![]() |
Nut vanKlassieke Vakken
Ik zie nou absoluut het nut niet in van Latijn, Grieks en KCV. Wat heb je er echt aan?
Ik ken een Latijne spreuk die op deze vakken van toepassing is: Sancta Simplicitas |
Het heeft echt wel nut, maar ik heb nu geen tijd om uit te leggen waarom. Straks, of morgen anders. Of legt iemand anders het even uit?
|
O
Maar het nut van deze vakken is juist dat zij op een zo dergelijke manier je levenswijze kunnen bepalen en vormen dat zij nu juist het onderscheid maken tussen de mensen die het over het algemeen nuttig en fantastisch vinden en mensen die het maar dom en onnozel vinden. Latijn en Grieks zijn de discrimerende factoren tussen wetend en onwetend. Meestal dan. |
Je kunt best een heel gelukkig mens worden zonder Latijn, Grieks of KCV.
Maar het valt niet mee. |
Deze vakken hebben geen "nut".
Slaap lekker verder... |
Citaat:
|
Waarom post je dan zo' n spreuk? Hebben die Romeinen toch nog iets nuttigs te melden gehad, blijkbaar...
|
Wil je het nut trouwens echt weten? Want het heeft geen zin een vurige lofrede op de Klassieken af te steken als je bij voorbaat toch al besloten hebt ze nutteloos te vinden. Maar zo niet, dan is het een mooie gelegenheid weer een zieltje te winnen http://forum.scholieren.com/wink.gif
|
Citaat:
Wat ik bedoelde, is het volgende: als iemand twijfelt aan het "nut" van deze vakken, is hij of zij al zozeer geïnfecteerd door de heersende opinie, dat hij of zij mijns inziens er al niet meer onbevooroordeeld tegenover kan staan. Dat is jammer, maar het is niet anders. Overigens ben ik van mening dat de uitspraak die ontsproten is aan het brein van Darkshooter een duidelijk voorbeeld is van "sancta simplicitas". [Dit bericht is aangepast door de abt van sion (22-02-2002).] |
Hallo, ik ben Suzanne, ik was nog niet eerder op dit forum. Ik ben 22 jaar en studeer antropologie.
Nut? Ik zou het kunnen hebben over het verbreden van je blikveld, over het lezen van teksten in de oorspronkelijke taal, teksten waar nog steeds in het hedendaagse Nederland regelmatig naar verwezen wordt, over het ontwikkelen van taalgevoel. Ik zou het kunnen hebben over het bestuderen van een oude cultuur, wat je helpt om meer inzicht te krijgen in zowel de geschiedenis als de hedendaagse cultuur. Maar misschien bedoel je meer praktisch nut: In twee maanden tijd moest ik een behoorlijke hoeveelheid Spaans leren voor mijn studie. Hele korte tijd dus, een heel hoog lestempo. Dat ik latijn had geleerd, was van onschatbare waarde, heel veel kon ik alleen zo snel volgen, omdat ik het herkende, af kon leiden waar het vandaan kwam. Gisteren had ik een mondelinge test Spaans, en die heb ik gehaald! Resultaat: Ik heb officieel toestemming gekregen (én een beurs) om voor mijn studie drie maanden naar Guatemala te gaan. Latijn ---> Spaans ---> Guatemala, hoeveel meer praktisch nut wil je hebben? En dit was nog maar één voorbeeldje... |
Citaat:
|
Citaat:
ciao |
je beleeft er plezier aan, en als je alles pessimistisch bekijkt, het leven heeft ook geen nut... Ik hoop neit dat ik je aan het huilen heb gemaakt http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif
|
Citaat:
|
Wel eens nagedacht over hoeveel Latijn er in het Nederlands en Engels zit ?? En dan heb ik het nog niet eens over Romaanse talen. Bovendien is het een zegen wanneer je nog eens aan de slag gaat met een willekeurige andere taal met een naamvalsysteem of een uitgebreid werkwoordstelsel. Have fun !!
|
Citaat:
|
en inmiddels ben ik trouwens al weer een jaartje ouder geworden, het staat er gewoon verkeerd
|
Citaat:
En sorry hoor, maar zo vaak slaan de meeste mensen geen klassen over. Maar ach.. ------------------ [Dit bericht is aangepast door J@SPER (20-03-2002).] |
ik vergeef je http://forum.scholieren.com/wink.gif
|
Niet alles hoeft nut te hebben...
|
Het is gewoon leuk!! Ik heb alleen nog maar Grieks, en ik vind het een uitdaging om teksten te vertalen en het is leuk als het lukt.
KCV heb ik nu niet meer, maar dat was inderdaad niet echt nuttig. Al kwam dat meer door mijn leraar; wij moesten vooral samenvatten wat in het boek stond. En de namen van beelden uit ons hoofd leren. Niet zo zinvol dus... maar wel leuk als je van die dingen herkent in 'het dagelijks leven'. Samenvattend: het enige nut is dus dat je het leuk vindt om te doen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34. |