Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Irq (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=273126)

freaki 08-11-2002 16:48

Irq

een vriend van me wil beweren dat zijn video kaart zonder irq werkt.. dat kan toch helemaal niet?

de postbode 08-11-2002 17:15

nope :o nouja, als ie werkt niet

Jouw_Duiveltje 08-11-2002 18:43

Citaat:

de postbode schreef:
nope :o nouja, als ie werkt niet
ow zeker dat dit wel kan!! er zijn oudere kaarten die zonder irq konden werken..(oude sis pci kaartjes en de daarvoor liggende isa's konden vaak zonder irq in sommige biossen zit daarom nog steeds de optie om "assign Irq to vga" uit te schakelen

de postbode 09-11-2002 09:26

Citaat:

Jouw_Duiveltje schreef:
ow zeker dat dit wel kan!! er zijn oudere kaarten die zonder irq konden werken..(oude sis pci kaartjes en de daarvoor liggende isa's konden vaak zonder irq in sommige biossen zit daarom nog steeds de optie om "assign Irq to vga" uit te schakelen
:) ik ook weer eens wat geleerd :)

Dwarfie 09-11-2002 10:35

Citaat:

Jouw_Duiveltje schreef:
Ik vraag me af of dat zo werkt. Volgens mij zorgt die bios-instelling er voor dat er een IRQ wordt gereserveerd voor de videokaart, zodat die nooit te maken krijgt met shared IRQ's (wat nog wel eens wat problemen wil geven).

Quintiano 09-11-2002 15:52

Citaat:

Dwarfie schreef:
Ik vraag me af of dat zo werkt. Volgens mij zorgt die bios-instelling er voor dat er een IRQ wordt gereserveerd voor de videokaart, zodat die nooit te maken krijgt met shared IRQ's (wat nog wel eens wat problemen wil geven).
Ik onderschrijf dit. -- In principe kán een VGA-kaart wel zonder IRQ, maar dan zou de kaart in kwestie neversnooit geen signaal mogen geven naar de CPU. En dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Blizz 10-11-2002 05:54

anders nog iets?

tvkaart en een videokaart die een irq sharen is echt dikke pret (y)

:D

grootse problemen heb ik daarmee gehad... :P

nu maar com1 en 2 uitgeschakeld :) ... nu geen problemen (although ik wel 2000 minder punten met 3dmark2001se heb sinds de arrival van de tvkaart

Lethalis 10-11-2002 07:58

Zonder IRQ kan de kaart niet communiceren met de CPU voor zover ik weet.

Ten eerste krijgt elk device een IRQ, zodat deze ueberhaupt herkend wordt door het systeem. Ten tweede wordt het gebruikt door de devices om mee te delen aan de CPU wanneer ze klaar zijn met een bepaalde taak.

Zonder IRQ geen communicatie, dus werkt die niet.

L@CuTu$ 10-11-2002 17:13

Geeft dus weer aan Hoe broken IRQ's zijn ;)

Geef gewoon de IRQ's aan Userland en laat het de software uitvoeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.