Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hiberna Venit (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=269317)

Woodstock 04-11-2002 17:18

Hiberna Venit

zo leeg als een huis voor de sloop
en in ongeveer dezelfde staat
tranen koelen brandende wangen
winterduister en kou ingeademd

zo donker als het buiten is
en zo koud als het gauw zal gaan worden
zo veel onnodige schaamte
redeloos en niet te verdringen

het licht komt in golven en vlagen
als een werkende vuurtoren in de storm
dat licht blijft aan en draaien
totdat de zon weer opgaat...

Donsveertje 04-11-2002 18:28

Poëtisch!
Kussie Vera

LiNiaaL 04-11-2002 21:33

mooi...

ja winter zuigt... nou eigenlijk niet maar zomer ownt winter zeker wel... en ja dat is pc nerd taal...

on the gedicht: het gevoel is goed beschreven, ik snap wat je bedoelt, maar het blijft voor mij te vaag om er echt iets bij te voelen...

[edit]
nu snap ik hem beter! (ook voor niemand boeiend behalve misschien PA zelf...)
[/edit]

Type 05-11-2002 14:35

Citaat:

LiNiaaL schreef:
zomer ownt winter zeker wel... en ja dat is pc nerd taal...
Zoals Fabien het altijd heel irritant kon zeggen: dan hebben wij een meningsverschil.

Winter 0\/\/|\|5 zomer imho zeker wel. (0\/\/|\|5 is pas |\|3|2|)-taal :D )
Sweater-weather, heerlijk, je lekker fris en wakker voelen, helder in je hoofd.
Van zomers weer wordt ik loom nml. Heb ik niet graag.

Citaat:

on the gedicht: het gevoel is goed beschreven, ik snap wat je bedoelt, maar het blijft voor mij te vaag om er echt iets bij te voelen...
Mee eens.

Woodstock 05-11-2002 15:43

thnx, guys, maar kgooi 'm weg denk ik. ik vind hem zelf namelijk vrij bagger...

maar een zomer- en winterdiscussie 's wel leuk :)
J, hoe kun je nou helder worden van de winter als het het grootste deel van de tijd nacht en donker is?? zomer is licht en leven...

murwari 05-11-2002 19:55

Citaat:

Woodstock schreef:

J, hoe kun je nou helder worden van de winter als het het grootste deel van de tijd nacht en donker is?? zomer is licht en leven...

Winter heeft iets koels, nacht heeft plaats voor ideeën, Het verfrissende en heldere aspect van de winter bestaat wel zeker :)
Maar daar gaat het hier niet zo geheel over, blijf wel een beetje bij het topic, want gechat zou zonde zijn ;) Discussie over de seizoenen kunnen ook wel elders.

Op je gedicht:

Het lijkt mij twee grote delen te vromen, een eerste deel dat loopt tot ongeveer half de tweede strofe en vandaar ga je lichtjes over naar een andere sfeer. De verbinding is alsnog vrij duidelijk en dat vind ik mooi aan dit gedicht.

Je probeert (? ) je zinsbouw en woordenschap een vleugje speciaals te geven? Of gebeurde dit geheel spontaan, het lijkt namelijk soms iets té.

iamre18 06-11-2002 12:56

Ik vind dat je het bijzonder verwoord, duidelijk gevoel, maar het is naar mijn gevoel niet echt mooi uitgewerkt, niet echt af. Ritme is hier en daar niet echt fijn. Mooie metafoor in de laatste zin.

Type 06-11-2002 21:53

Citaat:

Woodstock schreef:
maar een zomer- en winterdiscussie 's wel leuk :)

Juist, om toch nog even hier op te reageren:

1. Ik ben toch een nachtmens, ik ben 's nachts actiever dan overdag en als ik teken/schrijf/mijn huiswerk maak, dan gebeurt dat na de zon onder is gegaan...
Dat ik geen fuck zie in het donker maakt dan even niet uit ;)

2. Het koude, heldere weer van de winter, de ijzige lucht, de vrieskou als het even kan, zorgt ervoor dat je wakker en scherp bent. En daar komt die helderheid vandaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.