![]() |
spreekvaardigheid engels
hallo, ik moet over een paar maanden voor m'n examen 15 minuutjes met de leraar praten :D . Voor engels. Alleen het probleem is dat ik ten eerste een slechte uitspraak heb en ten tweede te weinig woorden ken, waardoor ik soms lang moet denken, voordat ik een zin weet.
Dus wie heeft er tips om je spreekvaardigheid voor engels te verbeteren? |
Kijk Engelse televisie en probeer jezelf daarna in het Engels te vertellen waar het over ging, gewoon een paar keer proberen :)
Om je uitspraak te verbeteren kan je het best een beetje Engels voorlezen, gewoon een paar keer doen. Beste is omdat op te nemen op een bandje, dan kan je daarna horen wat je echt fout doet en moet verbeteren... Lees dan de tekst nog een keer, probeer je fouten te verbeteren etc etc, tot je het goed doet. Mijn mondelingen Engels (heb 1 mondeling gehad over teksten, 1 'gesprekje' en een presentatie én natuurlijk over literatuur, maar die laatste was in het NL's) vielen reuze mee. Mja, Engels was dan ook niet echt bij zwakste vak oid :) (tekst mondeling: 9 - gesprekje: 9,5 - presentatie: 9,5 - literatuur: 9,5 :o :) ) |
Veel lezen, en luisteren (tv etc.), dan komt de uitspraak en de vocabulaire vanzelf.
|
Het is altijd goed om vooral geen Nederlands te gaan praten tussendoor. Wanneer je bijvoorbeeld een woord niet weet of niet uit een zin komt, heeft men vaak de neiging even over te gaan op het Nederlands. Niet doen dus!
Verder kun je wanneer je een woord zo snel niet weet, het proberen te omschrijven, natuurlijk wel in het Engels. Dat werkt alleen als je echt een gesprek hebt met de leraar, niet bij een presentatie. In mijn studieboek Engels staan veel standaard zinnetjes die je kunt zeggen als je het even niet meer weet. Ik weet ze zo niet uit mijn hoofd. Verder natuurlijk veel tv kijken, ik denk dat dat beter werkt dan het lezen van teksten. Probeer de zinsopbouw eenvoudig te houden. Ik ga zelf vaak de fout in als ik moeilijke zinnen probeer te formuleren en halvewege weet ik niet meer hoe ik verder moet. Oh ja, wanneer de leraar je een vraag stelt, kun je die vraag gedeeltelijk herhalen. Bijvoorbeeld: What is your opinion on cloning animals? My opinon about cloning animals is, bla bla... ( beetje vreemd voorbeeld, maar goed ) |
Citaat:
Het heeft baat gehad, want ik kreeg een 8,5 :) [arrogantie-mode aan] (hoogste van de klas :o ) [/arrogantie-mode uit] Wat je ook kunt doen, is Engelse boeken _hardop_ lezen. En als je wat Engelstalige vrienden hebt, ga vooral met hen om rond die tijd ;) Suc6! |
hallo ik zit zelf in een ttoklas en ikmoet nu al (in de 1 ste) een half uur met de meneer praten voor een punt en ik ga gewoon met klasgenoten praten en je moet gewoon een woorden boek is een paar keer doorezen leer je ook veel van! :)
|
Citaat:
|
bedankt allemaal, ik ga het wel eens proberen, om engels te denken. En engelse radio (/tv) luisteren ofzo, als ik niet kan slapen. Verder moet ik nu ook een boek lezen, dus dat komt nu wel goed uit.
|
The best you can do is to read and to listen to anything that is in English, whatever you do do not speak in Dutch (Nederlands), you lose a lot of marks there.
Good luck p.s I am sorry I am writing in English, but I have a slight problem with my Dutch :( Good luck :) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53. |