Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   wat IS soa? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=265812)

raindrup 01-11-2002 10:04

wat IS soa?

misschien dom maar iedereen praat over soa
wat IS het nu eigenlijk

-xxx-

Evito 01-11-2002 10:06

Seksueel Overdraagbare Aandoening

Kortom; een lichamelijke aandoening (ziekte) die je kunt krijgen door seksueel contact.
Voorbeelden: HIV, Chlamydia, Gonorroe, Syfilis

Andijvie 01-11-2002 10:06

:confused:

SOA = Sexueel Overdraagbare Aandoening...

Evito 01-11-2002 10:06

Nooit gehad op school?

raindrup 01-11-2002 10:18

jah ,we praatten gewoon over die ziektes maar niet over soa wegaven er nooit een naam aan
of die heb ik gemist .... :rolleyes:

-Will- 01-11-2002 10:43

Nou, nu weet je 't wel. :P

Snufje 01-11-2002 15:18

Dan kan die nu dicht:) Het is inderdaad de verzamelnaam voor die ziektes, en aangezien je weet wat die inhouden, heeft dit topic verder geen nut meer..!

snoopy 01-11-2002 16:23

Citaat:

Snufje schreef:
Dan kan die nu dicht:) Het is inderdaad de verzamelnaam voor die ziektes, en aangezien je weet wat die inhouden, heeft dit topic verder geen nut meer..!
Waarom issie dan niet dicht? :confused:

Andijvie 01-11-2002 16:36

Citaat:

snoopy/mamo schreef:
Waarom issie dan niet dicht? :confused:
Vroeg ik me ook al af :D

mathfreak 01-11-2002 19:07

Citaat:

Evito schreef:
Seksueel Overdraagbare Aandoening

Kortom; een lichamelijke aandoening (ziekte) die je kunt krijgen door seksueel contact.
Voorbeelden: HIV, Chlamydia, Gonorroe, Syfilis

Met andere woorden: een geslachtsziekte. Dat is de term die ik er zelf liever voor gebruik, maar dat is een kwestie van voorkeur.

Evito 01-11-2002 20:02

Citaat:

mathfreak schreef:
Met andere woorden: een geslachtsziekte. Dat is de term die ik er zelf liever voor gebruik, maar dat is een kwestie van voorkeur.
Het probleem daarbij is dat het niet werkelijk een ziekte aan het geslacht hoeft te zijn!

Quiana 01-11-2002 20:11

Citaat:

Evito schreef:
Het probleem daarbij is dat het niet werkelijk een ziekte aan het geslacht hoeft te zijn!
Misn als afkorting van geslachtsdeel ;)

mathfreak 01-11-2002 20:39

Citaat:

Evito schreef:
Ik heb zojuist even mijn Prisma Woordenboek Nederlands geraadpleegd die het woord "geslachtsziekte" omschrijft als een ziekte als gevolg van geslachtelijke omgang, maar je zult waarschijnlijk wel met me eens zijn dat een term als "geslachtsziekte" gemakkelijker hanteerbaar is dan de omschrijving die ik zojuist noemde. De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.

Evito 01-11-2002 20:59

Citaat:

mathfreak schreef:
Ik heb zojuist even mijn Prisma Woordenboek Nederlands geraadpleegd die het woord "geslachtsziekte" omschrijft als een ziekte als gevolg van geslachtelijke omgang, maar je zult waarschijnlijk wel met me eens zijn dat een term als "geslachtsziekte" gemakkelijker hanteerbaar is dan de omschrijving die ik zojuist noemde. De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.
Precies, dat dacht ik ook.
Dat was de andere mogelijkheid. :)

guesst 02-11-2002 13:44

Bekijk www.soa.nl .. of zo'n soort site..moet genoeg info op staan!

kHebTrekInWatLekkers 02-11-2002 23:48

Citaat:

mathfreak schreef:

Die termologie is incorrect. Een soa is een aandoening die door seksueel contact kan worden verspreid. (Overigens wil dat niet uitsluiten dat het niet op andere manier verspreid kan worden.)

Terwijl een geslachtsziekte doet vermoeden dat deze alleen op de geslachtsdelen kan zitten, kan een soa ook in de bloedsomloop zitten (virus).

Knutselsmurfie 03-11-2002 13:25

leer jij dat niet op school?

Roos 03-11-2002 13:39

Citaat:

kHebTrekInWatLekkers schreef:
Die termologie is incorrect. Een soa is een aandoening die door seksueel contact kan worden verspreid. (Overigens wil dat niet uitsluiten dat het niet op andere manier verspreid kan worden.)

Terwijl een geslachtsziekte doet vermoeden dat deze alleen op de geslachtsdelen kan zitten, kan een soa ook in de bloedsomloop zitten (virus).

Je kunt geslachtsziekte ook opvatten als een ziekte die je op kan lopen tijdens geslachtelijk verkeerd. Maar ik ben het met je eens dat deze term doet vermoeden dat het om een ziekte op de geslachtsdelen gaat (net als buikgriep, oorontsteking of hoofdpijn, waarbij het eerste deel van het woord de plaats va nde ziekte/ontsteking aangeeft)

mathfreak 03-11-2002 16:10

Citaat:

rosi schreef:
Je kunt geslachtsziekte ook opvatten als een ziekte die je op kan lopen tijdens geslachtelijk verkeerd. Maar ik ben het met je eens dat deze term doet vermoeden dat het om een ziekte op de geslachtsdelen gaat (net als buikgriep, oorontsteking of hoofdpijn, waarbij het eerste deel van het woord de plaats va nde ziekte/ontsteking aangeeft)
Kijk in dat verband nog maar eens naar mijn reply van eergisteren van 21:39 uur. Ik heb daar namelijk het volgende aangegeven: "De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.", daarbij uitgaande van de definitie zoals ik die in mijn woordenboek Nederlands tegenkwam. Het is dus niet zozeer een incorrecte term, maar een term die door een onjuiste interpretatie van de term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" tot misverstanden kan leiden.

Snufje 03-11-2002 19:35

Citaat:

Andijvie schreef:
Vroeg ik me ook al af :D
vergeten:o
bij deze;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.