de abt van sion |
15-11-2002 01:24 |
Citaat:
Leonoor schreef:
tis idd groep 7, ik ga er iig vanuit dat ze dat bedoelen ('stelling' er boven ging nl iig over gr7). Als je ze laat praten wat zou een leerkracht dan moeten/kunnen zeggen? Met bv 'wat een stomme reactie' schiet niemand iets op.
|
Ik denk dat je moet blijven uitleggen. Je eigen overkennis hierin is van het grootste belang. Bereid je voor en weerleg wat je kunt. Laat je leerlingen alles vertellen wat ze op het hart hebben en ga er rustig, geduldig maar volhardend tegenin. Ga met ze mee in op bepaalde minder of niet relevante kwesties, maar blijf bij je standpunt op het gebied van de essentialia. Word niet boos, dreig niet en straf nooit. Dat verhardt de gemoederen in deze zaken. Hun opvattingen zitten diep en wortelen meestal in de moeilijk uit te roeien houding van de ouders. Registreer, noteer hun uitspraken en neem ze punt voor punt met hen door, waarbij je voortdurend blijft wijzen op de discrepantie tussen hun eigen comfortabele situatie en de miserabele toestand in het thuisland van de asielzoeker. In tegenstelling tot wat je vaak hoort, zoekt die namelijk meestal niet voor niets asiel. Laat je leerlingen tot op het merg voelen waar het probleem zit (geen huis, geen baan, geen eten, geen woning, geen toekomst). Misschien iets voor een 'kerstactie'?
Laat eens een of twee asielzoekers, die de Nederlandse taal redelijk machtig zijn, in je klas komen vertellen. Ik denk dat je dan wel een aantal diehards klein krijgt. Of bezoek een asielzoekerscentrum. Baat het niet, dan schaadt het zeker ook niet. Groep 7 is oud genoeg om daar iets van op te steken.
|