF is volgens mij oplosbaar, maar dat weet ik niet zeker, dat moet je maar even opzoeken) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40. |