![]() |
Oneindig maal 0
Hi all,
Ik zit met een dilemma, wat is het antwoord op de vraag wat oneindig(heb geen oneindig toetsje op mn toetsen bord;) ) x 0(nul) Heb zelf het idee dat dat 1 moet zijn, heb alleen geen idee waarom. (zou ook gewoon R kunnen zijn) Dank. |
oneindig maal 0 is toch gewoon 0?
1*0=0 2*0=0 1000*0=0 oneindig*0=0 |
Citaat:
1*o.e (oneiendig)=o.e 2*o.e = o.e 0.000000000001*o.e=o.e dus 0*o.e=o.e dit klopt dus ook niet, maar daarom zal het inderdaad wel elk reeel getal zijn. Dank |
o.e * x = o.e
0 * p = 0 dit is dus een probleem, idd Maar er zijn geloof ik verschillende graden van oneindigheid Dus idd geloof ik ieder reeel getal |
Beschouw de functie f: x->x*e-x en laat x naar oneindig gaan, dan blijkt dat f(x) tot nul nadert, dus geldt op grond van deze limietovergang dat oneindig maal nul de waarde nul heeft. Door gebruik te maken van de functie g:x->x*ln(x) en x van rechts naar nul te laten gaan is in dit geval af te leiden dat nul maal min oneindig eveneens de waarde nul heeft.
|
Citaat:
|
Nul maal oneindig is ongedefineerd, en hangt dus af van de functie waar je mee te maken heeft.
Bij het berekenen van limieten is dit bijvoorbeeld het geval. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is flauwe kul. Het product van een vermenigvuldiging met 0 is altijd 0. Ook de hierbovenstaane voorbeelden: 1*o.e (oneiendig)=o.e 2*o.e = o.e 0.000000000001*o.e=o.e dus 0*o.e=o.e slaan nergens op aangezien het oneindige niet in de verzameling van constante getallen valt. |
De tafel van nul gaat toch zo: (?)
0*1=0 0*2=0 o*3=0 (etc.) Dan komt er toch nooit een getal waarop je ineens kunt zeggen: "En NU is de uitkomst opeens een willekeurig reël getal"? :confused: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus? (Wat is het dan? En hoe kun je iets, dat geen getal is, met 0 vermenigvuldigen?) |
Citaat:
a + 1 = a Dit volgt volgens mij zelfs uit de definiuties van onze getallen. Oneindig geeft aan dat de getallen die je gebruikt zeer groot worden. Je mág niet zeggen 1/oneindig = 0 maar je mag wél zeggen lim x->oneindig 1/x = 0. x gaat naar de oneindige toestand. x wordt afschuwelijk groot, en wordt steeds groter. Dan NADERT 1/x naar 0. stel dat oneindig een getal zou zijn. Dan zou gelden: oneindig * 0 = 0 (immers: iets maal 0 is 0) oneindig * 0 = oneindig (immers: iets * oneindig = oneindig) oneindig * 0 = oneindig * a/oneindig (voor álle a !!!) |
Citaat:
En als oneindig geen (denkbeeldig) getal is, hoe moet je het dan met een getal vermenigvuldigen? (Op die vraag is nog geen antwoord gegeven). |
Citaat:
Oneindig is geen getal, en je kan er daarom ook geen rekenregels op toepassen.. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
MAAL PLUS of MIN volgens mij bedoelt 'ie 0*o.e. = 0 0+o.e. = 0 0-o.e. = 0 tenminste zo lees ik het |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Joël heeft gelijk wat betreft het niet bestaan van ln(x) voor x=0. Je kunt overigens wel zeggen dat ln(x) naar min oneindig gaat als x van rechts naar nul gaat. @Thyrfi: Het is op grond van vooraf gemaakte afspraken wel mogelijk om met plus of min oneindig te rekenen. Ik zal die afspraken hier weergeven zoals ze in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics staan vermeld. Voor een reëel getal a geldt: (plus of min)oneindig+a=a+(plus of min) oneindig=(plus of min)oneindig (plus of min)oneindig-a=(plus of min)oneindig a-(plus of min)oneindig=(min of plus) oneindig (plus of min)oneindig+(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig (plus of min)oneindig-(min of plus) oneindig=(plus of min)oneindig Voor a>0 geldt:a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(plus of min)oneindig Voor a<0 geldt: a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(min of plus) oneindig 0*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*0=0 plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
áls oneindig - oneindig = 0 dán: 1 + ( oneindig - oneindig )= 1 + 0 = 1 ( 1 + oneindig ) - oneindig = oneindig - oneindig = 0 Oneindigheid is iets waarover best wat zinnigs t zeggen valt maar wat op bepaalde punbten totaal onzinnig wordt :) |
Citaat:
|
het antwoord moet volgens mij 0 zijn omdat als je iets maal 0 doet het altijd 0 word
bijvoorbeeld 7 X 0 =0 groetjes :D |
Citaat:
|
:rolleyes: :rolleyes: :eek: :confused: :eek: :confused: :mad: :mad: :confused:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1 + ( 2 * 3 ) = 7 ( 1 + 2 ) * 3 = 9 |
Citaat:
Het moet dus iets zijn in de trand van: a + (b - c) = d (a + b) - c = e Waarbij d en e verschillen. Aangezien bij optellen en aftrekken de volgorde waarin je het doet niet uitmaakt, kan het bovenstaande niet kloppen. |
Citaat:
Offtopic: en ik heb een hekel aan 100 smilys in 1 post, dus die heb ik in de quote maar ff weggelaten |
Citaat:
|
Citaat:
P.S.: Bedoel je niet cumulatief? |
Citaat:
Commutatief: a*b = b*a Associatief: (a*b)*c = a*(b*c) Let wel: met een sterretje bedoel ik een bewerking, en niet per se vermenigvuldiging. |
Citaat:
ik bedoel associatief ja :)... |
Citaat:
|
Citaat:
als x naar oneindig gaat x naar oneindig en exp(x) naar oneindig. toch gaat het product x*exp(x) naar 0 als x naar oneindig. |
Citaat:
|
Citaat:
Als x naar oneindig gaat gaat de functie ook naar oneindig. |
Citaat:
|
Citaat:
-x gaat naar oneindig -e-x gaat naar 0. oneindig * min oneindig gaat naar min oneindig. |
simpel voorbeeld:
je krijgt oneindig veel geld, maar dat krijg je 0x uitbetaald; dus wat heb je: E 0,-- |
De uitspraak "je krijgt" klopt niet als je effectief niets krijgt.
|
Citaat:
...*0 = 0 |
Beetje late reply, maar goed.
aan de laatste personen wilde ik vragen of ze uberhaupt alles hebben doorgelezen of was dat misschien te lastig. Mag ik uiteindelijk conlcuderen dat je uiteindelijk oneindig niet als getal mag zien en er dus ook geen 'gewone' rekenregels mag toepassen? Bedankt voor alle info. Grtz |
Ik heb alles doorgelezen, kan ik nu concluderen dat men er vanuit gaat dat oneindig * 0 = 0 is? Maar dat het eigenlijk niet zo opgaat, omdat rekenregels niet gelden zodra oneindig om de hoek komt kijken?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
@Andijvie: Je mag inderdaad concluderen dat (plus of min)oneindig maal nul gelijk wordt gesteld aan nul. Tevens zul je gezien hebben dat de gewone rekenregels niet opgaan als je met plus of min oneindig werkt. |
Citaat:
jaaaaaaa!!!! Zo is dat inderdaad! graag gedaan |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53. |