![]() |
De brandstof cel
hoe werkt die precies en wat zijn de voor en na delen ??
|
Zet waterstof om in (bewegings)energie d8 ik. Voordeel geen slechte uitlaatgassen meer (alleen water uit de uitlaat) :D !
Nadeel ze zijn heel erg duur en daarom worden ze nog niet in auto's gebruikt (en de tankstations zijn er ook nog niet op aangepast) :( |
Maar de techniek is er wel. Dus wat ik me dan afvraag: waarom bouwen ze niet een ENORME generator op waterstof waarmee ze groene, of in dit geval eerder blauwe stroom opwekken? Want water is er genoeg, dus in feite kan je gratis energie onttrekken aan zo'n brandstofcel.
Jullie mening hierover? |
Een brandstofcel is een elektrochemische cel waarbij de reactanten continu worden aangevoegd. Terwijl accu's en batterijen na verloop van tijd leeg raken (en eventueel weer moeten worden opgeladen) is er bij de brandstofcel sprake van een continue stroomvoorziening.
een voorbeeld van een brandstofcel is de zogenaamde knalgascel. In deze cel reageren zuurstof-en waterstofgas met elkaar. De brandstofcel bevat twee poreuze koolstofelektrodes waarop een katalysator is aangebracht. Langs beide elektrodes wordt een gasstroom van zuurstof en waterstof geleid. Als verbindende elektrolyt is een mengsel van water en kaliumhydroxide. Het eindproduct van deze reactie, water, verlaat de brandstofcel in de vorm van stoom. dit type cel wordt gebruikt in space shuttles. De halfreacties die optreden zijn: voor de halfcel met de reductor geldt: 2 H2 (g) + 4 OH- 4 H2O + 4 e- voor de halfcel met de oxidator geldt: O2 (g) + 2 H2O + 4 e- 4 OH- |
Citaat:
Las laatst dat IJsland al een plan heeft om in 2050 volledig onafhankelijk te zijn van geimporteerde brandstoffen. Tegen die tijd zijn ze helemaal overgegaan op waterstof, die ze zelf winnen. REIE |
de opbrengst van een dergelijk syteem lijkt me ook miniem, er is nml best wel veel energie nodig om water in water stof om te zetten, ikd enk dat de kans groot is dat er meer energie in zou gaan dan dat er uit komt...
hmmm, leuke voor een pws :D |
Citaat:
Citaat:
(of groeit dat in ijsland aan waterstof-bomen?) |
Citaat:
REIE |
de enige reden dat er nog geen waterstof auto's zijn is omdat de grote Olie industrie het tegenhoud.
Denk je in.. Als we allemaal in een waterstof auto rijden (wat een eenmalige inverstering is) dan gaat de olie industrie kapot. En daar hebben veel te veel regeringen geen baat bij. Das een reden dat het nog niet op grote schaal wordt toegepast. Als je waterstof verbrand krijg je een ontsteking, als je constant waterstof verbrandt krijg je constante ontstekingen wat resulteert in het bewegen van de cilinders. |
Citaat:
REIE |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.