![]() |
Bespreking van een gedicht
Ik moet voor Nederlands een gedicht bespreken.
Dit is het gedicht (van Ed Leeflang): Droom We liepen op een natte stoep, dooiwater lag daarop en ging onmerkbaar over in een gracht. Een grijze poes kwam achter ons vandaan en sprong het water op tussen de schotsen, zonk ogenblikkelijk en kwam weer boven. Toen ging ik liggen en jij hield me vast, ik reikte, kon hem aan zijn wollen kop weer dichter naar de kant toe krijgen. Mijn handen raakten vast in ijs, ik kon niet meer. Ik zei nu jij, het beest was nu vlakbij, zonk weg, kwam boven, en toen greep je hem. Nooit zo gedroomd, samen van de dood te hebben gered, doeltreffend, zwijgend en verbonden. Zich wakker schamen: droom van wat we nimmer konden. Kunnen jullie me ff helpen met deze vraagjes te beantwoorden?: (GEDICHT ZELF) Vat de kerngedachte van elke strofe samen. (VORM VAN HET GEDICHT) 1. Hoeveel strofen heeft dit gedicht? 2. a) Welk rijmschema wordt gebruikt b) Zijn er bepaalde (on)regelmatigheden die opvallen? c) Heeft de dichter daarmee bedoelingen? 3. a) Maakt de dichter gebruik van beeldspraak? b) Op grond waarvan kiest hij zijn beelden? Wat voegen ze toen aan (de betekenis van) het onderwerp? 4. a) Welke stijlfiguren hanteert de dichter? b) Welke bedoeling zit hier achter? 5. Zijn er verder nog woorden of zinsdelen die een toelichting nodig hebben? 6. Hanteert de dichter een afwijkende of een normale zinsbouw? (DE INHOUD VAN HET GEDICHT) 1. De titelverklaring 2. Geef een parafrase van het gedicht; kortom, vertel zo letterlijk mogelijk na waar de dichter het over heeft. 3. Heb je bepaalde associaties bij het gedicht? 4. Hoe gaat de dichter om met tijd en plaats? 5. Maakt de dichter gebruik van symboliek? 6. Welke thema wordt er in het gedicht aan de orde gesteld? 7. Zijn er nog andere opvallende kenmerken in dit gedicht aan te wijzen? Alvast bedankt voor jullie hulp! Jullie moeten niet per se alle vragen beantwoorden hoor. Ik ben al heel blij als er enkele opgelost zijn! |
Citaat:
|
Citaat:
|
De bedoeling is, lieve schat, dat je er wat van leert. Pak een boek en zoek op wat je niet snapt. Voorderest, gebruik je verstand, daar is het voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
al je vragen zijn heel simpel te beantwoorden... |
Citaat:
|
Citaat:
2. Geef een parafrase van het gedicht; kortom, vertel zo letterlijk mogelijk na waar de dichter het over heeft. toch niet over die kat? |
ok, kheb gisteren wat gezocht maar er zijn toch nog dingen dat ik niet gevonden heb/begrijp.
3a) maakt de dichter gebruik van beeldspraak? 3b) Op grond waarvan kiest hij zijn beelden? Wat voegen ze toe aan het onderwerp?? 4a) welke stijlfiguren hanteert de dichter? 4b) welke bedoeling zit hierachter? 1) Titelverklaring (weet ik ongeveer) 3) heb je bepaalde associaties bij het gedicht? 4) hoe gaat de dichter om met tijd en plaats? (heb ik ook ongeveer) 5) Maakt de dichter gebruik van symboliek? 6) welk thema wordt in het gedicht aan de orde gesteld? voila de rest weet ik al... |
Citaat:
|
Ik heb geen boek! (anders had ik het dan wel gekund...)
|
Citaat:
Parafraseren betekent vertellen waar het gedicht over gaat: dus het redden van die kat en die droom daarover Interpretatie is uitwijden over wat JIJ zelf denkt wat er met bepaalde dingen of elementen bedoeld wordt, waarvoor ze symbool staan, wat de achterliggende gedachte is Citaat:
stijlfiguren: bv beeldspraak, climax, ironie, sarcasme, enjambement, assonantie, metaforen , metonymia associeren: wat het bij je oproept, wara je het eerst aan denkt als je iets leest symboliek weet je zelf vast Als je een beetje moeite doet dan lukt het vast wel |
Citaat:
Op welke school zit jij? |
Citaat:
We hebben geen Nederlands boek maar de lerares kopieert bladeren en deelt die dan uit maar daar zit niets tussen over poezie...alleen maar teksten in oud-nederlands (floris ende blancefloer, karel ende elegast,...) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is het verschil tussen 'geef de kerngedachte van elke strofe' en geef een parafrase van het gedicht??
wat word bedoelt met onregelmatigheden?? enjambement enzo? |
Kerngedachte van een strofe
strofe is een deel. Je kunt het gedicht meestal opdelen in verschillende delen van gelijke grootte. kerngedachte is diepzinniger parafrase is wat er staat, mere letterlijk enjambement is als de zin niet stopt maar doorloopt op de volgende regel |
Citaat:
|
Nee een stijlmiddel
Dit hele gedicht bestaat er onderhand uit, geloof ik een voorbeeld: dooiwater lag daarop en ging onmerkbaar over in een gracht. De lengten van de zinnen zijn onregelmatig |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |