![]() |
endotherme en exotherme reacties
wat is het verschil tussen endotherme en exotherme reacties?
Hoe kan ik ze uit elkaar houden? Sally |
Bij een endotherme reactie is energie nodig om de reactie te laten verlopen.
Bij een exotherme reactie komt juist energie vrij, vaak warmte enzow. Maarrr bij een exotherme reactie moet vaak wel activeringsenergie worden toegevoegd. Ik weet niet of je al zo'n vrije energie diagram hebt gehad, maar anders moet je dat maar ff vergeten. Hoe kun je die 2 uit elkaar houden? Nou een endotherme reactie onttrekt dus vaak warmte uit de omgeving. Bij een exotherme reactie kun je juist een temperatuursstijging waarnemen, door er bijv. een thermometer in te zetten :D Sorry maar ik kan het niet beter uitleggen, erg slecht van mij, maarjah :o |
endotherme reactie = energie nodig om reactie te laten werken.
exotherme reactie = er komt energie vrij. om te onthouden: in exotherm zit ex. Dan denk je aan exit, wat dus Engels is voor uitgang. Snappie? |
exo
exodus exo, er uit, weet ik veel, went van zelf ofzo :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik bedoel, omdat je die energie moet toevoegen zou je kunnen denken: "heeeeey dit is een endotherme reactie, want ik moet energie toevoegen", terwijl dat dan dus niet zo is. |
Citaat:
de reden waarom je die energie eerst moet toevooegen ligt aan de activeringsenergie (Ea) van de reactie. bijvoorbeeld: diwaterstof is een heel reactief gas, het doet namelijk graag BOEM! in aanwezigheid van dizuurstof (percentage in lucht is ook al voldoende) maar dat kan alleen als er eerst een vonkje is geweest (vuur = warmte = energie) om de reactie aan de gang te brengen: de reactie 2*H2 + O2 => 2*H2O is een reactie die heel vlug en helemaal compleet en EXOTHERM verloopt maar ten gevolge van de hoge Ea moet ze eerst aangestoken worden, daarna gaat het vanzelf. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06. |