![]() |
Verschillende studiekosten HBO & Universiteit??
Een vriendin van mij wil graag naar de universiteit als ze haar vwo-diploma heeft, maar haar vader wil liever dat ze naar het HBO gaat omdat daar de studiekosten lager zouden zijn. Klopt dit inderdaad?
Als je de studiekosten van bijv. psychologie aan de universiteit met psychologie aan het HBO vergelijkt, maakt dat dan verschil? Ik bedoel dus alleen de kosten zoals collegegeld en boekengeld, geen kamerhuur Citaat:
Groetjes. |
Het collegegeld is voor het HBO als de universiteit even hoog. De kamerhuur verschilt in principe ook niet en ook je studiefincanciering is even hoog. Alleen kan het boekengeld verschillen. Maar het is zeker niet zo dat bij elke universitaire opleiding het boekengeld hoger is dan een willekeurige HBO. Bovendien verschillen de kosten per opleiding ook nogal. Zo heb je bijvoorbeeld als je een HTS opleiding doet veel practicumkosten terwijl als je een letterenstudie doet, je waarschijnlijk goedkoper uit bent. Rechten is de goedkoopste studie, geneeskunde en tandheelkunde de duurste (vanwege bijv. instrumenten enz. die je moet aanschaffen).
|
Citaat:
|
Hmm poeh, rechten ben ik ook vrij veel aan boeken kwijt hoor. Volgens mij zijn er wel goedkoper studies (zoals de studie die ik vorig jaar deed). Maar het lijkt me enigszins vreemd om daar je studiekeuze op te baseren (zo lang het geen duizenden euro's scheelt dan...).
|
je kan ook kjiken voor 2e hands boeken, winkels als de slegte enzo zijn in iedere studentenstad goed vertegenwoordigd.
maar als je op je boeken wil besparen vooral geen rechten, letteren, medicijnen, geschiedenis, techniek (vooral EL en WB zjin erg). Economie of chemie valt nog mee. |
HBO studie is meestal wel korter.
|
Citaat:
|
Citaat:
En bedenk, met een universitaire opleiding ga je later, als je mazzel hebt, meer verdienen dan met een hbo opleiding. ;) Kan ze alles terug betalen. ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57. |