![]() |
Absolute macht zelf vervormen tot je eigen visie...
Als voorbeeld voor mijn punt neem ik de Bijbel. Er zijn zat mensen geweest, die een vertalling, bewerking of uitleg hebben gemaakt van de (stukken uit) de Bijbel. Oudere geschriften werden (worden) vaak aangepast of gevormd naar de visie van de schrijver. Het grappige is dat als je dit doet, tegelijkertijd niet meer kunt geloven in een absolute macht. Want omdat dit JOUW visie is, wordt het relatief. Ik ga dit uitleggen. Je gelooft bijvoorbeeld dat mensen die hun hele leven goed geleefd hebben, maar niet in Jezus geloofd hebben, ook in de Hemel komen. Dit in tegenstelling tot de geschriften. Aan de andere kant geloof je ook dat er een absolute macht is (God), die overziet en oordeelt, dus bepaald wat goed en slecht is. Dit is geen paradox, maar een werkelijke tegenstelling. Een aboluut iets naar je eigen visie omvormen?! En het relatieve is ontstaan...
Maak ik nu een 'denkfout'? Weerleg dit is even>> [Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).] |
ik denk niet dat je mag oordelen dat 1 iemand het volledig met de Bijbel eens is, of volledig met een andere theorie...
veel mensen kunnen het op bepaalde punten oneens zijn, en vooral ook, omdat niemand weet hoe het echt zit, en er dus ook nooit zekerheid kan zijn! |
Wat ik dus probeer te zeggen is dat als je gelooft in een absolute macht, die oordeelt en bepaald wie of wat goed is en wie of wat niet, je niet nog eens die absolute macht kunt omvormen tot je eigen visie (voorbeeld zie boven). Niet dat ik jullie er op aan wil sturen dat jullie moeten geloven wat in er precies in de Bijbel staat. Integendeel. Maar als jij ZELF het absolute bepaald, is het relatief. En zo kan er nooit een absolute macht zijn. Snappen jullie mijn punt?
[Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).] |
Citaat:
|
Citaat:
Doei. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar het is wel zo dat als we allemaal in een andere absolute macht geloven. Ook allemaal naar een andere hemel gaan...?!
|
nou maak je weer dezelfde fout. je geloof, in de absolute macht of de absolute hemel is relatief, de macht en de hemel zijn absoluut.
|
Citaat:
|
en degene die als eerste de bijbel geschreven hebben, die de verhalen van de apostelen hebben opgeschreven? Het is bekend dat elk mens aan elk verhaal zijn of haar eigen draai geeft.....
Alleen als de hogere macht (=god???) zelf een bijbel geschreven heeft zou het te vertrouwen zijn, maar hij geeft ook zijn eigen mening over de gang van zaken, dus is ook dat subjectief.... |
nee want hij zou geen subject zijn
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24. |