Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Woorden NIET lezen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=268135)

Kirk22 03-11-2002 15:41

Woorden NIET lezen

Als je een woord ziet lees je het ook meteen, volgens mij is het niet zomaar mogelijk om een woord te zien, zonder hem te lezen. Je maakt dus automatisch van een lettercombinatie een betekenis. KOE bijvoorbeeld geeft je het idee van dat beest, niet de letters K, O en E.
De vraag is of je dit ook bij andere dingen doet. Want als je een boom ziet, zie je alleen maar 'boom' en niet de mogelijkheden ervan.
Beperken je hersenen, door routinematige associaties, je bij het zien van nieuwe ideeen?

Kriemoon 03-11-2002 17:33

Juist.... denk niet dat automatisme in dat soort dingen je weerhouden van nieuwe ideen en mogelijkheden. Wat voor mogelijkheden zou een boom dan moeten hebben?

ff over de letters, je leest het alleen als je het wil. Als je echt totaal niet geinterreseerd bent in wat er staat lees je het niet. Maar over het algemeen wil je het toch weten en ga je het gewoon lezen.

Just Johan 03-11-2002 17:34

ja er is zo'n testje waarbij je in een zin het aantal o's moet tellen en de meeste mensen zien er maar 3 terwijl er echt 6 in staan. ik kon het even niet op het internet vinden; iemand anders misschien?

~Costum~ 03-11-2002 19:34

volgens mij waren het f'en

Just Johan 03-11-2002 19:48

Citaat:

~Costum~ schreef:
volgens mij waren het f'en
ja klopt! :o

sublime 03-11-2002 21:08

mmm heb net in een boek daar over gelezen; er zijn al verschillende filosofen geweest die zich ook bezig gehouden hebben met de rol van taal; zekf heb ik eht gevoel dat taal eigenlijk álles subjectief maakt, je kunt niets objectief zeggen omdat je er een bestaand woord voor gebruikt. het klinkt een beetje vaag, maar een kind dat nog niet geleerd heeft dat een boom 'boom' genoemd wordt zal heel anders tegen die boom aankijken. kleuren idem, het is dat je léért dat geel geel heet, maar anders zou jij het wellicht heel anders ervaren.

het klinkt allemaal een beetje vaag geloof ik, maar het komt er op neer dat ik vind dat taal, ondanks dat het communicatie mogelijk maakt, ook in zekere zin een beperking is, want je kunt niets meer bekijken zonder er een woord bij te denken.

sublime 03-11-2002 21:10

Citaat:

Just Johan schreef:
ja er is zo'n testje waarbij je in een zin het aantal o's moet tellen en de meeste mensen zien er maar 3 terwijl er echt 6 in staan. ik kon het even niet op het internet vinden; iemand anders misschien?
dat testje en nog meerderen stonden in mijn ak boek van vorig jaar... echt super vaag... ik was al achterdochtig en toch liep ik er in, een andere zag ik wel, maar toen zat ik ook Heel Erg Opteletten :)

Kriemoon 04-11-2002 12:10

Sublime, tuurlijk kan dat wel stel je hebt een voorwerp vast waarvan je absoluut niet weet wat het is, ga jij er dan een naam voor verzinnen? Ik niet.....

Ook had ik laatst dat ik niet meer op een woord kon komen, toch wist ik zeker wel wat het was.

Niet overal hoeft dus een naam bij.

*Burning water* 04-11-2002 12:18

Citaat:

Kirk22 schreef:
Als je een woord ziet lees je het ook meteen, volgens mij is het niet zomaar mogelijk om een woord te zien, zonder hem te lezen. Je maakt dus automatisch van een lettercombinatie een betekenis. KOE bijvoorbeeld geeft je het idee van dat beest, niet de letters K, O en E.
De vraag is of je dit ook bij andere dingen doet. Want als je een boom ziet, zie je alleen maar 'boom' en niet de mogelijkheden ervan.
Beperken je hersenen, door routinematige associaties, je bij het zien van nieuwe ideeen?

Dat hangt er denk ik een beetje van af wat je zelf wil denken. Om het bij die boom te houden: als je wilt kun je die op heel originele manieren met andere dingen associeren. Bij het zien van de boom kun je een heleboel verschillende dingen denken. Maar je kan het ook gewoon bij het woord boom houden, en telkens 'hoog ding met bladeren' denken. En omdat dat eigenlijk de meest logische actie is, denk ik dat je wel een beetje gelijk hebt met zeggen dat je hersenen door routinematige associaties 'tegenwerken' op het gebied van creativiteit.

sublime 04-11-2002 22:17

Citaat:

Kriemoon schreef:
Sublime, tuurlijk kan dat wel stel je hebt een voorwerp vast waarvan je absoluut niet weet wat het is, ga jij er dan een naam voor verzinnen? Ik niet.....

in dat geval wordt je dus nog niet beinvloed door taal; dan kijk je naar dat voorwerp op dezelfde manier als een kind...

Ook had ik laatst dat ik niet meer op een woord kon komen, toch wist ik zeker wel wat het was.

maar ookal kun je dan niet op het woord komen, je bent imo toch enigzins beinvloed door de taal, omdat je ergens in je hoofd dat woord wel kent..... je zult er toch anders tegenaan kijken dan een kind....

Niet overal hoeft dus een naam bij.

hoeft niet, maar vrij automatisch koppel je toch woorden aan dingen die je waarneemt, je kunt niet zonder woorden over iets oordelen, en omdat jij die woorden niet bedacht hebt, zijn het dus eigenlijk niet jou woorden

okee het klinkt vaag... taal schiet nu te kort om het uit te leggen :D

Kriemoon 05-11-2002 15:55

Tja, maar een kind koppelt er ook een beteknis aan. Dat is misschien niet echt een woord of voor hun misschien wel. Misschien hebben ze er helemaal geen besef van. Wij weten niet hoe we vroeger toen we klein waren dachten dus echt een oordeel daarover geven kan ik niet.

sublime 05-11-2002 21:22

Citaat:

Kriemoon schreef:
Tja, maar een kind koppelt er ook een beteknis aan. Dat is misschien niet echt een woord of voor hun misschien wel. Misschien hebben ze er helemaal geen besef van. Wij weten niet hoe we vroeger toen we klein waren dachten dus echt een oordeel daarover geven kan ik niet.
maar imo is die gedachte van dat kind, dat het niet in woorden omkan zetten, veel 'puurder' dan wanneer je er wel de aangeleerde woorden voor gebruikt...

CraigDavid 05-11-2002 21:56

Citaat:

Just Johan schreef:
als ik het goed heb stond er iets in het engels, vier of 6 regels.

daaronder stond dat er 6 o's in zaten.
ik keek en ik telde er 3, dus ik telde 10 x opnieuw, maar ik kwam niet verder dan 3 dus ik scrolde naar beneden en daar stond dat je de o's in 'of' niet zag dus ik keek nog een keer en er stonden 3 o's in 3 'of'

Leonoor 09-11-2002 19:14

FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS

Het gaat om de f'en.

(Stom toeval dat ik dit zinnetje tegen kwam btw. ;))

ssjpan 11-11-2002 09:19

3 f'en denk ik...

Just Johan 11-11-2002 09:37

Citaat:

ssjpan schreef:
3 f'en denk ik...
kijk nog eens goed ;)

Not for Sale 11-11-2002 10:32

Citaat:

Just Johan schreef:
kijk nog eens goed ;)
:confused: weird, ik telde er eerst ook 3 :o , de F's in OF zag ik niet :confused:

CraigDavid 12-11-2002 12:40

ik leesde de eerste keer 5 f's
dan komt waarschijnlijk omdat ik al wist dat ik de of's ook moest lezen.

tuonier1 12-11-2002 14:54

6, maar die 'of'is wel een instinkertje hehe

PimpDude86 12-11-2002 14:59

Citaat:

CraigDavid schreef:
ik leesde de eerste keer 5 f's
dan komt waarschijnlijk omdat ik al wist dat ik de of's ook moest lezen.
nou nog wat aan je spelling doen :D

CraigDavid 12-11-2002 15:38

Citaat:

PimpDude86 schreef:
nou nog wat aan je spelling doen :D
wat is de verleden tijd van leesde dan ook alweer???

Jamiroquai 12-11-2002 16:31

er bestaat ook een testje met andere woorden, je ziet dan 5 woorden van kleuren onder elkaar staan, met de kleur van het woord is anders dan dat het woord zelf betekent....
het woord groen is dan in het geel getypt, het woord blauw is dan in het rood getypt etc... en dan moet je vlug de kleuren achter elkaar opnoemen, al gauw noem je de woorden :D kheb nu geen tijd om het testje te zoeken...sorry

Leonoor 12-11-2002 17:31

Citaat:

CraigDavid schreef:
wat is de verleden tijd van leesde dan ook alweer???
las

Citaat:

Jamiroquai schreef:
er bestaat ook een testje met andere woorden, je ziet dan 5 woorden van kleuren onder elkaar staan, met de kleur van het woord is anders dan dat het woord zelf betekent....
het woord groen is dan in het geel getypt, het woord blauw is dan in het rood getypt etc... en dan moet je vlug de kleuren achter elkaar opnoemen, al gauw noem je de woorden :D kheb nu geen tijd om het testje te zoeken...sorry

Zo'n testje kun je zelf natuurlijk ook maken. ;) Dat hoeft niet per see een 'officiële' te zijn.

Jamiroquai 13-11-2002 20:00

Natuurlijk kan je zo een tekstje zelf maken, maar er is vast wel een bepaalde combinatie waardoor je er beter intrapt... duhhhhh :confused:

Leonoor 14-11-2002 08:02

Citaat:

Jamiroquai schreef:
Natuurlijk kan je zo een tekstje zelf maken, maar er is vast wel een bepaalde combinatie waardoor je er beter intrapt... duhhhhh :confused:
Volgens mij maakt dat weinig uit...duhhhhh...

CraigDavid 14-11-2002 14:53

Citaat:

Leonoor schreef:
Volgens mij maakt dat weinig uit...duhhhhh...
volgens mij ging het zo van dat als de woorden in een groot en duidelijk lettertype waren geschreven dat je naar het woord ging kijken en als het in een klein lettertype was geschreven dan keek je naar de kleur van de tekst.

Leonoor 14-11-2002 16:17

Citaat:

CraigDavid schreef:
volgens mij ging het zo van dat als de woorden in een groot en duidelijk lettertype waren geschreven dat je naar het woord ging kijken en als het in een klein lettertype was geschreven dan keek je naar de kleur van de tekst.
Ik heb het een keer in een test gehad, die woorden waren denk ik in Arial 14 geschreven oid...is al ff terug, dus precies weet ik het ook niet meer.

Yamyam 17-11-2002 12:53

Ja, dat heb ik ook wel es bedacht ja.
Maar schieten we er iets mee op?

ABrules 20-11-2002 15:31

ll ll ll ll ll ll ll ll ll
je ziet hier telkens setjes van 2 terwijl het gewoon losstaande streepjes zijn met verschillende afstanden.
associatie...

purplerose 27-11-2002 18:57

jaja daar heb ik ook wel eens over gedacht maar volgens mij zit het zo:
Als je jong ben en je kan niet lezen dan weten je hersen simpel weg niet hoe ze die letters moeten combineren dus daarom kan je nog niet lezen. maar als je nou wél kan lezen maken je hersenen wél die combinatie dat gaat automatisch dus ik denk dat je niet kan kijken naar een woord zonder het te lezen ... tenzij je kippig ben natuurlijk

~Black Rose264~ 27-11-2002 19:07

Het is niet meer dan logisch als je bij de letter K, O en E aan een koe denkt als ze zo -> Koe bij elkaar staan. Dat komt gewoon doordat je weet dat een koe zo'n wit met zwart beest is en dan krijg je dat beeld erbij. Zo zit het menselijk brein nou eenmaal in elkaar :P

ssjpan 27-11-2002 19:39

Citaat:

Just Johan schreef:
kijk nog eens goed ;)
goh wat stom van mij ik was er echt van overtuigd

euro 28-11-2002 20:05

[http://home.hetnet.nl/~naki/COLORS.jpg

*Burning water* 28-11-2002 20:39

Hey, die is leuk! En moeilijker dan ik dacht...

Kirk22 01-12-2002 13:04

ik denk dat kleuters die niet kunnen lezen maar wel kleuren herkennen deze oefening zonder problemen oplossen.

Diddl'tje 01-12-2002 13:12

Citaat:

euro schreef:
*Plaatje*
Ik kom toch nog best een eind.. Goed concentreren ;)

Bij de derde keer groen (de kleur dus, niet het woord) moet ik er echt moeite voor doen..

Maar ik kan toch echt wel lezen :confused: :D

Of ben ik gewoon raar :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.