Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Is het nou god,heer,jezus of .... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=28732)

girlynn13 14-10-2001 11:09

Is het nou god,heer,jezus of ....

hoe noem jij hem ik gewoon god

Upior 14-10-2001 11:13

Maakt het wat uit?

McCaine 14-10-2001 13:09

Alledrie niet?

Internationalist 14-10-2001 13:10

ik noem hem Schuldige

Regalk 14-10-2001 14:10

God en Heer zijn synoniemen, Jezus is een profeet

Rico 14-10-2001 17:00

God is katholiek
De Heer is protestant
Alah is lam

En Jezus is hun zoon...
en dan is er nog een geinige Geest

ingewikkeld he

Regalk 14-10-2001 17:44

Citaat:

Rico schreef:
God is katholiek
De Heer is protestant
Alah is lam

En Jezus is hun zoon...
en dan is er nog een geinige Geest

ingewikkeld he

Onzin. God, Heer en Allah zijn allemaal hetzelfde

Rico 14-10-2001 17:47

ik weet het
het was maar een opmerking
excuus.

Rico 14-10-2001 17:48

maar als je een katholieke bijbel openslaat zie de term God, in een protestantse bijbel de term Heer.
dat heb ik ook niet bedacht, maar dat zit in hun cultuur vanuit het verleden.

pvm 14-10-2001 18:47

Ik ben zelf (Rooms) Katholiek, en de Katholieken gebruiken zowel God en Heer om God aan te duiden. Maar het ligt aan de contekst, want Heer kan ook doelen op Christus.

Typisch protestants is "Here Jezus", dat zul je Katholieken nooit horen zeggen...

autodropje 14-10-2001 22:31

gewoon, je of hij soms ook zij

Regalk 15-10-2001 06:59

Citaat:

Rico schreef:
maar als je een katholieke bijbel openslaat zie de term God, in een protestantse bijbel de term Heer.
dat heb ik ook niet bedacht, maar dat zit in hun cultuur vanuit het verleden.

Ja, das waar
één van de termen wordt gewoon het meest gebruikt
Allah is nou eenmaal arabisch, dus wordt het gebruikt in de Koran
Zo zijn er ook veel meer benamingen voor Allah. Arabische benamingen (99 zijn er...) maar als je die dan weer vertaald in het nederlands heb je er weer 99+99=198

Joostje 15-10-2001 09:31

god

zonder hoofdletter

Prada 15-10-2001 10:03

What's in a name?

Regalk 15-10-2001 18:53

Citaat:

Joostje schreef:
god

zonder hoofdletter

stoer http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif

GeritoDM 15-10-2001 19:27

God, Heer en HEER
komt door verschillende vertalingen vsanuit hebreeuws:

Elohim = God, betekent "gewoon" God

Adonai = Heer, betekent meneer, of heer, maar dat is een beetje ouderwets

Jahwe = HEER, Ik ben Die Ik ben, God van het verbond, betekent dat God altijd hetzelfde is en blijft, zich altijd aan Zijn uitspraken en beloftes houdt.

~veritas~ 17-10-2001 15:24

' ' zo noem ik iets dat er niet is.

slisje 17-10-2001 15:47

"Hij" draagt geen naam.
"Zij" draagt geen naam.
"Het" draagt geen naam.

als je nou eerst duidelijkheid schept over wie je het precies heb dan misschien kunnen we het kwaaltje een naam geven...

nare man 18-10-2001 00:57

O.L. Heertje http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

ForestSpirit 18-10-2001 11:55

waarom moet God nou altijd een vent zijn ?

McCaine 18-10-2001 13:53

Citaat:

ForestSpirit schreef:
Omdat t anders Godin heet?

Prada 18-10-2001 15:57

Citaat:

~veritas~ schreef:
' ' zo noem ik iets dat er niet is.

zo noem jij iets waarvan jij denkt dat het er niet is...

Koala16 20-10-2001 15:10

Drieeenheid

GeritoDM 20-10-2001 15:45

Citaat:

ForestSpirit schreef:
Uhmz... wij noemen Hem een man. Hij heeft de mens als man en vrouw geschapen. En de mens moet nu eenmaal in hokjes denken en deelt God dan maar in het hokje man. Ik kan er ook niks aan doen.

Internationalist 20-10-2001 18:12

Citaat:

Prada schreef:
zo noem jij iets waarvan jij denkt dat het er niet is...
Post jij bij iedereen die zegt dat 'ie wel bestaat 'zo noem jij iets waarvan jij denkt dat het er is...'?
M.a.w. ben jij van mening dat je wel kan zeggen dat Hij(zij/het/boeiend) wel bestaat?

External Brainz 21-10-2001 17:29

In de prehistorie was 'god' een vrouw, denk maar an de vruchtbaarheidsbeeldjes (met dikke (wangere) buik en dito borsten).

Demon of Fire 21-10-2001 17:42

Citaat:

External Brainz schreef:
In de prehistorie was 'god' een vrouw, denk maar an de vruchtbaarheidsbeeldjes (met dikke (wangere) buik en dito borsten).
In de prehistorie waren er ook meerdere goden. Dus niet ALLEEN die vrouw (met dikke(Zwangere) bui en dito borsten).

Groetjes
Ben(die het allemaal hetzelfde vind klinken voor die naamgevingen :-)

Prada 22-10-2001 11:38

Citaat:

Internationalist schreef:
M.a.w. ben jij van mening dat je wel kan zeggen dat Hij(zij/het/boeiend) wel bestaat?

Nee dat kan je niet zeggen, dat weet je gewoonweg niet...Ik zeg niet dat Hij niet bestaat, maar je zult me ook niet horen zeggen dat Hij wel bestaat...We kunnen slechts speculeren (in deze context geloven)...Je kunt niet met volle overtuiging het bestaan van God ontkennen; net zo min als je kunt zeggen dat God Schepper van hemel en aarde is...Tenzij je bewijs hebt over het al dan wel of niet bestaan van God; en dat heb ik tot nu toe nergens gezien...

Infaustus 24-10-2001 17:52

Citaat:

girlynn13 schreef:
ik noem ze dood

metalgurlie 26-10-2001 09:20

Citaat:

Infaustus schreef:
ik noem ze dood

wat ben je weer lekker aardig...
noem de God, of de kracht gewoon hoe jij vind dat je ut kan noemen. Ik heb d'r geen naam voor.. ik noem het gewoon kracht.

Infaustus 26-10-2001 18:42

Citaat:

metalgurlie schreef:
wat ben je weer lekker aardig...
noem de God, of de kracht gewoon hoe jij vind dat je ut kan noemen. Ik heb d'r geen naam voor.. ik noem het gewoon kracht.

ik heb nog nooit het gevoel gehad dat er ergens een kracht o.i.d is dat je met 'god' kan vergelijken dus.... ik ga geen namen bedenken voor dingen die er niet zijn...

metalgurlie 27-10-2001 09:28

Citaat:

Infaustus schreef:
ik heb nog nooit het gevoel gehad dat er ergens een kracht o.i.d is dat je met 'god' kan vergelijken dus.... ik ga geen namen bedenken voor dingen die er niet zijn...

voor dingen die er volgens jou niet zijn.
En dat hoef je heus niet altijd met een 'god'te kunnen vergelijken. Maar ieder z'n eigen mening.

Talon 27-10-2001 12:22

Citaat:

girlynn13 schreef:
als je perse een naam wilt..
noem hem maar Talon http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

Infaustus 27-10-2001 17:02

Citaat:

metalgurlie schreef:
voor dingen die er volgens jou niet zijn.
En dat hoef je heus niet altijd met een 'god'te kunnen vergelijken. Maar ieder z'n eigen mening.

is ie er volgens jou wel dan?
ik bedoel als er een 'god'is dan zou die toch wel allemaal goeie dingen voor je doen of zie ik da verkeerd? hoe dan ook ik kan me niet herinneren dat die 'god'iets voor mij heeft gedaan...

Diablos 28-10-2001 01:12

[Dit bericht is aangepast door Prada (30-10-2001).]

GeritoDM 28-10-2001 19:56

Citaat:

Diablos schreef:
zukke mensen zijn gewoon ziek, die nick alleen al

[Dit bericht is aangepast door Prada (30-10-2001).]

cha0s 29-10-2001 23:58

Citaat:

Prada schreef:
Nee dat kan je niet zeggen, dat weet je gewoonweg niet...Ik zeg niet dat Hij niet bestaat, maar je zult me ook niet horen zeggen dat Hij wel bestaat...We kunnen slechts speculeren (in deze context geloven)...Je kunt niet met volle overtuiging het bestaan van God ontkennen; net zo min als je kunt zeggen dat God Schepper van hemel en aarde is...Tenzij je bewijs hebt over het al dan wel of niet bestaan van God; en dat heb ik tot nu toe nergens gezien...
Stel ik zou zeggen dat er een roze olifant bestaat die kan vliegen maar die je niet kan zien. Zou je me geloven?
Nee, want het is klinkklare onzin.
Maar zodra er over een god wordt gepraat mag/kan je niet ontkennen dat hij bestaat.
Beetje dubbel he? Omdat de leugen al eeuwen in stand is gehouden wil niet zeggen dat 't waar is.

Iets bestaat gewoon niet totdat het tegendeel bewezen is, net zoals die roze olifant van mij :P (je hebt geen bewijs dat hij niet bestaat, dus hij zou wel eens echt kunnen zijn *grin*)

(okeej, niet al te serieus nemen.. beetje flauwe post.. maar met een kern van waarheid, vinnik zelf)

Prada 30-10-2001 07:53

Citaat:

cHa0s schreef:
Stel ik zou zeggen dat er een roze olifant bestaat die kan vliegen maar die je niet kan zien. Zou je me geloven?
Nee, want het is klinkklare onzin.
Maar zodra er over een god wordt gepraat mag/kan je niet ontkennen dat hij bestaat.
Beetje dubbel he? Omdat de leugen al eeuwen in stand is gehouden wil niet zeggen dat 't waar is.

Iets bestaat gewoon niet totdat het tegendeel bewezen is, net zoals die roze olifant van mij :P (je hebt geen bewijs dat hij niet bestaat, dus hij zou wel eens echt kunnen zijn *grin*)

(okeej, niet al te serieus nemen.. beetje flauwe post.. maar met een kern van waarheid, vinnik zelf)

Je vergelijkt nou twee verschillende zaken, het geloof in God heeft een diepe werking op de gehele maatschappij en heel veel betekenis voor veel verschillende individuen (heel veel), dat kun je niet vergelijken met een roze olifant waar slechts één individu zonder enige onderbouwing (die heb je niet en andere gelovigen wel) in gelooft...

Maar je moet ook lezen dat ik heb geschreven dat je niet kunt zeggen dat God WEL bestaat...

cha0s 30-10-2001 08:29

Citaat:

Prada schreef:
Je vergelijkt nou twee verschillende zaken, het geloof in God heeft een diepe werking op de gehele maatschappij en heel veel betekenis voor veel verschillende individuen (heel veel), dat kun je niet vergelijken met een roze olifant waar slechts één individu zonder enige onderbouwing (die heb je niet en andere gelovigen wel) in gelooft...
Is waar. Maar onderbouwing zou ik kunnen verzinnen en in een boek schrijven. Dat is met de bijbel en andere heilige boeken ook gedaan.

Dat het geloof, of religie, een diepe inwerking heeft op mensen hoef je me niet te vertellen.. Alleen ik vind 't verraderlijk en eigenlijk niet zinvol om kracht te putten uit iets wat waarschijnlijk niet eens bestaat, uit angst voor 't onbekende (dat is waar goden voor verzonnen zijn in eerste instantie)

Citaat:

Prada schreef:
Maar je moet ook lezen dat ik heb geschreven dat je niet kunt zeggen dat God WEL bestaat...
Had ik ook gelezen http://forum.scholieren.com/smile.gif Maar ik nam dat flauwe voorbeeld van de roze olifant erbij om aan te tonen dat ik vind dat je wel met recht zou kunnen zeggen dat je vindt dat God (of hoe die ook heet in andere culturen) niet bestaat

Mujahideen 08-02-2002 18:21

Citaat:

girlynn13 schreef:
Profeet Mozes noemde hem ELOHA in het Hebreeuws.

Profeet Jezus noemde hem ALAHA in het Aramees.

Profeet Mohammed noemde hem ALLAH in het Arabisch.

Er is geen God dan Allah.

McCaine 08-02-2002 18:52

Citaat:

Mujahideen schreef:
Er is geen God dan Allah.

PPOSTFU.

Mujahideen 08-02-2002 18:55

Citaat:

McCaine schreef:
PPOSTFU.

Vergeet je niet je hoestpillen in te nemen, voordat je naar bed gaat, dan hoest je misschien wat minder. http://forum.scholieren.com/smile.gif

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.