![]() |
Schaakbord probleem
Je hebt een schaakbord van N*N aantal vakjes.
Op dat schaakbord moet je N aantal Koninginnen plaatsen zonder dat ze elkaar bedreigen (horizontaal, verticaal, diagonaal). Dus op een schaakbord van 5*5 moet je 5 Koninginnen plaatsen. Bestaat er een formule/manier om het aantal mogelijkheden uit te reken bij een bepaalde N? |
Code:
1.... Geinig probleempje. Je kunt de sequentie willekeurig veranderen, alsmede de orientatie van de hele opzet. 4 richtingen. 5! sequenties. Dus ik gok op 4 * 5! .. maar dat is een beetje gebaseerd op intuitie. De rest laat ik maar over aan de knappe hoofden op dit forum ;) |
N -> f(N)
1 -> 1 2 -> 0 3 -> 0 4 -> 2 5 -> 10 6 -> 4 7 -> 40 8 -> 92 9 -> 352 10 -> 724 11 -> 2680 12 -> 14200 13 -> 73712 volgens m'n zelfgeschreven programmaatje; een mooi verband zie ik hier niet zo gauw, misschien later, misschien niet. (ik denk trouwens niet dat het simpel met faculteiten kan want 73712 heeft een priemfactor 271) - edit - wat wel grappig is aan 73712 is: 73712 = 271*272 en 272 = 16 * 17 :D |
Citaat:
|
Citaat:
Als je daar geen rekening mee zou houden, is het aantal mogelijkheden bij verre niet zo groot als jij denkt. Op het moment dat je de opstelling draait, krijg je namelijk de andere samenstellingen voor ogen. Elke mogelijke oplossing staat in die ene opstelling, mits je er anders naar kijkt. Of ken jij een andere? ;) |
Citaat:
inclusief alle draaiingen en spiegelingen vond ik deze 10 oplossingen voor N=5: Code:
type A: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Code:
/* |
oh btw, de uitvoer bestaat uit reeksen getallen die de alleen x-positie aangeven van de volgende koningin die vanzelfsprekend op de volgende y-coordinaat staat (of omgekeerd als je wilt)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20. |