Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   klassieke talen afschaffen??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=258938)

gwyneth 25-10-2002 19:48

klassieke talen afschaffen???

Moeten de klassieke talen Latijn en Grieks afgeschaft worden volgens jullie?? Waarom wel of waarom niet??? Think about it! Wat hebben jullie eigenlijk aan dat Latijn/Grieks of wat is er onzinnig aan :confused: ? Let me know. (ikzelf ben studente Latijn-Wetenschappen) (y) of (n) ??

Dr. Oetker 26-10-2002 11:05

nee
waarom niet afschaffen:
-wat ze toen deden heeft nog steeds invloed op wat wij nu doen. (bijv. stemmen, logisch redeneren, ethiek).
-Bepaalde problemen van toen zijn nu nog steeds grote problemen. (wat amerika nu doet lijkt veel op wat rome ooit deed, problemen met mensen die een andere godsdienst hebben)
-o.a. christendom, stoicisme zijn ontstaan in die tijd.

waarom wel afschaffen:
in het leven draait het om geld. om keisnel keirijk te worden heb je niks aan dingen als ethiek, geloof, maatschappelijke problemen, dichtkunst, stijlfiguren en ablativi.

ik denk dat ik wel wat heb aan latijn en grieks. je leert er veel sneller vreemde talen door, kunt makkelijker teksten begrijpen en leert wat goed argumenteren is.

Gothic 27-10-2002 09:10

waarom afschaffen? Als je je eraan stoort dan doe je ze niet? Waarom iets afschaffen dat mensen leuk vinden?

de abt van sion 27-10-2002 10:50

Citaat:

Gothic schreef:
waarom afschaffen? Als je je eraan stoort dan doe je ze niet? Waarom iets afschaffen dat mensen leuk vinden?
Mensen vinden de klassieke talen niet leuk. Anders zou de overheid nooit de kans hebben gekregen om ze in twee rondes onderwijshervormingen (Mammoetwet en Tweede Fase) zo zwaar aan te pakken.

Medea 27-10-2002 10:52

Ik vind ze wél leuk en kan mij eigenlijk geen schoolleven indenken zonder mijn Latijn en Grieks
das toch veeeeel toffer dan wiskunde
(allee, dat vind ik toch) :rolleyes:

Gothic 27-10-2002 12:00

Citaat:

de abt van sion schreef:
Mensen vinden de klassieke talen niet leuk. Anders zou de overheid nooit de kans hebben gekregen om ze in twee rondes onderwijshervormingen (Mammoetwet en Tweede Fase) zo zwaar aan te pakken.
Er zijn genoeg mensen die ze wel leuk vinden. Mensen die kiezen voor de vakken. De leraren vinden ze ook leuk. De meeste vakken zijn zwaar aangepakt. Kijk maar eens naar Frans en Duits1, daar hoef je bijna niet meer voor te kunnen...

Klopt het nou dat je Leraar Latijn bent, Joost?

Evito 27-10-2002 12:04

Citaat:

Medea schreef:
Ik vind ze wél leuk en kan mij eigenlijk geen schoolleven indenken zonder mijn Latijn en Grieks
das toch veeeeel toffer dan wiskunde
(allee, dat vind ik toch) :rolleyes:

Ach idd;
wat is er aan ons zonder Latijn?!!

Als ik even mag generaliseren;
het type persoon die zich geenszins interesseert voor Latijn en/of Grieks is vaak het type persoon waarmee ik op gebied van levensinstelling liever niet omga.

DeSchilleboer 27-10-2002 12:22

Ik zou het geen 6 jaar kunnen volhouden op school, zonder klassieke talen. Zij zijn de enige vakken die de moeite waard zijn. Alleen Kunstgeschiedenis, literatuur en Geschiedenis zijn interessant. Maar voor de rest...bah.

de abt van sion 27-10-2002 19:10

Citaat:

Gothic schreef:
Er zijn genoeg mensen die ze wel leuk vinden. Mensen die kiezen voor de vakken. De leraren vinden ze ook leuk. De meeste vakken zijn zwaar aangepakt. Kijk maar eens naar Frans en Duits1, daar hoef je bijna niet meer voor te kunnen...

Klopt het nou dat je Leraar Latijn bent, Joost?

Nee.

Gothic 27-10-2002 19:21

Citaat:

de abt van sion schreef:
Nee.
Ben je dan de zoon van Joost?

REDACTIECOMITE “TIJDINGEN VAN HET SINT-NICOLAASGENOOTSCHAP” of komt dit je niet bekend voor?

de abt van sion 27-10-2002 21:06

Citaat:

Gothic schreef:
Ben je dan de zoon van Joost?

REDACTIECOMITE “TIJDINGEN VAN HET SINT-NICOLAASGENOOTSCHAP” of komt dit je niet bekend voor?

:D :D :D

Gothic 28-10-2002 08:59

Citaat:

de abt van sion schreef:
:D :D :D
Jouw emailadres (+ naam, adres, plaats, telefoon :p) staan daarbij. Ook wat informatie op de Digischool en die school in Helmond... Als het wat te persoonlijk wordt, mag je me mailen :p, of heb je liever dat ik je bel :D?

de abt van sion 28-10-2002 20:16

Citaat:

Gothic schreef:
Jouw emailadres (+ naam, adres, plaats, telefoon :p) staan daarbij. Ook wat informatie op de Digischool en die school in Helmond... Als het wat te persoonlijk wordt, mag je me mailen :p, of heb je liever dat ik je bel :D?
:D

Evito 28-10-2002 20:22

Citaat:

de abt van sion schreef:
:D
Dat is wel mager he,
zo een schamele lach als je het even niet meer weet.
:rolleyes:
:P

Nylodje 30-10-2002 18:51

Nee! Niet afschaffen! Zoals velen onder jullie al zeiden: Latijn (en grieks) zijn zo ongeveer de enige boeiende vakken op school...en je leert heel goed teksten begrijpen, doordat je inzicht krijgt in structuren...oja: kunnen ze voor gymnasiumleerlingen het vak Nederlands (mbt de grammatica) dan niet afschaffen? Ik leer al mijn nederlandse grammatica eigenlaijk bij Latijn! :D

hasseltboy 02-11-2002 13:33

Citaat:

Nylodje schreef:
kunnen ze voor gymnasiumleerlingen het vak Nederlands (mbt de grammatica) dan niet afschaffen? Ik leer al mijn nederlandse grammatica eigenlaijk bij Latijn! :D

I
Ja ik ben het helemaal met je eens wij moesten bij Latijn eerst nederlands leren om latijn te begrijpen en nou krijgen alles bij Nederlands nog een keer!!Nederlands afschaffen dus :cool:

fdamasta 07-11-2002 20:51

Mensen zijn toch neit verplicht klassieke talen te doen. Er bestaat ook nog iets als athaneum....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.