Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Verhoging eindexamen voor inloting (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=263392)

Be Cool Be Me 29-10-2002 19:54

Verhoging eindexamen voor inloting

Beste Forummers,

ik heb een vraag hier klaarliggen waarop ik geen duidelijk antwoord kan vinden. Misschien kunnen jullie mij verder helpen! In Mei van dit jaar heb ik mijn eindexamen gehaald. Dit met een gemiddelde van 7,8.
Ik heb daar toen niks aan veranderd, mijn studie had niks met inloten te maken.

Nu echter wil ik van studie veranderen, en wel naar een lotingsstudie.
Ik weet dat met een gemiddelde van 7,8 die kansen wel goed zijn, maar ik wil wel graag in de plaats van mijn voorkeur terecht komen!

De makkelijkste methode lijkt mij om gewoon te zorgen dat ik een 8 gemiddeld kom te staan. Hoe zou dat kunnen? Zou ik examenvakken overnieuw kunnen doen? Wat zou een geschikte methode kunnen zijn? Is het uberhaupt mogelijk?

Ben zeer benieuwd!
Alvast bedankt!!

Miess 29-10-2002 20:04

Het is onmogelijk je gemiddelde eindexamencijfer te verhogen voor de loting. Heb je er wel rekening mee gehouden dat je voor je gemiddelde examencijfer de eindcijfers voor ALLE vakken uit het schoolexamen (dus gesch. 1, frans 1, duits1, anw enz.) én de eindcijfers voor de vakken waarin je ook centraal eindexamen hebt gedaan (dus bij elkaar iets van 14 vakken)?
Als je onder een 7,0 gemiddeld zou zitten had je nog in lotingklasse C (7,0-7,5) kunnen komen door een HBO- of WO propedeuse te halen.
Met een 7,8 gemiddeld heb je trouwens (behalve bij diergeneeskunde) ook een hele hoge kans om ingeloot in de plaats die je wilt te worden. Bij geneeskunde was het vorig jaar bijvoorbeeld 87%.

Wat voor studie doe je nu en welke studie wil je volgend jaar waar gaan doen als ik vragen mag?

Be Cool Be Me 29-10-2002 20:12

ik studeer nu heel iets anders dan ik wil gaan doen: geneeskunde nl. (heeft voor 2002/3 trouwens een inlotingspercentage van 100% in de B-groep)
Punt is alleen dat ik HEEL graag in Utrecht wil studeren...

Is een staatsexamen geen optie? Je kan staatsexamen in bepaalde vakken kunnen doen.. op die manier zou ik dan mijn eindexamencijfer van een paar vakken kunnen verhogen lijkt me?

En nog een vraag: op de sites van ib-groep en NTI (ivm staatsexamen ;)), staat nergens dat Literatuur meetelt als eindexamenvak! Als literatuur niet meetelde zou me dit al helpen richting de 8 nl. :)

Miess 29-10-2002 20:42

Citaat:

Be Cool Be Me schreef:
ik studeer nu heel iets anders dan ik wil gaan doen: geneeskunde nl. (heeft voor 2002/3 trouwens een inlotingspercentage van 100% in de B-groep)
Punt is alleen dat ik HEEL graag in Utrecht wil studeren...

Is een staatsexamen geen optie? Je kan staatsexamen in bepaalde vakken kunnen doen.. op die manier zou ik dan mijn eindexamencijfer van een paar vakken kunnen verhogen lijkt me?

En nog een vraag: op de sites van ib-groep en NTI (ivm staatsexamen ;)), staat nergens dat Literatuur meetelt als eindexamenvak! Als literatuur niet meetelde zou me dit al helpen richting de 8 nl. :)

Literatuur valt onder het schoolexamen in het gemeenschappelijk deel en telt dus gewoon mee voor de loting. Misschein zou het werken als je een vak wat je niet in je vrij deel hebt zitten doet, en daar een hoog cijfer voor haalt (het hoogste cijfer uit je vrije deel wordt nl. meegeteld). Ik weet echter niet zeker of dit zo is, informeer daarvoor even bij de IB-groep.
Hoe kom je er trouwens bij dat het voor 2002-3 een inlotingspercentage van 100% zou hebben? Het was nl. 87%
Wat voor studie doe je nu?

Dr. Oetker 30-10-2002 13:00

literatuur is toch alleen eindexamen vak als je nieuwe stijl doet? je schrijft nergens of je nieuwe of oude doet :)

en je kan vakken opnieuw doen bij elk roc geloof ik. dan moet je er wel minstens 2 doen anders doen ze het niet.

H2O 30-10-2002 16:29

huh? hoe zit het nou? Ik dacht altijd dat vakken als Frans1, Duits 1, ANW e.d. niet meetellen, dus wel?

Kan iemand het uitleggen? want ik wil graag hierna geneeskunde gaan doen.

Miess 30-10-2002 16:48

Citaat:

H2O schreef:
huh? hoe zit het nou? Ik dacht altijd dat vakken als Frans1, Duits 1, ANW e.d. niet meetellen, dus wel?

Kan iemand het uitleggen? want ik wil graag hierna geneeskunde gaan doen.

Dan heb je het mis. VOor de loting tellen:
- Alle vakken uit het gemeenschappelijk deel (dus OOK alle vakken die alleen een schoolexamen hebben zoals frans1 duits1 ANW gesch1 en maatschappij leer)
- Alle vakken uit het profieldeel
- Het hoogste cijfer uit het vrije deel.
Behoorlijk wat dus en zeer oneerlijk gezien er bij oude stijl leerlingen maar 7 vakken mee worden geteld. Succes met de loting!

Jake 30-05-2003 21:40

Citaat:

Miess schreef op 29-10-2002 @ 21:42:
Literatuur valt onder het schoolexamen in het gemeenschappelijk deel en telt dus gewoon mee voor de loting. Misschein zou het werken als je een vak wat je niet in je vrij deel hebt zitten doet, en daar een hoog cijfer voor haalt (het hoogste cijfer uit je vrije deel wordt nl. meegeteld). Ik weet echter niet zeker of dit zo is, informeer daarvoor even bij de IB-groep.
Hoe kom je er trouwens bij dat het voor 2002-3 een inlotingspercentage van 100% zou hebben? Het was nl. 87%
Wat voor studie doe je nu?

Sorry voor het upppen, maar het inlotingspercentage voor klasse b voor de studie Geneeskunde was voor schooljaar 02/03 100%
Voor klasse c was dit 69%. Het percentage van 87% zie ik nergens staan in mijn informatie. Wel zie ik een percentage van 88% voor klasse b voor schooljaar 01/02.
Beter je huiswerk doen :)

EvilSmiley 31-05-2003 00:35

Citaat:

Miess schreef op 30-10-2002 @ 17:48:
Dan heb je het mis. VOor de loting tellen:
- Alle vakken uit het gemeenschappelijk deel (dus OOK alle vakken die alleen een schoolexamen hebben zoals frans1 duits1 ANW gesch1 en maatschappij leer)
- Alle vakken uit het profieldeel
- Het hoogste cijfer uit het vrije deel.
Behoorlijk wat dus en zeer oneerlijk gezien er bij oude stijl leerlingen maar 7 vakken mee worden geteld. Succes met de loting!

geschiedenis 1 sluit ik dit jaar af met een zes, tenzei ik een PO een 9 haal ofoz. dus die lever ik in voor een 1.
Hmmm.. best idioot dat die vakken ook mee tellen =/

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.