![]() |
Syndroom van Asperger
is er hier iemand die hier iets meer van weet of er zelf last van heeft, of iemand kent die er last van heeft?
|
Het is een stoornis die in het autistische spectrum ligt. Dat wil zeggen dat impulsen van buiten niet goed of onvolledig verwerkt worden. In de praktijk uit zich dat, bij het syndroom van Asperger, in een verminderd inlevingsvermogen. Mensen die hieraan lijden voelen andere mensen vaak niet goed aan; ze hebben weinig mensenkennis en weten in onbekende sociale situaties vaak niet goed hoe ze zich moeten gedragen.
|
Citaat:
|
Het syndroom van Asperger is een aan autisme verwante stoornis en een vorm van hoger functionerend autisme. Autistisch gedrag is een gevolg van een organische hersenstoornis oftewel een genetisch bepaalde afwijking in de hersenen waardoor je compleet anders reageert en functioneert als de meeste mensen.
Autisme in het algemeen komt voor bij alle niveaus van verstandelijke begaafdheid, van zwakzinnig tot bovennormaal. Door een ontwikkelingsachterstand kunnen autisten op bepaalde gebieden niet of moeilijk meekomen. Sommige autisten ontwikkelen speciale bekwaamheden, bijvoorbeeld op gebied van techniek, puzzels of muziek en vaak hebben ze een buitengewoon geheugen. Ze hebben hun hele leven hulp nodig om in de huidige maatschappij te leven. Mensen met aan autisme verwante contactstoornissen (zoals Asperger) hebben soortgelijke problemen, maar minder ernstig. Het is subtieler in de persoonlijkheid verwerkt. Mensen met Asperger hebben de neiging gefascineerd te raken door een bijzondere interesse, die alle tijd en conversatie beheerst; een pre occupatie. Dit doen ze om orde te krijgen in de chaos van het dagelijkse leven. Deze fascinatie kan ook weer plaatsmaken voor andere. Verschil tussen een preoccupatie en een hobby is dat een hobby een favoriete bezigheid is met duidelijke plaats. Preoccupatie is moeilijk uit te stellen. Het moet op dat moment, er is veel herhaling en weinig ontwikkeling. Preoccupatie is een manier van functioneren. Vaak zijn mensen met Asperger onzeker over hoe ze een gesprek moeten beginnen en praten teveel of te weinig, te hard of te zacht. Voorafgaand een gesprek worden alle mogelijke conversatiepunten nagegaan zodat de persoon van tevoren weet hoe te reageren. Door hun goede intelligentie zetten ze ons op het verkeerde spoor. Dat doen ze niet om ons beet te nemen, maar is voor hun de manier om te overleven in een wereld die op hen chaotisch en vreemd overkomt. Zelf noemen ze Asperger ook: “oops, wrong planet syndrome. bron |
Ik schijn t te hebben, maar dat hebben ze ooit bedacht toen ik in een algehele crisis zat. Ik geloof er niks van, kan me er ook niet genoeg in herkennen, noem mezelf liever een nieuwetijdskind. Zal t ook altijd blijven ontkennen.
|
Het komt bijna alleen op jonge leeftijd voor. Mijn oom beweert dat hij het heeft, maar dat geloven mijn ouders en mijn andere oom niet. (ze zijn allebij huisarts).
|
Ik heb er wel van gehoord, uit een boek van Ludlum :cool:
|
Citaat:
Mijn broer heeft Asperger, en hij gaat de straat nooit meer op. Hij is te bang voor nieuwe gebeurtenissen. Hij ging ooit met ons mee naar Disneyland, en dat liep echt helemaal mis. Het is best triest eigenlijk. Hij zit nu alleen thuis de hele tijd. Binnekort wordt ie in een huis geplaatst met meer mensen die hetzelfde hebben. Maar op het moment kan hij niks. Hij kan geen relaties aangaan en hij kan niet werken. Als hij bij ons thuis is sluit hij zich op in de bijkeuken omdat het te druk is in de woonkamer. Maar zo'n huis schijnt veel verbetering te brengen iig. |
Citaat:
|
Enige waar ik mezelf in kan vinden is het chronisch voorbereiden van bepaalde gesprekken. Altijd willen weten waar het over gaat en hoe er op te reageren.
Ook heb ik 2 hobby's waar AL mijn vrije tijd aan op gaat. Mijn PC en mijn gitaar. Maar obsessief zou ik daar eerder voor gebruiken. |
Ik kan superuitvallen als iets niet gebeurd hoe ik dat gepland heb. Of als iemand iets met me afspreekt en dan die afspraak niet nakomt. Ik praat ook altijd veel te snel , heel veel mensen hebben moeite om me te volgen.
En ik voel me ook helemaal niet op mn gemak in een groep mensen die iets van mij verwachten. Collega's of op school. Ik durf niet te praten in groepen. Maar waar ik nu dus vooral mee zit is dat ik er absoluut niet tegen kan als ik niet alles volgens mijn plannen kan l;aten gaan. Zou dit ook misschien asperger kunnen zijn? Ik heb er op school ook al veel over geleerd, voornamelijk over autisme. Maar ik ben niet autistisch maar toch heb ik het idee dat er iets mis is. Dus wat zou het kunnen zijn? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |