Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wat is het nut van Latijn? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=27904)

leshe 04-11-2000 11:27

Wat is het nut van Latijn?

Behalve natuurlijk hersentraining, culturele achtergrond en inzicht in andere talen.
Thanks,

Les

Artemis-oud 04-11-2000 16:50

Latijn heeft buiten de punten die jij noemde eigenlijk niet zo veel nut. Je kan het doen omdat je het gewoon leuk vind, je je ervoor interesseert of zo.
Ik doe het zelf omdat ik door latijn veel meer woordkennis krijg en bovendien heb ik geen zin om het naar 4/5 jaar intensief leren te laten vallen. Dan doe ik dat laatste jaar er ook maar bij.

Ellun 04-11-2000 19:51

Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.

mif 04-11-2000 19:56

Citaat:

Ellun schreef:
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.
in de vierde pas??? Wij kregen ze ook eerst bij latijn, maar meteen een week later ook bij duits. Ik gebruik Latijn vooral als ik andere talen leer. Een ander nut van latijn kan ik zo niet bedenken. Algemene ontwikkeling misschien?

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit

Ellun 04-11-2000 20:20

Ja heel raar, wij hadden het volgens mij ook al gehad, maar de athaneuten kende het nog niet, de genitivus. Ik denk dat je Latijn en Grieks gewoon doet omdat je er interesse voor hebt, en omdat je zo goed kunt leren dat je er twee talen bij kunt doen, het klinkt misschien heel arrogant, maar zo bedoel ik het niet.

Tygertjuh 04-11-2000 20:40

Ik heb er dus helemaal geen intresse in, maar ja. Latijn is de eerste 3 jaar vast vak, en Grieks vanaf de 2e tot het eind van de 3e. En daarna mag ik kiezen waarmee ik verder ga. En ik wou dat er nog 1 was.
Grieks is gewoon helemaal nutteloos, je kan er echt helemaal geen barst mee, geen mens die het spreekt. Ik kan in Griekenland niet eens de weg vinden, ik kan alleen voorlezen wat er op de borden staan. En dan kan ik alsnog niet begrijpen wàt er staat!
Maar Latijn kan best wel handig zijn, sommige woorden herken je gewoon heel erg duidelijk (capere - to capture = gevangen nemen). Kan soms wat helpen.

------------------
Everything happens for a reason, only the reason can be difficult to understand. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten!

Musliston 04-11-2000 22:12

Er zijn naast die dingen die leshe heeft opgenoemd (ik zou het resp. stimulering van het analytisch vermogen, vergroting van de culturele kennis en inderdaad inzicht in moderne talen noemen), ook andere, maar die drie zijn inderdaad de voornaamste. Dat is toch hartstikke belangrijk? Latijn is dus wel heel zinvol, net zoals Grieks dat is. Het zijn niet een paar vreemde woordjes in het Nederlands of een andere vreemde taal die je via klassieke etymologie kunt herleiden. Je komt ze continu tegen.

Tja, verder staat het uiteraard leuk op je diploma, een gymnasiumdiploma geeft eenmaal iets meer aanzien.

En Latijn is ook wel nuttig als je klassieke talen (misschien wel de mooiste studie) of theologie wil studeren. http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage

Ellun 04-11-2000 22:15

Ik vond Latijn ook leuker dan Grieks, maar nu vind ik Grieks leuker maar Latijn makkelijker. Je hebt uiteindelijk aan allebei niks, tenzij je klassieke talen gaat studeren, wat mij op dit moment erg leuk lijkt.
Ik heb trouwens Latijn en Grieks allebei pas vanaf de tweede gehad, wij hadden geen gym-brugklas, en het is verplicht tot het einde van de derde, tenzij je overstapt naar het atheneum.

Alexander 05-11-2000 09:07

Citaat:

Ellun schreef:
Dan pas ? Zelf doe ik ook atheneum, en we kregen het al in de tweede... Nominativ, Genitiv, Dativ, Accussativ. Toen nog een keer in de derde, en in de vierde (dit jaar dus http://forum.scholieren.com/smile.gif) moesten we het gewoon kennen...

Vreemd atheneum heeft jouw school...

Onbekende 05-11-2000 09:43

Citaat:

leshe schreef:
Behalve natuurlijk hersentraining, culturele achtergrond en inzicht in andere talen.
Thanks,

Les

Ik denk inderdaad dat dit het belangrijkste is. Ik vraag me soms wel af of het wel zo nuttig is. Ik moest ook ook het nut van latijn en Grieks beargumenteren op mijn engels mondeling. Ik kon weinig verzinnen.

Ellun 05-11-2000 10:51

Citaat:

Alexander schreef:
Dan pas ? Zelf doe ik ook atheneum, en we kregen het al in de tweede... Nominativ, Genitiv, Dativ, Accussativ. Toen nog een keer in de derde, en in de vierde (dit jaar dus http://forum.scholieren.com/smile.gif) moesten we het gewoon kennen...

Vreemd atheneum heeft jouw school...

Ik vond het ook best wel vreemd, maar we hebben ook best een groot leraren tekort, misschien heeft het daar aan gelegen, maar het was dus wel handig dat wij alles met Latijn en Grieks kregen...

minerva 05-11-2000 15:14

door onze leraar latijn hebben de lessen latijn extra nut:je kan slaap inhalen

[Dit bericht is aangepast door minerva (05-11-2000).]

leshe 05-11-2000 16:43

Bedankt! Nu nog origineel uitwerken... Ah well. Fantasie gebruiken.

les

Alexander 06-11-2000 08:18

Citaat:

Ellun schreef:
Ik vond het ook best wel vreemd, maar we hebben ook best een groot leraren tekort, misschien heeft het daar aan gelegen, maar het was dus wel handig dat wij alles met Latijn en Grieks kregen...

Ik denk dat het voornamelijk daardoor komt. In ieder geval is het volgens mij normaal dat alle atheneumleerlingen al in de tweede de naamvallen hebben gehad..

Wisten jullie trouwens dat het omgekeerd ook heel makkelijk is ? Ik heb een boekje met een cursus Latijn, en de meeste naamvallen ken ik al http://forum.scholieren.com/biggrin.gif. Omdat ik ze al bij Duits heb gehad http://forum.scholieren.com/smile.gif

Voor het eerst dat dat vak zijn nut bewijst...

Schwarzkopf 07-11-2000 17:48

Wij hebben ook gewoon naamvallen in de tweede gehad.. Grieks ook trouwens. Heb Grieks dit jaar laten vallen, dus ik ben daar alles al van vergeten. Maar om even terug te komen op die naamvallen, die ken ik nog steeds niet.. Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij

serus 08-11-2000 14:55

latijn heeft ni veel voordelen alleen dat da misschien mooi staat als ge later ergens gaat solliciteren en het is wel waar dat het beter is voor andere talen maar zonder andere talen zo ik vele woorden van het latijn ni kennen
en di mensen die zeggen dat ze in het tweede jaar latijn de naamvallen kregen ik kreeg die al in het eerste en ik zit ook op een atheneum
erg he

Hannibal 08-11-2000 16:45

Citaat:

Phreshness schreef:
Wij hebben ook gewoon naamvallen in de tweede gehad.. Grieks ook trouwens. Heb Grieks dit jaar laten vallen, dus ik ben daar alles al van vergeten. Maar om even terug te komen op die naamvallen, die ken ik nog steeds niet.. Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij
Zeker, en met Grieks erbij helemaal.

Ellun 08-11-2000 19:48

Citaat:

Hannibal schreef:
Zeker, en met Grieks erbij helemaal.
Wat een onzin!!!

Hannibal 14-11-2000 16:53

Hahaha

Sikamikanico 14-11-2000 18:15

Citaat:

Phreshness schreef:
Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij
Daarom doe je dus Latijn, weten we dat ook weer.

Guuske 16-11-2000 20:18

Ik doe Latijn NU alleen nog maar omdat ik het al 4 jaar doe en omdat ik een Gymnasium diploma wil, verder heeft het helemaal geen nut en veel van mijn vrienden verklaren mij voor gek dat ik het doe, maar we gaan wel met de Klasieke talen naar Trier, Kuelen en Barcelona, en Barcelona doenw e eidne dit jaar, wordt echt supergaaaaaafffff!!!!1

Ellun 17-11-2000 20:34

Citaat:

Guuske schreef:
Ik doe Latijn NU alleen nog maar omdat ik het al 4 jaar doe en omdat ik een Gymnasium diploma wil, verder heeft het helemaal geen nut en veel van mijn vrienden verklaren mij voor gek dat ik het doe, maar we gaan wel met de Klasieke talen naar Trier, Kuelen en Barcelona, en Barcelona doenw e eidne dit jaar, wordt echt supergaaaaaafffff!!!!1

Trier is echt super tof!!!!!!!!!!!!!

girlspider 18-11-2000 14:24

Dat vraag ik mij ook al 3 jaar af... http://forum.scholieren.com/frown.gif

Marie-Louise 18-11-2000 15:17

Hoi,

Ik vind dat Latijn wel nut heeft. Je krijgt algemene ontwikkeling en je kunt veel afleiden. Alhoewel je ook wel vaak engelse woorden gebruikt om de latijnse woordjes te leren! En met Latijn doe je toffere dingen. Wij hebben dit jaar een uitwisseling met een school in Sicilie, en je mag alleen mee als je op het gym zit. Dus dat is wel handig.

Schwarzkopf 18-11-2000 16:00

Citaat:

J@SPER schreef:
Daarom doe je dus Latijn, weten we dat ook weer.

Hehe, je kent me toch...

kippekut 26-11-2000 07:24

Citaat:

Ellun schreef:

klopt, latijn lijkt erg op frans en engels, is best grappig soms. Maar mensen die geen latijn doen, weten niet hoeveel latijn er gebruikt wordt in de media en alles

kippekut 26-11-2000 07:25

als je medicijnen wil gaan studeren is latijn wel handig(potjes latijn). Alleen bestaat potjes latijn, uit latijn er grieks samen

Odicanes Naso 28-11-2000 19:29

+ analytisch denkvermogen;
+ logisch denkvermogen;
+ culturele kennis;
+ meer inzicht in de grammatica van andere talen;
+ meer inzicht in het vocabulair van andere talen.

Sikamikanico 28-11-2000 20:15

Citaat:

Odicanes Naso schreef:
+ analytisch denkvermogen;
+ logisch denkvermogen;
+ culturele kennis;
+ meer inzicht in de grammatica van andere talen;
+ meer inzicht in het vocabulair van andere talen.

en, niet te vergeten: Het is erg interessant.

Odicanes Naso 28-11-2000 20:23

Citaat:

J@SPER schreef:
en, niet te vergeten: Het is erg interessant.
Uiteraard http://forum.scholieren.com/wink.gif

Musliston 29-11-2000 13:25

Bovendien staat het leuk op je diploma! En het is dan leuker om vriend van het gymnasium te zijn! Maar als je nooit gymnasium hebt gedaan kun je nog steeds vriend zijn hoor! Dus, Alexander!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage

Woodstock 30-11-2000 14:50

Citaat:

Ellun schreef:
YAY!!! eindelijk iemand die mij begrijpt. grieks en latijn zijn gewoon léuk!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.