![]() |
minderwaardigheidscomplex vs. onzekerheid
is er een verband tussen een minderwaardigheidscomplex en onzekerheid?
mij lijkt dat heel logisch, want wie een minderwaardigheidscomplex heeft vindt zichzelf minder, dus voelt zich onzeker tegenover andere mensen, dus zal heel stil en verlegen en onzeker worden. toch ken ik mensen die bij hoog en laag beweren een minderwaardigheidscomplex te hebben, en toch heel vlot, sociaal en zelfzeker zijn. is dit dan eigenlijk wel mogelijk, of maken die mensen zichzelf wijs dat ze een complex hebben, omdat dat tegenwoordig goed staat? en andersom, kan je ook onzeker zijn zonder een minderwaardigheidscomplex te hebben? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben ook vrij onzeker, maar een minderwaardigheidscomplex, nee. Ik denk dat er wel een verband tussen onzekerheid en minderwaardigheidscomplex is, voor een deel komt t daar ook uit voort denk ik. (mwcomplex uit onzekerheid) Mja.. als iemand heel zelfverzekerd ed is, lijkt het me niet dat diegene een mwcomplex heeft.. |
Onzeker is iedereen wel eens. Maar het hebben van een minderwaardigheidscomplex is te gek voor woorden. Zoals de meeste complexen gaat ook het minderwaardigheidscomplex terug op gebrek aan (ware) liefde.
Verander dat, en je zult zien dat het verdwijnt als sneeuw voor de zon. |
Het lijken dat iemand zeker is kan ook een masker zijn. Stel dat iemand beweert een minderwaardigheidscomplex te hebben en die persoon lijkt (heel) zeker te zijn en sociaal etc, wil dat nog niet zeggen dat de persoon geen minderwaardigheidscomplex kan hebben. Het kan puur een masker zijn die ''zekerheid''.(zelfs als de persoon zegt wel zeker te zijn)
Natuurlijk kan je onzeker zijn zonder een minderwaardigheidscomplex te hebben, kijk maar om je heen, genoeg mensen die onzeker zijn, maar geen minderwaardigheidscomplex hebben. Ik versta onder een minderwaardigheidscomplex, een hevige onzekerheid (met nog meer symptomen), niet de normale onzekerheden, wat ieder mens wel heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
En ware liefde is niet zo makkelijk te krijgen IMHO. |
Citaat:
|
Onzeker betekent niet per se verlegen en stil.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken een meisje. Hardstikke mooie meid Maar een minderwaardigheidscomplex waar zelfs ik nog U tegen zeg. En waarom? Omdat ze haar hele leven gepest is. Indoctrinatie is het dus in haar geval. Het is gewoon net zo lang herhaal tot ze het zelf ging geloven. Ik heb er eentje, maar ik heb het weer weten te verbergen achter een masker. Zo eentje van tegen iedereen slap lullen en vrolijk doen en je ondertussen je ballen uit je broek schamen dat je uberhaubt de straat op durft..... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15. |