![]() |
natuurkundig vraagje
hallo mensen, hier is iets waar ik niet uit kom:
kan je vermogen koppelen aan snelheid? :confused: bijvoorbeel bij rollerbankcontroles bij scooters meten ze op kw en hebben daar een tabel naast staan met een bruto en nettosnelheid die het ding zou hebben. ik vind het allemaal maar een beetje raar want een tractor met 160 pk gaat lang niet zo snel als een race wagen enzo... wie kan mij helpen? alvast bedankt |
P=F*V
(vermogen = kracht*snelheid) Dat een tractor minder snel gaat dan een racewagen, heeft uiteraard met de massa te maken. Er is meer vermogen nodig om het ding op gang te krijgen en om het rijdende te houden. |
maar als je het nou overdreven bekijkt: bijv
scooter 1 gaat van 0-30 km/h in 1 seconde(niet sneller) scooter 2 gaat van 0-50 km/h in 30 seconden scooter 1 lijkt me duidelijk meer vermogen hebben. :confused: |
Dat kun je uitrekenen. P=F*V met F=m*a.
a=v/t dus bij scooter 1 is a 8,3 m/(s^2) en bij scooter 2 is a 0,46 m/(s^2) bij scooter 1 is a dus groter, dus is F groter, dus is P ook groter |
Citaat:
de politie koppelt bijv 2kw--->75 km/h |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
P=F*V. De kracht en snelheid zijn dus variabelen die voor het vermogen van belang zijn. Nu kun je ook de wrijving bij een bepaalde snelheid berekenen en het aantal toeren per minuut dat een motor met een bepoaald vermogen kan maken. Kom je een aardig end me gok ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
tja, ik vind dat ook raar met die kilowats, ik zit ver boven de teller van een rollerbank maar mn brommer rijdt echt niet harder dan 90 dus ik snap het ook niet. maar reken wel dat je voor de dubbele snelheid het kwadraat meer vermogen moet hebben.
dus stel dat 0,5Kw=45km/uur dan wil je 90 gaan dus heb je een 2 keer zo grote snelheid en je vermogen is dan 2^2= 2Kw |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15. |