![]() |
op zoek : elfentaal
K heb al een kleine lijst achterin de werken van Tolkien gezien, maar weet iemand van een verklarend woordenboek, herkomst van woorden, klanken, schrijfwijze, eender welk werk over deze taal?
Liefst op internet, anders in boekhandel of bib ofzo... dank bij voorbaat (y) |
Citaat:
|
Ik dacht dat tolkien echt een volledige taal had uitgedacht. Ik heb gehoort dat er ook een boekje over bestaat, maar ik heb het tot nu toe ook niet kunnen vinden.
|
elvisch roeleert :)
Dit is een goede site, met alle of bijna alle talen van Tolkien behandelt, en een cursus Quenya. Wel een Engelese site, maar ik kon geen NL vinden. |
Citaat:
Ikedea : Tolkien heeft eerst enkele talen volledig uitgedacht voor hij de rassen vormgaf. Het is een taal zoals die echt zou bestaan kunnen hebben, bv elfs heeft een angelsaksische basis, dwergs een Noorse (ofzo, k heb lang geleden een docu erover gezien...) |
Ik nu taal aan het studeren :D
Hij bedacht dus wel degelijk de elfentalen , en creerde een boek om zijn talen in toe te passen. Er is geen enkel verklarend woordenboek noch grammatica door hem uit te geven, wat ervoor zorgden dat 2 soorten mensen deze taal probeerden te ontcijferen : romantici en taalkundigen. Ik ben 88% 1e, 12% 2e. (boeiend.) |
boeiend, maar hij heeft natuurlijk wel weer allemaal talen van andere culturen genomen..
|
Daar komt bij dat een geconstrueerde taal nooit de flexibiliteit en de mogelijkheden van een natuurlijke taal kan hebben.
LUH-3417 |
Ik heb hier ergens een bestand met een compleet woordenboek elfs-engels en engels-elfs, ik geloof zelfs inclusief grammatica. Als je wil dan mail ik het wel even. :)
|
Citaat:
Welke versie van Elfs? |
Zou ik ook wel willen... Wil je 'm ook aan mij mailen? *begs*
|
En aan mij?
|
Ik heb het even opgezocht, en het is alleen Engels-Elfs.. En het is Quenya, bedoel je dat met 'versie'? Nouja, ik mail het wel gewoon, dan kan iedereen voor zichzelf kijken of je er wat aan hebt :)
Ieke en Inge mail ik ook, btw. :) |
kan je het gewoon niet op een site uploaden ;)
mailen is ook goed hoor, kost alleen zoveel tijd lijkt mij :confused: In idd geval als je wil kan je ook een exemplaar naar mij toe sturen? |
Citaat:
En Quenya is goed, oud-elfs, de oudste taal |
Citaat:
|
Maaasj.. Als je dan toch bezig bent met mailen.. Mail em dan ook even naar mij? *kijkt lief*
|
Citaat:
|
Inge en Ieke: Graag gedaan :)
Folklore en Muurbloempje mail ik ook wel even, maar mensen die 'm verder ook willen hebben verwijs ik bij deze door naar Boer Kameel. |
Citaat:
*insert lieve blik* Ow, darn, te laat. Dan maar naar Boer Kameel: Zou jij 'm me ff kunnen mailen? *insert nog lievere blik* |
Citaat:
Ik zou hem zelf ook wel willen uploaden, maar ik heb geen webspace. :/ |
Citaat:
|
Van zo gauw Paranoide het mailt zet ik het online, maar k heb het dus nog niet :s
|
Citaat:
Moet ik het anders nog een keertje sturen? |
Citaat:
k heb het ineens geupload : http://users.pandora.be/dekamme/elfs2.doc Bedankt Paranoide! |
Hoei! Thnx Ieke!
*hugst @ Ieke* |
Iemand die het momenteel aan het leren is? Niet makkelijk, vooral omdat het een dode taal is, de enigen die nieuwe woorden bedenken zijn een selecte groep "ingewijden" :s
|
@ Boer_kameeL: Ik ben het nu aan het leren, vooral op school onder wiskunde :P Vind het redelijk moeilijk, maar ik blijf volhouden. :P *koppig is*
|
DIE SITE IS SUPERGOED!
Ik wil al erg lang elfs leren :D ! |
Citaat:
|
Citaat:
Men kan wel degelijk alle gedachten en mogelijkheden uitten met een kunstmatige taal! De taal Esperanto is het levende bewijs! -- Mi devas kontraŭi ĉi tion! Oni cetere ankaŭ povas esprimi ĉiujn pensojn kaj eblecojn kun konstruita lingvo! La lingvo Esperanto estas la viva provo! -- www.esperanto-jongeren.nl |
Natuurlijk kan je alle gedachten in een kunstmatige taal uiten, als je het maar genoeg naar je hand zet. Wat ik bedoelde was dat het bijvoorbeeld de potentie mist om neologismen te vormen en niet automatisch met woorden voor nieuwe concepten klaarstaat. In natuurlijke talen gaan die dingen automatisch.
Nogal slap. Als je het echt fijn vindt, kan ik het wel eens opzoeken. Ik heb er namelijk een week of drie achter elkaar college over gehad. :) LUH-3417 - Esperanto is stoer. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15. |