Citaat:
free schreef:
Windows heeft nou eenmaal de macht en de schaalvoordelen om een betrouwbaar en compitabel besturingssysteem te garanderen.
|
Betrouwbaar? Hoeveel vertrouwen heeft een persoon dat zijn/haar Windows 9x/ME branche bakken -dat nog veel gebruikt wordt- de hele dag aan blijft staan zonder te crashen? Ik persoonlijk vrij weinig. Microsoft heeft daarom te kennen gegeven Windows 95/95 niet meer
veilig te verklaren. Leuk. Wat bieden ze als oplossing aan: massaal XP kopen! Terwijl de opbrengsten van XP momenteel tegenvallen en voor thuisgebruikers is de aankoop van XP ook nog 'ns een dure.
Betrouwbaar? Ik weet niet met wat voor browser jij op het internet surft maar ik weet wel dat er in Microsoft Internet Explorer -welke rond de 95% van de markt bezit en in alle voorgaande Windows versies voor XP
met service pack 1 niet te verwijderen is en dus standaard de gebruiker aangesmeerd wordt-
31 lekken zitten. Dat houdt in dat MSIE momenteel hartstikke onveilig is terwijl een aantal van deze lekken al meer dan een half jaar bekend zijn! Als de beheerder van Scholieren.com, of welke andere (grote) site dan ook, wil heeft ongeveer 95% van de gebruikers een kapot MS Windows.
Schaalbaar. Ach, dat zijn een boel opensource OSen en projecten ook. Linux bijvoorbeeld, is ook schaalbaar. IBM gebruikt het voor clusters. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. De grootste FTP server ter wereld draait op
1 FreeBSD server (geen i386 iirc). Schaalbaar is voor de consument overigens niet zo belangrijk.
Compatible? Ik kan met mijn Linux computer zo'n beetje alles wat ik wil. Internetten. Spelletjes. Etcetera. Er zijn genoeg alternatieve programma's voor Linux welke mij ongeveer dezelfde functionaliteit als de Windows programma's geven. Er zijn programma's waarmee je op andere architecturen en andere OSen o.a. Win32 binaries programma's kunt draaien; of zelfs het complete OSen, inclusief MS Windows, kunt draaien. Zo is er het opensource project
WINE waarmee die API's van Windows naabootst waarmee je -zonder Windows zelf te draaien -op bijvoorbeeld Linux -en in princiepe elk ander x86 architectuur zoals bijv. FreeBSD- Windows programma's kunt draaien. De compatibiliteit groeit snel. Complete games draaien erop. Voor relatief zachte prijzen kun je zaken als Office en Games met zekerheid draaien dmv. ports/emulatie. Jammer dat
Loki daarmee gestopt is, doch, het project schijnt alweer opgepakt te worden door derden.
Citaat:
Milayo schreef:
Waarom zou het verbroken moeten worden en helpt het wel voor de consument ?.
|
Omdat Microsoft momenteel in een monopoliepositie verkeerd dat niet goed is voor concurenten en dus ook niet goed voor de economie. Een goede economie staat niet op alleenheersers, daar is sprake van een gezonde concurrentie. Iets waar een persoon die rechts is ook baat bij heeft, toch (ik ken rechtse mensen die ook heil zien in opensource). Daarnaast is MS een Amerikaans bedrijf en betwijfel ik de
goodwill van de VS. De VS -en GB ook btw- hebben met o.a. Echelon al eerder laten zien dat ze niet te vertrouwen zijn. Terwijl in de VS de bedrijven veel meer invloed hebben dan in Nederland, dat lijkt me algemeen bekend.
Citaat:
Ik denk dat Microsoft een goed goed levert en denk niet dat een andere onderneming een beter en goedkoper produkt kan maken.
|
Heb net al enkele feiten boven tafel gebracht waarmee ik laat zien dat dat product helemaal niet zo goed is. Daarnaast doet MS aan koppelverkoop dmv. leveranciers te verplichten een OS bij een nieuwe PC te leveren (welke zou dat nou zijn). Zo zijn er nog wel meer praktijken waar MS zich mee bezig houdt om concurrentie tegen te gaan. Of om op andere manier de controle van de consument (thuisgebruiker en bedrijf) in de gaten wil houden (Palladium!)
Citaat:
Microsoft zit al ver onder de vraagprijs die ze zouden kunnen vragen, dus.
|
1) waarom valt de verkoop van XP dan zo tegen?
2) denk je werkelijk dat een gezin met onder modaal inkomen een dure XP van pak 'm beet $319 kan dokken? Oh en de 'update' van een oud OS naar XP werkt vaak niet goed.