![]() |
Wat is .... ?
Wat is KCV ??
Ik ken wel CKV maar dat niet. |
Klassieke Culturele Vorming.
Ik hoop dat iemand anders je hier meer over kan vertellen, want ik heb het vak zelf niet gehad (alleen een tijdje op proef, maar dat was niet helemaal zoals het nu is volgens mij), omdat ik oude stijl examen heb gedaan. |
Bij KCV krijg je les in best veel verschillende onderwerpen, zoals kunst, toneel enz. Wat kan ik er nog meer over vertellen..?
|
Ik zal KCV omschrijven zoals het bij ons op school gegeven wordt.
Je kan in 5 ath kiezen tussen CKV1 en KCV, als je KCV kiest moet je geen presentaties meer maar wel 2 toetsen, die vooral gaan over het geven van je mening. Voor het vak staat 2 uur per week, je gaat naar de les, je luistert een half uur naar de leraar en dan mag je (bij ons) weg. We zijn nu bezig met de 1e PO (1e van 2): Je leest een tekst, je maakt er vragen bij en je levert het in --> onvoldoende halen is onmogelijk. Vervolgens moeten we een 2e thema kiezen voor een werkstuk dat je zelfstandig maakt (thuis!). De volgende elementen moeten erin zitten: Filosofie, architectuur, geloof, en kunst. Alles is goed zolang het over de oudheid gaat. Een maat van mij heeft bv een werkstuk geschreven over aquaducten. Het vak vindt ik aan te raden, tis weers wat anders en zo. |
Citaat:
|
Klassieke Culturele Vorming
Een vak over de Grieks/Latijnse oudheid, het toneel, de dood, de architectuur etc. |
Citaat:
|
Bij ons op school is 't meer een vak om de tijd te vullen... Weet niet hoe 't in de rest van NL is.
|
Citaat:
|
Bij ons is kcv verplicht als je Latijn en/of Grieks hebt, maar je kan het ook kiezen als je t/m de derde die vakken hebt gehad en ze er daarna hebt uitgegooid.
Je behandelt onderwerpen als bouwkunst, filosofie, toneel etc. en die sluit je dan af met een tentamen. Ook moeten wij 2 praktische opdrachten doen en een tentamen over de Romereis maken. |
volgens mij is KCV in het leven geroepen om dat een stel hoge pieten ergens in den haag vond dat de gymnasten van tegenwoordig te weinig weten over de geschiedenis van de oudheid (alsof we daar niet mee worden dood gegooid tijdens het vertalen)
dus besloten ze het lerarentekort te vergroten door een xtra vak te creëren voor alle mensen die latijn en/of griex hebben. bovendien kost dit ons minstens twee uur van onze vrije tijd in de week duzzzzz: ik vind dat ze het KCV gedoe moeten afschaffen, omdat dat alleen maar xtra en onnodige moeite kost voor zowel leerling, leraar en overheid. AMEN ps: weet je genoeg? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12. |