![]() |
Treinen vallen uit door...blad op de rails!??
Hoi,
Er ligt momenteel veel blad op de rails en daardoor slijten de wielen van de trein onregelmatig. Er vallen daardoor momenteel veel treinen uit. Ik heb een mooie annimatie gezien op t.v. Op zich allemaal logisch want bij het optrekken slippen de wielen en bij het remmen blokkeren ze waardoor de wielen dus onregelmatig slijten. Ik snap dat allemaal. Maar wat ik dus niet snap: Het is toch ieder jaar herfst! En ieder jaar vallen er toch blaadjes op de rails? Maar nu is het plotseling een probleem! Ik heb nooit eerder van het bladprobleem gehoort. Wie heeft daar een goede verklaring voor?? Groetjes, André |
Tja...volgens NS Reizigers et alii zijn er bij die storm laatst erg veel blaadjes tegelijk gevallen, wat normaal in 2 maanden oid valt.
|
Is ieder jaar zo wel in enige mate, voor zover ik mij kan herinneren.
En het in Nederland meer dan in de omringende landen, omdat de treinen hier een boel meer afstand per trein per dag afleggen dan daar, en omdat de oudere treinstellen hier geen blaadjeswegblaasdingen ofzo hebben, zoals ze in bijv. Duitsland of Frankrijk wel hebben. (Zoiets heb ik iig uit de krant van een tijdje terug begrepen. Maar dat was uit een interview met een NS-figuur. ;)) |
1. door de storm vallen opeens heel veel blaadjes waardoor de rails opeens heel glad worden.
2. er vielen op veel plaatsen veel blaadjes waardoor van veel treinen de wielen kapot gaan. Ik vind het raar dat de ns daar geen rekening mee houdt. En het gebeurt elk jaar, vorig jaar had ik ook al eens vertraging vanwege gladde sporen. Ik heb er trouwens de afgelopen twee weken op gelet maar zo veel bomen staan er niet langs de ijzeren wegen in ons land. :o Alleen in het oosten bij utrecht, hengelo en zwolle. En in limburg en bij Nijmegen en Arnhem. Maar volgens mij is in heel de randstad en het noorden geen boom te bekennen :confused: |
Gedeeltelijk zal het misschien zo zijn maar de verklaringen zijn tot nu toe niet erg overtuigend voor mij! Inderdaad, zoveel trajecten met bomen zijn er nu ook weer niet!
Volgens mij stopt de NS nu ineens voor het gemak al haar problemen onder het kopje: blaadjesprobleem. Groetjes, André |
Dit heb ik de afgelopen 2/3 jaar ofzo elk jaar gehoord, dus echt vernieuwend is het niet. Verder lijkt die storm me inderdaad een factor...
|
Ook hebben ze 6 "geltreinen" die normaal de sporen stroef houden door er een of ander gaar goedje op te gooien. Door de storm moesten alle sporen echter ineens tegelijk overnieuw, wat natuurlijk niet mogelijk was. Dus: meer gladde sporen, meer beschadigingen.
Zoiets stond ook in de krant :/ |
Citaat:
Trouwens, in Engeland hebben ze een methode ontwikkeld waarbij een wagom met lasers die bladlaag van de rails afbrandt tegen 40 mph!!! Dat gaat een stuk sneller dan die gelwagons van de NS. Een mogelijke oorzaak is mischien de toegenomen begrouing rondom de spoorbanen, vroeger mocht dit niet wegens brangevaar van voorbijrijdende stoomlocs. Nu wordt begroeing als geluidswal geplaatst, waardoor meer blad op de rails komt. Verder worden in steden steeds meer groen geplant, en dat kan, denk ik- ook een oorzaak zijn van de toegenomen bladeren op de rails. Ik blijf het echter vaag vinden dat die bladeren precies op de spoorstaven blijven liggen. REIE Voor de conspiracy thinkers: De NS maskert zelfmoordpogingen van mensen met een najaarsdepressie door ze op te geven als blaadjesprobleem. |
Citaat:
Overigens heeft men ergens een psychiatrische inrichting langs het spoor gebouwd :rolleyes: |
volgens mij heeft de ns nu ook op sommige treinen oudere onderstellen eronder gezet waarbij de rem op het wiel zelf gedrukt word waardoor de bladeren er automatisch af worden gehaald ik weet niet of dit express gedaan is. by the way het was de trein op het traject Hoorn-Den Haag en normaal hebben deze treinen andere onderstellen waar de remmen op een speciale schijf zitten die aan de wielas vast zit.
|
Gewoon ook slecht onderhoud wat men zo probeert te verdoezelen. Het kan door de blaatjes wel erger worden, maar dit is overdereven.
|
Citaat:
Lang leve de privatisering :/ |
Citaat:
|
Citaat:
Bron: Artikel van nu.nl Vanwege de storm liggen er extreem veel blaadjes en stuff op de rails, maar om dat nou weer de reden van beperktere dienstverlening te geven... het zijn altijd weer smoesjes van de ns. Volgens mij kan je dat bladprobleem aardig oplossen door wat staalborstels aan de voorkant van treinen te bevestigen, zodat die de rails schoont veegt. |
Citaat:
Citaat:
|
We hadden trouwens met natuurkunde een goed idee: een soort bezemwagen voor de rais uit te vinden die voor ieder trein geplaatst kan worden en daar goud geld mee verdienen. :D Alleen worden de prijzen dan nog hoger. :(
|
Citaat:
Overigens worden in de Brusselse metro zelfmoordgevallen ook als technische problemen vermeld Citaat:
REIE |
Citaat:
zorg je wel dat de bezem niet wegbrand? [edit]aan de rand van nijmegen staat er ook nog een kliniek 300 m van het spoor naar den bosch[/edit] |
Goede grap heh van de NS!!!!
ik moes er ook erg hard om lachen NIET!!!!!!!! |
wel mooi, als ik nou te laat kom zeg ik gewoon tja het is herfst he, blaadjes...
|
Waarom pakken ze niet gewoon een karretje met een paar borstels die de rails schoonveegt? Dat hoeft overigens alleen bij stations en 'treinstoplichten'(of hoe die dingen ook heten), dus op de plaatsen waar opgetroken of geremd moet worden.
Op het grootste gedeelte hoeft niet geveegd te worden, want daar rijdt een trein vrijwel eenparig, dus gaan de wielen toch al nauwelijks slippen. Met de stukken die wel geveegd moeten worden ben je dus zo klaar want dat zijn er niet zo heel veel |
Citaat:
Ga jij het doen dan. weet je hoeveel stations, wissel en "stoplichten" er zijn, das echt een hoop werk hoor. |
Ik las laatst (in de krant) dat die blaadjes op de rails zo glad zijn door de remmen van de trein! Vroeger hadden de treinen blokremmen, dus remmen op het loopvlak. Hierdoor schaafden de remblokken automatisch de blaadjes eraf, en de minder ronde wielen hielden de rails ruwer, zodat er meer grip was.
Nu hebben alle treinen schijfremmen, die op de as zitten. Deze remmen zorgen voor minder geluidshinder, en houden het loopvlak intact waat het comfort ten goede komt, maar de blaadjes die op de wielen zitten vallen er niet af. Als zo'n trein eenmaal remt en slipt stokt het wiel, maar de trein glijd verder omdat het geen grip heeft. Hierdoor slijt de wielband enorm, zodat het wiel niet meer mooi rond is. Dit zorgt dan weer voor schade aan de rails, dus moet zo'n as gereviseerd worden. REIE |
Waarschijnlijk heeft men voor schijfremmen gekozen omdat "de omwonenden" gingen zeiken :rolleyes:
|
Citaat:
|
Bleh.
|
Citaat:
maar de ns zeurt gewoon ze kunnen makkelijk wat uitvinden daarvoor maar ze willen altijd maar bezuinigen en die prijs opvoeren stelletje lozerz :mad: :p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.