![]() |
Zet hier je aesopische fabel neer
Voor de P.O. heb ik fabel 70: Het riet en de olijfboom. Dit heb ik er van gemaakt:
Om sterkte en kalmte en kracht wedijveren het riet en de olijfboom. Het riet werd door de olijfboom verweten dat hij zwak was en zich boog voor alle wind, het riet was zwijgend en sprakeloos. En nadat hij kort afwachtte, toen er een krachtige wind waaide, bracht het riet zich gemakkelijk in veiligheid, trillend en zich onder de wind neerleggend. De olijfboom daarentegen, verloor haar kracht toen ze zich verzette tegen de wind. De fabel maakt duidelijk dat degenen die de omstandigheden en de machtigeren geen weerstand bieden, machtiger zijn dan degenen die het willen winnen van groteren. Wat hebben jullie (mijn collega's van Grieks) ervan gemaakt? ------------------ There's no money. There's no possession. Only obsession. [Dit bericht is aangepast door J@SPER (20-05-2001).] |
Wat was dan de opdracht die je moest doen?
|
Citaat:
|
Wow, jij bent een echte fan hè...
Je vertaling wijkt wel enigszins af van de mijne http://forum.scholieren.com/biggrin.gif, maar ik keur hem toch goed. |
Citaat:
|
Hey!
Ik heb in de vierde ook Aisopos gelezen, maar niet deze... Was het eerste échte grieks dat ik las, en zal het nooit vergeten... http://forum.scholieren.com/wink.gif Maarre, vond ze wel leuk, ik zal ze weer 'ns opzoeken. Ná Herodotos dan. Ik ga maar weer eens leren... |
Ik heb net een tentamen gehad over o.a. Aisopos, wel leuk die fabels, maar 'het riet en de olijfboom' ken ik niet. Wij deden: de visser en het sprotje, de raaf en de vos, de sterrenkundige, de leeuw en de vos, de vos zonder staart, dat was het geloof ik. Ik ben trouwens benieuwd wat ik voor dat tentamen heb!?
|
Ik had maar 5 punten, dus die komt hier niet te staan.
|
Citaat:
mja, en mijn cijfer was niet bepaald geweldig.. |
Ik weet niet precies, maar die ik geleerd heb was iets van dat het riet rond het water groeide en steeds meer plaats innam en steeds belangrijker werd. de boom stortte neer onder zijn eigen gewicth.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41. |