Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ovidius (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=27830)

Heleen 14-09-2000 18:40

Ovidius

Wie volgend jaar eindexamen doet heeft Ovidius als schrijver. Kan iemand mij vertellen of dit heel erg is of maar een klein beetje erg?

Onbekende 14-09-2000 19:40

Wij hebben slechts een verhaal van Ovidius' Metamorphosen gelezen (namelijk Pyramus en Thisbe), maar wat ik heb gelezen vond ik erg leuk.

kwaaaaaakeendje 14-09-2000 20:23

Ik heb ook Pyramus en Thisbe gelezen, en ook Daedalus en Icarus, maar in ieder geval.... Ovidius is voor mij tot nu toe de leukste schrijver/dichter!!! Minder saai dan Caesar in ieder geval!!! (eindexamenonderwerp van dit jaar)

mif 14-09-2000 20:26

Pyramus en Thisbe en Daedalus en Icarus vond ik niet zo heel moeilijk en ook wel leuk om te vertalen. Het is in ieder geval afwisselender dan Caesartje.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit

Optima 15-09-2000 09:31

Citaat:

Heleen schreef:
Wie volgend jaar eindexamen doet heeft Ovidius als schrijver. Kan iemand mij vertellen of dit heel erg is of maar een klein beetje erg?
Ovidius? wat een opluchting, dan is dat ook mijn eindexamenonderwerp. Ik heb Ars amatoria van hem gelezen, en Amores. Beiden zijn zeer goed geschreven en het verhaal is ook erg humoristisch maar heeft ook mooie aspecten van de mythologie en de historische kanten rondom de trojaanse oorlog http://forum.scholieren.com/smile.gif

Musliston 16-09-2000 22:31

Wat fijn voor jullie! Ovidius is niet al te moeilijk, maar wel geweldig en de grapjes die hij uithaalt zijn ook erg leuk. Scanderen is ook prachtig! Veel plezier!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage

Onbekende 17-09-2000 14:19

Citaat:

Musliston schreef:
Scanderen is ook prachtig!

Ja, al je er talent voor hebt. Ik kan er niks van. (We hebben er ook maar iets van twee lessen aan besteed, maar anderen uit mijn klas kunnen het allemaal wel) http://forum.scholieren.com/frown.gif

Pascalle_de_Beer 17-09-2000 22:27

Zoo, jij hebt echt mazzel. Ovidius is en het leukst en het makkelijkst. Ik heb Pygmalion, Echo en Narcissus, Icarus en Daedulus, en de Lycische boeren gedaan en het was een erg goed cijfer dat er bij mij uitkwam. Ik moet ook Ovidius voor dit schoolonderzoek doen dus ik zit nu echt middenin

gegroet

pascalle

Musliston 18-09-2000 16:44

Citaat:

Onbekende schreef:
Ja, al je er talent voor hebt. Ik kan er niks van. (We hebben er ook maar iets van twee lessen aan besteed, maar anderen uit mijn klas kunnen het allemaal wel) http://forum.scholieren.com/frown.gif
Ach joh, gewoon alle regels uit je hoofd leren. En niet vergeten, de een-na-laatste is (bijna, ik ben er nog geen tegengekomen)altijd een spondee, de laatste een dactylus. En vergeet molenaar niet!

------------------

Onbekende 19-09-2000 19:11

Citaat:

Musliston schreef:
Ach joh, gewoon alle regels uit je hoofd leren. En niet vergeten, de een-na-laatste is (bijna, ik ben er nog geen tegengekomen)altijd een spondee, de laatste een dactylus. En vergeet molenaar niet!

Kun je die begrippen wat nader toelichten? Ik begrijp het niet helemaal.

Musliston 21-09-2000 13:57

Citaat:

Onbekende schreef:
Kun je die begrippen wat nader toelichten? Ik begrijp het niet helemaal.
Welke begrippen begrijp je niet?
Elk vers bestaat uit zes versvoeten (toch?)
Elk versvoet is bij Ovidius ofwel een spondee (lang lang) of wel een dactylus (lang kort kort), zoals bij Homerus. Nu, de laatste versvoet is meestal een spondee en de op-een-na-laatste een dactylus.
molenaar-regel...hoe ging die ook nou weer? Dat moet je maar aan je leraar vragen. Volgens mij heeft dat te maken dat als een medeklinker naast een m, l, n of r staat (bijvoorbeeld br), dat dan de twee medeklinkers als een medeklinker geldt, en de klinker ervoor dus kort kan zijn. Bij twee andere medeklinkers (bijvoorbeeld -pc-) is de klinker ervoor lang. Volgens mij is dit zeer grof gezegd en kan dat verfijnd worden, maar ask your teacher, ik moet nu echt Grieks gaan leren, dag!

------------------

Feestbeest nummer 1 21-09-2000 14:18

Ovidius is LEUK!!! Ik ken zelfs zijn latijnse teksten van buiten!

Onbekende 21-09-2000 19:25

Citaat:

Musliston schreef:
Welke begrippen begrijp je niet?
Elk vers bestaat uit zes versvoeten (toch?)
Elk versvoet is bij Ovidius ofwel een spondee (lang lang) of wel een dactylus (lang kort kort), zoals bij Homerus. Nu, de laatste versvoet is meestal een spondee en de op-een-na-laatste een dactylus.
molenaar-regel...hoe ging die ook nou weer? Dat moet je maar aan je leraar vragen. Volgens mij heeft dat te maken dat als een medeklinker naast een m, l, n of r staat (bijvoorbeeld br), dat dan de twee medeklinkers als een medeklinker geldt, en de klinker ervoor dus kort kan zijn. Bij twee andere medeklinkers (bijvoorbeeld -pc-) is de klinker ervoor lang. Volgens mij is dit zeer grof gezegd en kan dat verfijnd worden, maar ask your teacher, ik moet nu echt Grieks gaan leren, dag!

Aha! Dank je wel voor deze heldere uitleg.

Musliston 23-09-2000 10:25

Citaat:

Onbekende schreef:
Aha! Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Maar wel aan je leraar vragen hoor, straks doe je het -te wijten aan mij- verkeerd op schoolonderzoeken --> je zelfvertrouwen daalt --> je wil geen klassieke talen meer studeren!
Dus gaan vragen --> je haalt tienen op je schoolonderzoeken Latijn en Grieks --> je gaat klassieke talen studeren --> je hebt de beste studie gekozen die er is --> zestig procent kans dat je lerares wordt --> zo ja, oeps, toch niet de beste studie, zo nee, je komt terecht bij de plantsoenendienst

------------------

Witchy Unforgiven 03-10-2000 15:42

wraaaaaahh wat cool dit forum...
En ja OVIDIUS IS HEEL ERG LEUK
Ik doe dit jaar eindexamen Caesar, gelukkig geen scansie enzo....als schoolonderzoeken heb ik Seneca en Vergilius....ook leuk,
Ik baal alleen zo van Caesar.....boring

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.