![]() |
sk-reactievergelijking
ik kom er echt niet uit: wat is de reactievergelijking wanneer je natriumthiosulfaat en zoutzuur bij elkaar voegt........
????iemand van jullie een idee??? tnx alvast! liefs! |
Nou als thiosulfaat een base is zal deze 1 of meer H+ ionen opnemen.
zoutzuur is namelijk H3O+ en kan een H+ ion afstaan, waarbij H20 weer vrijkomt. |
Citaat:
even wachten ik ga ff kijken of ik em kan ... (zoutzuur is toch HCl he?) ... Na2S2O3 en HCl dus (allebei opgelost in water) ... nou omdat H2S2O3 een zwak zuur is geldt de regel: "een sterk zuur verdrijft een zwak zuur uit haar zouten": Na2S2O3 + 2 HCl -> 2 NaCl + H2S2O3 H2S2O3 is onstabiel en ontbindt zo: H2S2O3 -> H2O + S + SO2 (S: neerslag en SO2: gas) ***ik denk dat het zo is, ik heb niet gekeken of er een redoxreactie gebeurt. vraag aan de rest: is dit nbtje goed? (HCl is wel ferm vluchtig he, zal wel geen aflopende reactie zijn :s ) |
Citaat:
Citaat:
Ik noem het H3O+ omdat ie niet als HCl voor zou komen in water. De naam zoutzuur geldt volgens mij alleen voor HCl in water en dan geldt het bovenstaande. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de naam zoutzuur geldt voor alles aangeduid met HCl (het gas dus ook); zoutzuur opgelost in water is HCl opgelost in water WAARMEE WE BEDOELEN: H+aq en Cl-aq |
Citaat:
|
Hoi mensen! tnx voor jullie hulp:D ik zal er proberen wat van te maken, tis voor een verslag dat we in moeten leveren, ik heb net vorige week en 8,5 voor scheikunde examentoets gehaald, maar dit snap ik dan weer niet haha! best slecht wel:D maar hartstiukke bedankt voor jullie hulp!
Liefs m |
Citaat:
Ik vind het gewoon nogal raar om HCl te schrijven als het in die hele oplossing niet als zodanig voorkomt. |
Citaat:
anders wordt het zo warrig allemaal :| |
Citaat:
|
Citaat:
Is de natriumthiosulfaat opgelost of vast? Maakt niet zoveel uit, alleen voor de notatie...Ik ga ervanuit dat het vast is. H(aq) + Cl(aq) + Na(SO3)2(S) --> tsja...en nou afmaken :D Misschien dat ik hier morgen nog even naar kijk. Nou wil ik graga mijn trein halen :) |
Citaat:
|
Citaat:
H+aq en Cl-aq is een aanduiding die je gebruikt bij redoxreacties, daar ga je met die H+ zitten kloten of snap ik het nou helemaal niet meer....... |
Citaat:
Zoutzuur is het zout HCl opgelost in water, dus H+ (aq) + Cl- (aq). Vaak wordt zoutzuur als H3O+ (aq) + Cl- (aq) geschreven, dit doet men omdat de H+ zich 'aangetrokken tot het water voelt'. Echter, H3O+ (aq) + Cl- (aq) is streng gezien geen zoutzuur. Zoutzuur is immers het zout HCl opgelost in water, dus alleen HCl. Het is opgelost in water, maar het is niet het water. De notatie H3O+ (aq) + Cl- (aq) geeft ook water aan, dus geen zoutzuur, want zoutzuur is alleen het zout. dus: zoutzuur = het zout HCl opgelost in water = H+ (aq) + Cl- (aq) zoutzuur + water = het zout HCl opgelost in water met water erbij = H3O+ (aq) + Cl- (aq) HCl + water = het zout HCl + H2O (HCl hoeft niet perse opgelost te zijn) |
Citaat:
HCl(g) + H2O(l)->H3O+(aq) + Cl-(aq), waarbij het hydromiumion H3O+ als het geconjugeerde zuur van water fungeert. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.- examens deed maakte de theorie van het hydromiumion als onderdeel van de theorie over zuren en basen nog deel uit van de scheikundestof voor het h.a.v.o., maar inmiddels is een groot deel van de stof geschrapt. |
Citaat:
|
Citaat:
Met mijn stageopdracht ben ik met zouten bezig, misschien dat ik het daardoor per ongeluk een zout noemde :confused: Maar het blijft een feit dat zoutzuur geen water bevat, het is slechts alleen het gas, OPGELOST in water. |
Oke! Hartstikke bedankt allemaal! ik heb mijn verslag ingeleverd en ben benieuwd wat ik er voor heb :D het kan een onvoldoende zijn, een voldoende of een goed.....op zich stelt zo'n verslag dus weinig voor, maar goed het scheelt wel of je zes onvoldoendes hebt staan of ze goedjes :D
en ik wil niet wer zakken dit jaar :D dankjewel! liefs maaike |
Citaat:
graag gedaan, en als je nog vragen hebt, je weet de weg naar het forum he. Eva (die ook niet weer wil zakken dit jaar) |
Citaat:
Waar ben jij op gezakt? lfs m |
Citaat:
|
Citaat:
liefs maaike |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04. |