![]() |
Een vraag aan de bezoekers van dit forum uit België
Ik heb een docent uit België en die weigert als hij Frans praat 90 te zeggen als quatre-vingt-dix, maar hij zegt iets heel anders. Nu herken ik het als 90 als hij het zegt, maar ik zou echt niet weten hoe je het schrijft of uitspreek ofzo, dus wie kan me helpen.
|
Waals negentig: nonante
Waals zeventig: septante |
Citaat:
|
wij hebben trouwens in 't middelbaar altijd te horen gekregen dat dat fout was, en dat we't echte Frans moesten gebruiken, maar de dame die ons Frans geeft aan de universiteit gebruikt zelf 't Waals :confused: (ik ben ook Belg :))
|
en hoe is tachtig in 't Waals dan, of gewoon hetzelfde?
|
quatre-vingt-dix :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga een gok wagen. Huitante? Nee dat klinkt niet.. Nou ja ik hoor het wel van jullie:) |
Gewoon quatre- vingts.
|
Citaat:
|
Das dus in feit het verschil tussen Nederlands en Vlaams.
Een nederlander ooit horen praten over een microgolfoven? (Zo noemen "jullie" een magnetron toch? ;)) |
Citaat:
|
Jullie Vlamingen zijn tenmiste trots op jullie taal..wij Nederlands geven er niets om
even nog een vraagje (ik heb mijn woordenboek niet bij de hand) maar ik luister nu Casser la voix van Patrick Bruel Maar wat betekent dat? Ik dacht dat casser kapotmaken, breken betekent en la voix de stem.. maar de stem kapotmaken? Beetje vreemd.. wie helpt mij? |
Stem breekt, van verdriet bijvoorbeeld...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13. |