![]() |
In hoeverre is nieuws objectief?
Ik vraag me dit af.... Ik bedoel ik geloof niet dat er ook maar een plaats op aarde is, waar je 100% objectief nieuws voorgeschoteld krijgt. In een democratie natuurlijk wel meer dan in een dictatuur.. maar ik vroeg me af wat jullie hiervan denken?
|
nieuws is natuurlijk nooit 100 % objectief, aangezien journalisten mensen zijn en altijd een mening hebben. Wat belangrijker is is dat nieuws divers is en onafhankelijk van de staat: zo ontstaan verschillende media met verschillende subjectieve waarnemingen.
|
helemaal objectief nieuws is nooit realistisch maar denk dat het nieuws hier aardig in de goede richting zit.
|
Citaat:
|
uiteraard is nieuws niet objectief.
ten eerste wordt er altijd voor je bepaald wat nieuws is, aangezien er veel meer dingen gebeuren op de wereld, maar er slechts een fractie wordt weergegeven in de media. ten tweede wordt wát er dan wordt weergegeven, ook nog eens op een bepaalde manier gebracht. Daarin zit altijd een stukje van de journalist verwerkt (bewust of onbewust). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nieuws moet ook verkocht worden, dus wordt het soms wat smeuïger gemaakt. Dat doet niet alleen De Telegraaf, dat doet iedereen. En bovendien wordt nieuws niet altijd juist aangeleverd. Daarbij kan bijvoorbeeld het ANP een rol spelen, maar ook degenen die het 'van eerste hand' hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat mensen meer kijken naar wat ze gewend zijn, dan dat ze gaan zappen welk nieuwsprogramma er deze keer leuker is, want dat kán niet. :) Maar ergens heb ik het vermoeden dat wij het wel met elkaar eens zijn, maar het anders verpakken? |
Citaat:
|
Citaat:
Het is dus toch echt niet zo, dat er met opzet gelogen wordt, want dan zou het stuk niet geplaatst worden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42. |