![]() |
De mooiste klassieke mythe?
Wat vind jij de mooiste klassieke mythe?
Ik ga voor het verhaal van Philemon en Baukis. |
Ik ga voor hat verhaal van ariadne en theseus,en dat van oedipus.Dat is enkel nog maar grieks.
Dan nog egyptisch.De mythe van isis en osiris.Graag antwoord. |
Oedipus, en natuurlijk Oddyseus. Dat laatste vind ik zo'n prachtig verhaal....
|
De aeneïs, odysea en dat van het ontstaan van goden zoals zeus, athene, ... en hun strijd tegen de titanen, Chronos en rea. Verder vind ik de Metamorphoses van ovidius ook goed
|
vind ze allemaal wel mooi egenlijk
|
hmmm...*peins* *peins* jeetje , ik ken er zoveel, in ieder verhaal zit wel een mooi fragment.
maar uiteindelijk vind ik dit toch wel de mooiste: Daedalus en Icarus Io en Zeus ------------------ -- Het verschil tussen mij en een gek, is dat ik niet gek ben -- Salvador Dali |
Ik heb twee favorieten, nl. het Orpheusverhaal en het Pygmalionverhaal. Het eerste spreekt mij aan, vanwege de verschillende motieven waarom Orpheus zich heeft omgedraaid.
Verder vind ik het Narcissusverhaal ook erg leuk, vooral als Ovidius gaat spelen met de woorden. ------------------ "Forum linguae anticae viveat!" (Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!) Ga anders naar mijn homepage |
de 12 (???) werken van Herakles
die vond ik heel mooi die zijn ook meer dan 1 keer in de les behandeld (verschillende leraressen) ------------------ Amidala stoot zich in het algemeen, voortdurend aan dezelfde steen / homepage |
Citaat:
De Orpheus mythe is ook erg mooi, vooral omdat het verhaal ook zeer uitgebreid is, ook met de tragedies als Antigone. Maar ik houd het toch liever bij dewat kleinere Mythen ------------------ -- Het verschil tussen mij en een gek, is dat ik niet gek ben -- Salvador Dali |
Ik heb eens een hele mooie gehoord maar ik ken de titel niet meer (shame on me).. naja, misschien omdat ik er niet zooo mee bezig ben.. 't was iets met twee geliefden die elkaar niet mochten zien, ze spraken af aan de moerbeiboom (zo een?). Het meisje was er eerst maar plots kwam er een leeuw aan.. ze ging schuilen in een grot maar verloor d'er sjaal en de leeuw scheurde die aan flarden.. toen kwam de jongen aan, zag de sjaal en hij pleegde zelfmoord, denkend dat zijn geliefde verscheurd was.. dan kwam zij buiten, zag haar geliefde daar dood liggen en pleegde ook zelfmoord.. ('t lijkt Romeo & Juillet wel).. titel graag? http://forum.scholieren.com/smile.gif
------------------ Wie een put graaft voor een ander.. is een harde werker! |
Je bedoelt Pyramus en Thisbe?
Ik vind zelf Oedipus heel erg mooi, maar ik weet niet zeker of dat wel een mythe is eigenlijk. ------------------ 'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit |
Zie mijn naam...Raad je het al??
------------------ Tot de schijt ons doodt... |
Citaat:
dat is toch wanneer tantalus de Goden zijn eigen zoon in stukjes gehakt, als voedsel voorschoteld en dan de kwelling in de tartarus moet doorstaan dat voor zijn voeten water is, en boven zijn hoofd druiven, maar dat hij deze nooit zal bereiken? Toch....als ik het me goed herinner http://forum.scholieren.com/biggrin.gif moraal van het verhaal: don't mess with the All mighty Gods of the Olympos |
Iam stabant Thebae, poteras iam Cadme videri exilio felix soceri tibi Marsque Venusque contigerant: Actaeon dus en Pyramus en Thisbe natuurlijk. Alles van Ovidius eigenlijk
|
Casey bedoelt: Pyramus et Thisbe iuvenum pulcherrimus alter altera quas Oriens praelata puellis habuit.
|
Ik vind de verhalen van odysseus heel mooi en de mythe rond athene
Mary- Kate |
Citaat:
|
Citaat:
------------------ "Forum linguae anticae viveat!" (Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!) Ga anders naar mijn homepage |
Ja, die was het ja http://forum.scholieren.com/smile.gif
|
ik heb net per ongeluk een nieuw onderwerp gemaakt, met een oude titel, sorry. moet nog even wennen aan dit forum. heracles dus!!
|
Citaat:
|
De verkrachting van Lucreatia, prachtig gedicht door de Engelse Genie
William Shakespeare |
Ik heb nog geen idee, ben nog niet zo lang bezig
|
Daedalus en Icarus
& Ceyx en Alcyone, maar eigenlijk zijn ze allemaal mooi |
Ik vind het een leuk verhaal als Odysseus bij Circe komt (goh) en het verhaal van Daedalus en Icarus vindt ik ook erg leuk. Maar dan niet alleen het vliegverhaal, maar ook dat hij dat labyrint moest ontwerpen enzo.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33. |