![]() |
zelfmedelijden muziek
Sommige bands hebben echt te erge teenage angst zelfmedelijden teksten. Staind bijv, wat is daar leuk aan? In die clips zie je de zanger met die maffe kale harses van hem in een donker hoekje zitten, jankend over hoe moeilijk hij het wel niet heeft, terwijl het 60 x zo erg had kunnen aflopen. Andere bandjes die ook dat soort teksten hebben zijn Green Lizard en Linkin Park.
Niet dat sommige dingen best aardig zijn, maar het is zoooo depressief en uitzichtloos enz. Er zijn 13 in een dozijn van dat soort bands en dat soort liedjes, ik bedoel, let eens op de structuur. Dit is een vb he.. 1. ik voelde me kut want ik was gedumpt 2. en woei, ik ging aan de drugs en in mijn armen snijden ensoww want dan krijg ik meer aandacht 3. ohhh ik heb het zo zwaar 4. maar nu gaat het wat beter Begrijp me niet verkeerd, negatieve teksten enzo kunnen heel mooi en goed zijn, maar er is een verschil tussen een tekst vol zelfmedelijden(1) en een weergave geven van de situatie waar je in zit, op een enigzins artistieke manier(2). (1) - "I have nothing to live for, I've fallen in this deep hole and I can't get out, I hate myself and I need a knife blablabla" (2) - "With hindsight, I was more than blind, lost without a clue. Thought I was getting carat gold, and what I got was you. Stuck inside the circumstances, lonely at the top. I've always been an introvert happily bleeding." |
haha. ik ben het volledig met je eens, heb er weinig aan toe te voegen! behalve dan dat bands die het heel overdreven uitdragen (we zijn zielig, nerds, gedoemd te mislukken en het wordt nooit wat met ons) zoals die leuke emobandjes tegenwoordig en het geweldige Weezer, juist wel weer erg ok kunnen zijn, imho.
|
in principe verschillen die 2 texten helemaal niet, afgezien van t feit dat die 2e mooier is qua verwoording...
ksnap op zig wel wat je bedoeld maar aan de andere kant als de tekstschrijver zig zo voelt... |
Weezer is leuk ja :)
Ik hou echt helemaal niet van emopunk, wel van emocore, wat, integenstelling tot wat veel mensen denken, heel iets anders is. Die teksten van GlassJAw bijv, die gaan wel onwijs over die zanger en hij heeft het kut blablabla, maar bij hem IS het zo want hij heeft een heel erge ziekte enzo, bovendien is het bij hem meer zelfhaat/zelfspot, dan zelfmedelijden. |
Bijna iedere puber vind zichzelf zielig. We leren dat ons zelf en anderen aan. Kijk om je heen of naar je zelf (lees psychologie) en je zal het zien. 't Is "in" en door TV/muziek en andere media versterkt.
Nu zijn mensen die muziek maken ook meestal gewoon pubers, tenminste geestelijk dan. Je kan 't ze dus niet kwalijk nemen. Ook zit in liedjes vaak een gevoel, en 't is makkelijker om over verdriet te praten dan over geluk. Dus vandaar.. Ik stoor er me trouwens niet aan. Aan de muziek dan. 'Echte' mensen die zaniken over hoe zielig ze zijn vind ik wel mateloos irritant. |
Citaat:
En wat is volgens jou het verschil tussen zelfhaat en zelfmedelijden? (Ik mis die, maar dat kan ook aan mij liggen.) |
Citaat:
en van dat de tekstschrijven zich zo voelt, ja vind ik ook wel een beetje, je moet niet onderschatten hoe depressief iemand is enzo blablabla.. maar ik heb altijd zoiets van, je schrijft het voor jezelf maar ook voor anderen, en het boeit me niet zoveel of jij een half jaar depressief was omdat één of ander vriendinnetje je dumptte.. en als daar 1 nummer over gaat, ok, is cool, maar dan niet het hele fucking album. |
Citaat:
er is een heel groot verschil tussen zelfmedelijden en zelfhaat.. ik bedoel niet zelfhaat in de zin van "ik haat mezelf, dus ik ben zielig" iig, mijn definitie: zelfmedelijden: ik ben zo heel veel zieliger dan jij en met zelfhaat bedoel ik, in dit geval, dat je jezelf haat omdat je je zo aanstelt. maar zelfspot is dan eigenlijk wel een veel geschikter woord, dus dan houden we het daarop. |
ik vind zulke muziek erg dom
gaan ze het zingen over dat ze het zoo slecht hebben dan denk je dat het heel erg is blijkt het te gaan over een agressieve vader dan denk ik van: waarom doe je nou zielig over zulke luxe-problemen ga maar een keertje naar afrika of zo maar als iemand zichzelf herkent in de muziek of zo en het graag wil luisteren zal ik hem niet tegenhouden |
ik vind het alleen overdreven als ze het heel de tijd over hetzelfde hebben, zo heb ik hier een album liggen, en alle liedjes gaan over die zanger's vader, dat ze mekaar haten ofzo...héél boeiend :/
|
ik ken nog zo'n liedje over iemand die het zo slecht heeft:
Kut Marokaan :D :D :D |
Citaat:
Mjah.. ik vind Green Lizard niet echt bij jouw voorbeeld passen eigenlijk :confused:.. |
Staind heeft inderdaad veel van dat soort teksten maar dat neemt niet weg dat het ZEKER GEEN 13 in een dozijn band is. helemaal qua songstructuur zijn ze 1 van de weinigendie zich kunnen onderscheiden.
|
In de top 40 misschien wel ja.
|
mwah ik vind dat soort teksten juist wel mooi, zoals die van silverchair over zelfmoord etc....
sommige stukjes kan k me juist wel mee identificeren/inleveren....tjah erger me er eig nooit aan :) |
*kuch*bullshittopic*kuch*
"In die clips zie je de zanger met die maffe kale harses van hem in een donker hoekje zitten, jankend over hoe moeilijk hij het wel niet heeft, terwijl het 60 x zo erg had kunnen aflopen. " Pfffffffff, aflopen waarmee? Waar lul je over? Trouwens, wel meer grote artiesten hebben klutteksten... ik noem een Kurt Cobain, had hij niks beters kunnen verzinnen dan "I hate myself and I want to die"? Hij geeft zijn gevoel weer, en de een doet dat op een erg straight-forward-manier en de ander draait eromheen met meer poetische (artistieke?) teksten. Ik snap het niet helemaal, maar als ik het TOCH goed begrijp is deze topic voor jou een manier om op Staind te kunnen zeiken? Schrijf eerst zelf 'es een tekst, ondervind hoe moeilijk 't kan zijn en kom dan terug. Bottom line: sluiten. |
Citaat:
ach ik word altijd vrolijk van depri muziek, dus dan heeft et nog nut;):D maar sommige van die depri-teksten zijn wel erg mooi; neem bijvoorbeeld die van Anathema - Eternity pt3 So little time Your crystal eyes gaze into mine A burning flame Forever dreaming, dreaming a lie Trapped inside internal eyes Caressed by innocence, a sanctuary for your mind Born alone beneath pale sardonic skies One love, one life, one sorrow I won't reproach myself this time A condemned man, granted a sweet reprieve A turn of fate, a genial twist of the knife Undying affection for life wah de emotie druipt er zowat vanaf... maar Anathema is natuurlijk ook geen teenage band...dus eigenlijk hoort deze post hier niet:D:o :rolleyes: ;) |
anathemaaaa (y)
ik vind depri teksten eig juist vaak veel mooier dan ander soort, over liefde etc.... :) |
Citaat:
en dat teksten schrijven moeilijk is is geen reden om middelmatige dingen te gaan uitbrengen. dan oefent ie maar wat harder. |
Citaat:
Citaat:
|
Type o Negative :D:D
Since three years... or maybe four Someone drops dead.. who I adore At times I'm truly terrified "Cause dope and booze don't help to hide they're used to mask a weakling's hurt it's just like painting over dirt Let me say pepsi generation a few lines of misinformation watch your money flow away oh so quick to kill yourself properly coke it is... Well I loved my aunt but she died and my uncle lou, then he died I still dream of dad though he died My ma's so sick she might die Though my girls's quite fit she will die Now I hate myself wish I'd die prachtig :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is ook wel het minste wat je je kunt bedenken van Nirvana. |
Citaat:
"Keep it real, I know that something is wrong with you. I am too impatient to wait for something new. Why can't I say what I need you to hear? Find it hard to dream, I know that you are near. You are near." En voor Nirvana een uitzondering maken is 'n beetje vreemd, he? Omdat er 'n icoontje aan vastzit, is het wel goed. En Corduroy, wie is 'ie toch? Wie moet er nou harder oefenen? Bovendien, ik moet zeggen, ik luister veel nieuwe muziek, maar hoor (bijna) altijd alleen goeie teksten... want daar let ik op. Als jullie dat dan ook eens doen, dan hoef je je niet zo te ergeren. |
zelfhaat= zelfmedelijden
'I'm so sick of myself' = 'Ik vind mezelf zo zielig' dat was even een algemene toevoeging van mij |
Citaat:
Haat en medelijden is wel iets anders. Als jij iemand haat, heb je geen medelijden met hem. Als jij jezelf haat, heb je geen medelijden met jezelf, maar je haat jezelf gewoon. Dan sluit je medelijden uit. Verder: dit topic... tja... sommige bands, wie dit topic gestart heeft praat zichzelf tegen, maar dat gaf disaster al aan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en ik ken Vex Red, als dat geen teenage angst teksten zijn dan weet ik het ook niet meer.. niet alles van hen hoor maar grotendeels wel. volgens mij in nummer 2 op die cd heeft ie het erover dat ie in zijn armen loopt te snijden.. ik zoek het nog wel eens op. alleen is het kut dat ik die cd kwijt ben.. maja ik luister hem nooit. en ik heb toch niet gezegd dat Nirvana zo'n uitzondering is? ik vind sommige nummers van hen best goed, maar Kurt die heeft ook wat afgejankt hoor. maar ik zou dat iig geen teenage angst noemen. en waarom zou deze topic sluiten alleen omdat jij het een stomme topic vindt? masterofpuppetz: ik had het voornamelijk over de teksten van staind, de rest vind ik ook vreselijk maar ja, qua muzikale structuur kon het erger idd. en ze blijven een 13 in een dozijn band, wat de OOR er ook over schrijft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
TeethGrinderRRR: iedereen die matige teksten schrijft, in dit geval dus o.a. de zanger van Staind.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben ook van mening dat veel depressies ed. zonde zijn en voortbestaan uit het gebrek van liefde van (delen van) de omgeving waardoor men verdrinkt in zelfmedelijden. Daaruit concluderend ben ik van mening dat het samenhangend is: het zijn beide veelvoorkomende symptonen van een depressie. Ik denk dat zij elkaar in stand houden en mede de oorzaak zijn van de zgn. neerwaartse spiraal. Concluderen dat het hetzelfde is? Nee! |
Citaat:
Ik wil jouw ceedee-collectie wel eens zien... en dan niet je ceedees van Limp Bizkit achterhouden he? :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
;) |
ik doe niet aan songteksten, ik luister naar de muziek. wat kan mij die wegkwijnende zanger interesseren, dat ie bij een praatgroep gaat.
|
Citaat:
ik weet niet hoe jij teenage angst interpreteert maar ik kan je verzekeren dat het over het algemeen toch bestwel een negatieve benaming is.. puberprobleempjes zeg maar. en het is een nogal domme redenering om te zeggen dat vexred teenage angst muziek maakt OMDAT ze tieners zijn, want ten eerste zijn ze dat niet, en ten tweede ken ik zo ontzettend veel bandjes met tieners erin die absoluut geen teenage angst muziek (teksten) maken.. er is ook nog een verschil in een beetje kinderlijke teksten en teenageangst.. maja. jij mag mijn cd collectie bestwel zien hoor. ik ga alleen niet alles voor je uittypen want ik heb redelijk wat cd's. er zit geen limp bizkit, linkin park of staind bij. wel silverchair waarvan de eerste 2 albums toch bestwel slecht zijn vind ik.. maar het is wel weer bijna 4 jaar geleden dat ik ze kocht. verder: Deadsy, Anti-Flag, The Strokes, Mercury Rev, Placebo, sonic youth, Deftones, TOOL, Sunna, At The Drive-In, The White Stripes, Far, The Fugees, AntiProduct, SOAD, Bjork, GlassJAw, Moby, BRMC, Tori Amos, Fun Lovin Criminals, Earthtone9, The Doors, PJ Harvey, The Vines, Jamiriquai, The Ramones, Operation Ivy, Muse, Crass, Fishbone, Pixies, DAC, A Perfect Circle, Pink Floyd, etc. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28. |