Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kan dit? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=281165)

watervrouw 17-11-2002 08:26

Kan dit?

Meisjes in mijn klas die slapen altijd met een tampon in snachts als je ongesteld zijn. Nou had ik dus gehoord dat dat niet kan omdat der kans is da je een tamponziekte krijgt ofzoiets. Maar ze wouden me niet geloven.
Weten jullie hoe het zit??

xxx Nienke

N*A*Shezbaernon.temp 17-11-2002 08:34

Toen ik x jaar geleden de bijsluiter gelezen had, stond er dat je een tampon gewoon 's nachts kunt gebruiken, maar je moet wel een nieuwe inbrengen vlak voor dat je gaat slapen, en die weer verwijderen als je op bent gestaan.

wondersbestaan 17-11-2002 11:16

Citaat:

Toen ik x jaar geleden de bijsluiter gelezen had, stond er dat je een tampon gewoon 's nachts kunt gebruiken, maar je moet wel een nieuwe inbrengen vlak voor dat je gaat slapen, en die weer verwijderen als je op bent gestaan.

Dat klopt idd. Staat in de bijsluiter......'s nachts vloei je meestal minder dan overdag, dus kan het geen kwaad.

heldin 17-11-2002 12:00

Citaat:

wondersbestaan schreef:

Dat klopt idd. Staat in de bijsluiter......'s nachts vloei je meestal minder dan overdag, dus kan het geen kwaad.

precies, je ligt dus meestal komt er pas weer bloed uit je als je opstaat ;)

ekki 17-11-2002 17:40

ik heb ook gehoord dat het minder goed is om zo'n ding 's nachts te dragen.
tamponziekte bestaat en is heel ernstig, ja.

Ilsch 17-11-2002 18:13

ik dacht dat dat juist slecht was.. :S

watervrouw 18-11-2002 11:41

Citaat:

precies, je ligt meestal komt er pas weer bloed uit als je opstaat
Volgens mij komt der ook gewoon bloed uit als je ligt hoor.

Andijvie 18-11-2002 12:32

Citaat:

watervrouw schreef:
Volgens mij komt der ook gewoon bloed uit als je ligt hoor.
Zeker komt er bloed uit wanneer je ligt, maar wanneer je opstaat komt het 'niet uitgelekte bloed' (doordat je dus ligt) er ineens uit... Ik gebruik maandverband, dus dat voel je dan duidelijk :( :D

Mja, je bloed niet minder 's nachts, er komt gewoon minder uit :)

dark spirit 18-11-2002 12:51

Uit mijn hoofd gezegd moet je een tampon minstens elke 4 uur verwisselen ivm tamponziekte. Een hele nacht is dus te lang.
Tamponziekte is heel ernstig ja.
Het staat trouwens allemaal heel duidelijk in de bijsluiter

N*A*Shezbaernon.temp 18-11-2002 12:57

Citaat:

Andijvie schreef:
Zeker komt er bloed uit wanneer je ligt, maar wanneer je opstaat komt het 'niet uitgelekte bloed' (doordat je dus ligt) er ineens uit... Ik gebruik maandverband, dus dat voel je dan duidelijk :( :D

Mja, je bloed niet minder 's nachts, er komt gewoon minder uit :)

Klopt, is ook logisch dat het bloed minder hard / makkelijk er uit stroomt wanneer je in een horizontale positie bent ( slapen ) dan wanneer je bvb. loopt of zit ...

Andijvie 18-11-2002 13:31

Site van OB:

Kan ik 's nachts tampons gebruiken?
Je kan gerust ‘s nachts een tampon dragen. In feite is het een heel comfortabele vorm van nachtelijke bescherming. Je kan je in je slaap zoveel bewegen als je maar wilt, de tampon blijft veilig op zijn plaats – in tegenstelling tot een maandverband. Je kan ‘s nachts hetzelfde tamponformaat als overdag gebruiken. Hoewel je de tampon ‘s nachts misschien iets langer draagt, is het bloedverlies meestal lichter als je ligt. Wel moet je altijd vlak voor het slapengaan en onmiddellijk na het opstaan een nieuwe tampon inbrengen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.