![]() |
foto-electrisch effect
Ik moet nog 1 vraag beantwoorden!
Het volgende 'Bereken de kleinste golflengte, die in een röntgenbuis ontstaat als de spanning tussen anode en kathode 1,00 MV bedraagt.' Ik hanteer de volgende formule labda = h/sqrt(2.m.eU) Labda = golflengte h = constante van planck (6,626 .10^-34 J.s) m = massa van electron (toch?) 9,1095 .10^-31 kg eU = potentiaalverschil tussen anode en kathode en dus 1,00 .10^6 V Of anders de formule die de betrekking beschrijft tussen de kinetische energie van de electon (eU)en geëmitteerde frequentie f eU = h.f dus f = eU/h Maaaaaaar als je dat doet?? Dan krijg je een frequentie van 1,51 . 10^39 Hz....en dat is nog eens VELE malen groter dan kosmische straling en zal het hele lab moeten annihileren ofzo!!! :D Het antwoord KAN goed zijn, maar vind het niet erg realistisch! :D Groetjes Ben(die geen zin meer heeft om te gaan zoeken en het jullie lekker laat oplossen :p |
ik weet het niet, maar ik wil wel ff hoi zeggen, hier gaat ie dan:
HOI :D eva (die dit weekend ECHT met fysica gaat beginnen :rolleyes: ) |
Ehm misschien ben ik het, maar hebben we niet ook de work function phi van het metaal (de cathode) nodig om deze vraag te beantwoorden?
|
wat als je de energie in ElectronVolt doet?
1 eV = euhm... iets van 10^-16 V ofzo PS hoi ;) :p yan (die het opzich wel een cool idee vindt om zijn lab te annihileren) |
Daar het potentiaalverschil 1 MV bedraagt krijgt een elektron een energie van 1,6*10-13 Joule. Er geldt: E=h*c/labda, dus labda=h*c/E=6,626*3*10-26/1,6*10-13=1,24*10-12 m. Je hebt in dit geval de massa van het elektron dus niet nodig, tenzij je de snelheid zou willen berekenen die de elektronen als gevolg van het potentiaalverschil krijgen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39. |