Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=28817)

Isa 17-03-2001 13:56

In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest?

De Vader=God in de hemel
De Zoon =Jezus
De Heilige Geest= http://forum.scholieren.com/confused.gif

pvm 17-03-2001 14:02

De Heilige Geest is de derde goddelijke persoon van de H. Drieeenheid (Vader, Zoon en H. Geest).

In het boek Handelingen staat dat de Appostelen eerst in de put zaten na de dood van Jezus. Toen kwam de H. Geest over hen en gingen zij het geloof verkondigen en was hun verkondeging voor ieder te horen (welke taal men ook sprak).

De Heilige Geest geeft dus mensen geloof, gebed enz.

Isa 17-03-2001 14:06

Citaat:

pvm schreef:
De Heilige Geest is de derde goddelijke persoon van de H. Drieeenheid (Vader, Zoon en H. Geest).

Dat heb ik ook wel begrepen. Das logisch.

In het boek Handelingen staat dat de Appostelen eerst in de put zaten na de dood van Jezus. Toen kwam de H. Geest over hen en gingen zij het geloof verkondigen en was hun verkondeging voor ieder te horen (welke taal men ook sprak).

maar wie is hijzij dan? Hijzij lijkt een of ander vaag iets te zijn, alsof hijzij niet werkelijk bestaat. Ik bedoel, God kun je zien als de man op de troon. Jezus is een mens geweest en is nu bij God. Maar de heilige geest? Who is he? Hij brengt geloof, ja fijn, waar wie is hij dan?

pvm 17-03-2001 14:35

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
Citaat:

pvm schreef:

Dat heb ik ook wel begrepen. Das logisch.

maar wie is hijzij dan? Hijzij lijkt een of ander vaag iets te zijn, alsof hijzij niet werkelijk bestaat. Ik bedoel, God kun je zien als de man op de troon. Jezus is een mens geweest en is nu bij God. Maar de heilige geest? Who is he? Hij brengt geloof, ja fijn, waar wie is hij dan?

God zou je kunnen zien als een man op een troon, maar zo zie ik God niet. God staat voor mij 'los' van dat soort ideeen. De Geest is ook moeilijk te definieeren. Wie hij is hij: De Heilige Geest. Wat is hij: Geest. Best lastig om je hier een voorstelling bij te maken.

joel_temp 17-03-2001 15:18

De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn alledrie dezelfde, maar dan in een andere vorm. Je kunt het vergelijken met water, dat komt ook in drie vormen voor; ijs, water en waterdamp.

DEChengst 17-03-2001 20:23

Citaat:

pvm schreef:

Toen kwam de H. Geest over hen

Bah, kan hij zijn kwakje niet ergens anders laten http://forum.scholieren.com/wink.gif

-Desecrator

Koss 18-03-2001 14:04

de vader de zoon en de hijlige geest is een verzinsel om de gewone man (volgers van de volksreligies) makkelijker te bekeeren

in de hele bijbel komt die drie eenhijd niet voor !!
het is een manelijke vertie van de maagd de moeder en de crone !!!

de vader de zoon en de hijlige geest duikt voor het eerst op in de 13e eeuw
wanneer de abt Joachim van Floris over de drie stadia van de geest na de zondeval schrijft

het eerste stadia (de vader) is het joodse volk - het convenante met het hebreeuwse volk dat een priesterklasse trainde die in aanmerking kwam om het voertuig van de incarnatie te worden

het 2e stadium is het tijdperk van de zoon die nu tot de wereld moet spreken via het instituut van de kerk

het derde stadium is het tijdperk van de hijlige geest waarin de geest rechtstreeks tot de individu spreekt

men ging er vanuit dat Sint Franciscus de eerste vertegenwoordiger was van het stadium van de hijlige geest (begin 13e eeuw)

joel_temp 18-03-2001 14:19

Citaat:

Desecrator schreef:
Bah, kan hij zijn kwakje niet ergens anders laten http://forum.scholieren.com/wink.gif

-Desecrator

Nou, Desecrator, ik ben eigenlijk wel een wat hoger niveau van jou gewend...

Koss 20-03-2001 00:34

Citaat:

Ik schreef:
de vader de zoon en de hijlige geest is een verzinsel om de gewone man (volgers van de volksreligies) makkelijker te bekeeren

in de hele bijbel komt die drie eenhijd niet voor !!
het is een manelijke vertie van de maagd de moeder en de crone !!!

de vader de zoon en de hijlige geest duikt voor het eerst op in de 13e eeuw
wanneer de abt Joachim van Floris over de drie stadia van de geest na de zondeval schrijft

het eerste stadia (de vader) is het joodse volk - het convenante met het hebreeuwse volk dat een priesterklasse trainde die in aanmerking kwam om het voertuig van de incarnatie te worden

het 2e stadium is het tijdperk van de zoon die nu tot de wereld moet spreken via het instituut van de kerk

het derde stadium is het tijdperk van de hijlige geest waarin de geest rechtstreeks tot de individu spreekt

men ging er vanuit dat Sint Franciscus de eerste vertegenwoordiger was van het stadium van de hijlige geest (begin 13e eeuw)

ok ik schop hier de drie eenige god onderuit en er is geen een oprechte christen die er tegenin gaat ???
waar gaat het heen met de kerkgangers

agnosticus 30-07-2001 15:41

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
De Vader=God in de hemel
De Zoon =Jezus

de heilige geest is een verzinsel van de mens, evenals God. Alleen Jezus heeft misschien echt bestaan.

Joël 30-07-2001 18:18

Citaat:

agnosticus schreef:
de heilige geest is een verzinsel van de mens, evenals God. Alleen Jezus heeft misschien echt bestaan.
Zoweee! Daar heb je wel errug lang overnagedacht!!

http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif

Leuk argument. http://forum.scholieren.com/smile.gif

la guppy 01-08-2001 23:09

okee komt ie!
Jezus ging terug naar de hemel.
maar de mensen wisten niet doorw ie ze zich moesten laten leiden!
toen zond God de heilige geest.
Hij kan in je komen,
Hij is eigelijk God!
ik kan je vertellen:
als je God vraagt je te vervullen met Zijn heilige geest, kan je jezelluf het gelukkigste mens van de wereld noemen!

la guppy 01-08-2001 23:10

Citaat:

joel schreef:
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn alledrie dezelfde, maar dan in een andere vorm. Je kunt het vergelijken met water, dat komt ook in drie vormen voor; ijs, water en waterdamp.

HUP JOEL!
hoe kom je er op!
maar okee..

JJzD 02-08-2001 21:18

Citaat:

Koss schreef:
ok ik schop hier de drie eenige god onderuit en er is geen een oprechte christen die er tegenin gaat ???
waar gaat het heen met de kerkgangers

de kerk uit.
maare ik volgde het toch niet
in de bijbel staat duidelijk dat geest op de discipelen kwam en ook op jezus bij zijn doop

Heilige geest is degene die in ons is als vertegenwoordiging van god in je lichaam. Hij verzorgt het christelijke stemmetje in je en kan veel geluk brengen.
God is de koning schepper vader etc en heeft een hemel bedoeld
jezus heft ervoor gezorgd dat wij in de hemel kunnen komen
Heilige gest zorgt ervoor dat wij daaraan werken
ik denk dat het zo zit maar ja it's only me
mzzl
JJ

always there for you 04-08-2001 05:36

De Heilige Geest, is and i quote vanuit de bijbel:
'levendmakende adem' die door God aan mens en dier gegeven wordt. De geest van God wordt dan ook een kracht die van God uitgaat, aan mensen opdrachten geeft en ze wijsheid en moed verleent.

De Heilige Geest, is de Geest van God. Hij alleen kan je vertellen over het bestaan van Jezus en van God. Hij getuigt namelijk van de Vader en van de Zoon. Hij is dus de Geest van God die aan ons mensen vertelt, hoeveel God van ons houdt en wat Hij voor ons kan doen.

God en Jezus zijn in de hemel en de Heilige Geest is hier op aarde om ons mensen te vertellen over De Vader en de Zoon in de hemel en ons te helpen een zo'n goed mogelijk leven te leiden, gebaseerd op de tien geboden met name: Er is maar een God (drie- in eenheid) en heb je naaste lief zoals jezelf.
De Heilige Geest is onze: Trooster, Leraar en Hij getuigt van de liefde en genade van God.

that's about it..
always there for you.

Prada 30-01-2002 16:09

Citaat:

Mujahideen schreef:
Ik zal alles ophelderen. De drie-eenheid is niet waar.
Daar gaat het niet om...Alles valt hypothetisch op te vatten... http://forum.scholieren.com/smile.gif Zelfs door jou als je een beetje je best doet...

Mujahideen 30-01-2002 16:12

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
De Vader=God in de hemel
De Zoon =Jezus

Ik zal alles ophelderen. De drie-eenheid is niet waar, aangezien het nergens in de Bijbel voorkomt.

Mujahideen 30-01-2002 16:14

Citaat:

Prada schreef:
Daar gaat het niet om...Alles valt hypothetisch op te vatten... http://forum.scholieren.com/smile.gif Zelfs door jou als je een beetje je best doet...
Maar ik doe harstikke mijn best.
http://forum.scholieren.com/wink.gif

[Dit bericht is aangepast door Mujahideen (30-01-2002).]

CraigDavid 30-01-2002 16:22

Citaat:

Joël schreef:
Zoweee! Daar heb je wel errug lang overnagedacht!!

Leuk argument. http://forum.scholieren.com/smile.gif

hey joel,
move your FOOT

Mujahideen 31-01-2002 20:01

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
De Vader=God in de hemel
De Zoon =Jezus

Laat ik het nog even verder ophelderen.

God=God
Jezus=profeet(gewoon een sterveling, zoals Peter ook oprecht getuigt).
Heilige Geest=Engel Gabriel (het is uit de Bijbel af te leiden).

Joël 31-01-2002 21:15

Citaat:

CraigDavid schreef:

hey joel,
move your FOOT

Sorry, hoor. Ik wist niet dat je agressief zou worden http://forum.scholieren.com/wink.gif.

micha 31-01-2002 21:21

Citaat:

Mujahideen schreef:

Heilige Geest=Engel Gabriel (het is uit de Bijbel af te leiden).

waardan? graag teksten etc.
Ik kom hem namelijk niet zo tegen, maar als het derde deel van de drie-enig-heid en als onze Trooster die i.p.v. Jezus is gekomen.

Mirage2000 31-01-2002 21:39

Citaat:

micha schreef:
Ik kom hem namelijk niet zo tegen, maar als het derde deel van de drie-enig-heid en als onze Trooster die i.p.v. Jezus is gekomen.

Lees Mattheus 1:18.

Now the birth of Jesus Christ was on this wise: When as his mother Mary was espouses to Joseph, before they came together, she was found with the child of the HOLY GHOST

Vergelijk dit nu eens met Lucas 1:26 en 27:

And in the six month the angel GABRIEL was sent from God unto a city of Galilee, named Nazareth, to a virgin espoused to a man whose name was Joseph, of the house of David; and the virgin's name was Mary.

Bij de miraculeuze geboorte van Jezus(as), noemde Mattheus de Heilige Geest en Lukas noemde de engel Gabriel.
Heilige Geest=Gabriel.

Mujahideen 31-01-2002 21:54

Citaat:

micha schreef:

Citaat:

:
Jezus beschouwde zichzelf als een voorbode van een grote profeet, die nog zou komen. Aldus lezen wij in Johannes 16:12-13

Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.

Bij deze tekst kan de vraag gesteld worden wie de 'Geest der waarheid' is. Veel Christenen beweren dat hiermee de heilige geest bedoeld wordt. Is dit werkelijk zo? Volgens Johannes 14:16 spreekt Jezus over een andere:

En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen anderen Trooster geven.

Op de vraag wie deze Trooster is, moeten we naar Johannes 14:26, waarin gezegd wordt dat de Trooster de helige geest is.

Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat ik u heb gezegd.

Als met deze tekst daadwerkelijk de heilige geest bedoeld wordt, dan ontstaat de vraag: 'Was er in de tijd van Jezus geen heilige geest; waarom bad Jezus om de heilige geest?
De Christelijke leer onderwijst dat de enige heilige geest vanaf de geboorte van Jezus aldoor bij hem aanwezig was. Dus kan deze heilige er niet mee bedoeld worden! Welke wordt er dan wél bedoeld met 'andere'? Als Christenen in één heilige geest geloven, dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in twee heilige geesten geloven.

Jezus doelt hiermee dus op een andere Profeet, want in de Griekse Bijbel betekent het woord 'Periclytos' de 'prijzenswaardige'.
Men heeft het woord 'Periclytos' veranderd in 'Parecletos' wat betekent 'de trooster'.
Als in de bovenstaande teksten toch de Heilige Geest wordt bedoeld, dan klopt het ook niet met het Griekse woord voor 'geest'. Want het Griekse woord voor geest is 'Pneuma' en dit lijkt niet op het woord dat in de Griekse Bijbel gebruikt wordt. Jezus heeft nooit 'andere Pneuma' gezegd.

Jezus heeft het woord 'Fhiriclit' gezegd. Het woord 'Fhiriclit' komt oorspronkelijk uit het Aramees, de taal die Jezus heeft gesproken. 'Fhiriclit' betekent de 'prijzenswaardige'. Het Arabische woord hiervoor is Ahmed, één van de namen van profeet Mohammed (vzmh).

Jezus heeft dus Ahmed gezegd. Omdat de mensen er vragen over stelden, heeft Jezus waarschijnlijk ook de betekenis van deze naam gegeven, dat uiteindelijk in het Evangelie werd opgenomen

De eerste brief van Johannes 4:1-2-3 legt de betekenis van het woord 'geest' uit.
Hierin wordt verklaard dat dit woord 'profeet' betekent:

Geliefden gelooft niet enen in elke geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valsen profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den geest Gods: ALLE GEEST DIE BELIJDT DAT JEZUS CHRISTUS IN HET VLEES GEKOMEN IS, DIE IS UIT GOD; en alle geest die niet belijd tdat Jezus Christus in het vlees gekomen is die is uit God niet; maar dit is de geest van den Anti Christ, welke geest gij gehoord hebt dat komen zal en is nu al rede in de wereld.

Hieruit blijkt dat trooster/geest toch profeet betekent. Bovendien wordt in deze tekst een komende profeet aangekondigd. De tekst spoort de mensen aan om diegene die beweert dat hij een profeet is, uit te testen om te zien of de persoon een ware of een valse profeet is.

Het moet inmiddels al duidelijk geworden zijn dat de trooster niet de heilige geest is. In de volgende teksten wordt over een 'komende' gesproken. Dit kan niet op de Heilige Geest slaan, want die was er toen al.
Wanneer de trooster gekomen is, de geest der waarheid die van de Vader uitgaat, zal die getuigenis over mij afleggen.
(Johannes 15:26)

Toch zeg ik u de waarheid; het is in uw eigen belang dat ik HEENGA. Want als ik niet heenga, zal de trooster geenszins tot u komen.

(Johannes 16:7)

Hieraan kent gij den geest Gods: alle geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

De zin '…dat Jezus Christus in het vlees gekomen is…' legt de nadruk op het feit dat hij een MENS was, zoals wij, een mens VAN VLEES EN BLOED. In de Islam is Jezus niet de zoon van God, maar een gezant van Allah. Het afleggen van de getuigenis (Johannes 15:26) is de bevestiging dat Profeet Mohammed (vzmh) zou getuigen wie Jezus werkelijk was.

God openbaarde in de Koran:

De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschapper; voorzeker, alle boodschappers vóór hem zij heengegaan. En zijn moeder was een waarheidslievende vrouw. Zij plachten beide voedsel tot zich te nemen. Zie, hoe Wij DE TEKENEN VOOR HEN (DE MENSEN) VERDUIDELIJKEN, en zie, HOE ZIJ ZICH AFWENDEN.

(KORAN 5:75)

de abt van sion 31-01-2002 22:09

De Drie-eenheid komt toch wel in de Bijbel voor. Lees Lucas 3,21-22 maar eens. Tijdens de doop van Jezus gebeurde het volgende: (21) (...) Tijdens zijn gebed opende zich de hemel (22) en daalde de heilige Geest in lijfelijke gedaante als een duif op Hem neer; er klonk een stem uit de hemel: 'Jij bent mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.'
Dus: de Zoon (mens), de Geest (duif) en de Vader (stem).

Mujahideen 03-02-2002 18:28

Citaat:

de abt van sion schreef:
De Drie-eenheid komt toch wel in de Bijbel voor. Lees Lucas 3,21-22 maar eens. Tijdens de doop van Jezus gebeurde het volgende: (21) (...) Tijdens zijn gebed opende zich de hemel (22) en daalde de heilige Geest in lijfelijke gedaante als een duif op Hem neer; er klonk een stem uit de hemel: 'Jij bent mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.'
Dus: de Zoon (mens), de Geest (duif) en de Vader (stem).

Hahaha http://forum.scholieren.com/biggrin.gif . Dus als er vijf bijbelse figuren naast elkaar zitten dan zou het ineens een vijf-eenheid moeten zijn. http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif

de abt van sion 03-02-2002 20:35

Citaat:

Mujahideen schreef:
Hahaha. Dus als er vijf bijbelse figuren naast elkaar zitten dan zou het ineens een vijf-eenheid moeten zijn.
Als die alle vijf een waarde hadden, zoals de drie personen van de Drie-eenheid die hebben, wel, ja. Maar dat is niet zo. Die drie personen worden hier niet voor niets met elkaar in verband gebracht.

bono 04-02-2002 21:06

Citaat:

la guppy schreef:
okee komt ie!
Jezus ging terug naar de hemel.
maar de mensen wisten niet doorw ie ze zich moesten laten leiden!
toen zond God de heilige geest.
Hij kan in je komen,
Hij is eigelijk God!
ik kan je vertellen:
als je God vraagt je te vervullen met Zijn heilige geest, kan je jezelluf het gelukkigste mens van de wereld noemen!

Yeah! mee eens door de Heilge Geest word je gesterkt in je geloof! (al moet je hem dan wel de plaats er voor geven)

JediJoel 05-02-2002 10:33

De Heilige Geest is de plaatsvervanger van Jezus hier op aarde. Hij word meestal uitgebeeld als een duif. In die gedaante kwam hij namelijk naar de aarde, toen Jezus gedoopt werd.
Wel een beetje complex, ja.

Joël 07-02-2002 15:10

Citaat:

Mujahideen schreef:
Ik zal alles ophelderen. De drie-eenheid is niet waar, aangezien het nergens in de Bijbel voorkomt.
De drie-eenheid is een naam voor de 3 verschillende eigenschappen en vormen waarin God voorkomt. De HG is één van die vormen. Zie bijv.:

", en de Geest Gods zweefde over de wateren" - Gen. 1:1

"Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien" - Joël 2:28 (zie ook handelingen 2:16)

Mujahideen 10-02-2002 22:38

Citaat:

joel schreef:

God heeft niet 3 verschijningsvormen.

De 3-eenheidsleer is incorrect.

Leg mij eens uit.

Wie riep wie aan toen Jezus aan het kruis zou hangen en geroepen zou hebben "Elohi elohi lama sabakhtani?" (God oh God waarom heeft U mij verlaten)

Is dat logisch dat God STERFT en zichzelf aanroept met een VRAAG in klaagvorm nog wel?

Wat een idioterij en schandalig dat jullie verwachten dat een gezond mens dat gelooft.

Geen wonder dat de kerken keihard leeglopen.

Mujahideen 10-02-2002 22:41

De 3-eenheid leer is voor iedereen met een gezond verstand niets anders dan zielig bedrog.

Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar volgens de protestantse en katholieke kerken zijn God,Jezus en de Heilige Geest alledrie een en hetzelfde entiteit.

Dat KAN NIET en is contradictorisch aan de logica en zelfs aan de bijbel zelf. Dus slaap maar lekker verder.

micha 11-02-2002 07:50

Citaat:

Mujahideen schreef:

Leg mij eens uit.

Wie riep wie aan toen Jezus aan het kruis zou hangen en geroepen zou hebben "Elohi elohi lama sabakhtani?" (God oh God waarom heeft U mij verlaten)

Is dat logisch dat God STERFT en zichzelf aanroept met een VRAAG in klaagvorm nog wel?

ik heb je al eens uitgelegd dat Jezus, de Zoon mens werd om voor onze zonde te sterven. Dus als mens roept Hij God aan.

verder heb ik geen zin meer om tegen je te praten want IMHO ben je een vervelende kerel die maar dingen blijft roepen, zonder te luisteren.
Citaat:

Wat een idioterij en schandalig dat jullie verwachten dat een gezond mens dat gelooft.

Jij bent toch aanhanger van de Islam? Gaat het daar wel zo goed mee dan?
En dat laatste klinkt een beetje alsof mensen dit verzonnen hebben, maar het is juist zo onwaarschijnlijk en onbegrijpelijk dat mensen het niét konden verzinnen! Want iedereen die het verzonnen zou hebben, zou het wel geloofwaardiger of begrijpelijker gemaakt hebben.

[Dit bericht is aangepast door micha (11-02-2002).]

Floef 13-02-2002 15:03

Citaat:

Mujahideen schreef:

Leg mij eens uit.

Dit gaat nergens over. De kortzichtigheid is wel weer aan het werk. iK ga voor de gein de Bijbel is even verdedigen.

Stel je gaat dood. En je gelooft in een eeuwige ziel. Dat kun je toch zeggen dat die je lichaam verlaat. Dus... Wees eerst dus ff kritisch op je eigen geloof voordat je een ander veronlogiest. Ten tweede is het Jezus niet die de tekst op papier heeft gezet. Ten derde heeft iedereen meerdere roepnamen. Ten vierde is er sprake van een vertaling.

Commentaar?

... http://forum.scholieren.com/eek.gif>

Mujahideen 13-02-2002 20:53

Citaat:

Floef schreef:
Dit gaat nergens over. De kortzichtigheid is wel weer aan het werk. iK ga voor de gein de Bijbel is even verdedigen.

Stel je gaat dood. En je gelooft in een eeuwige ziel. Dat kun je toch zeggen dat die je lichaam verlaat. Dus... Wees eerst dus ff kritisch op je eigen geloof voordat je een ander veronlogiest. Ten tweede is het Jezus niet die de tekst op papier heeft gezet. Ten derde heeft iedereen meerdere roepnamen. Ten vierde is er sprake van een vertaling.

Commentaar?

... http://forum.scholieren.com/eek.gif>

Dus Jezus kon zich transformeren van God naar een sterveling. Maar als Jezus eenmaal dood is als mens, kan hij dus niet voor God spelen, want een godheid kan niet doodgaan. Hoe kan een sterfelijke God, die nu dood is, nou over de mensen oordelen. En aangezien de Satan nog wel bestaat kan ik maar een ding concluderen: we gaan volgens de Christenen allemaal de hel in! Barbaarser kan het niet. En niet te vergeten de baby's die de hel geduwd worden door de duivel, omdat de sterfelijke God niet in staat was ze te redden.

Mujahideen 13-02-2002 21:27

Citaat:

micha schreef:
ik heb je al eens uitgelegd dat Jezus, de Zoon mens werd om voor onze zonde te sterven. Dus als mens roept Hij God aan.

Jezus roept God aan, terwijl hij zelf God is? http://forum.scholieren.com/confused.gif
Wat een idioterij en dan te verwachten dat een ander met een gezond verstand dat wel gaat geloven is nog idioter. Het is alsof je zegt dat Jezus een gespleten persoonlijkheid had. Een God met gebreken, hahaha!

Citaat:

micha schreef:
Jij bent toch aanhanger van de Islam? Gaat het daar wel zo goed mee dan?

Zeer Goed. Veel beter dan het Christendom. De moskeeen verrijzen als paddestoelen uit de grond. De Islam is de enige wereld godsdienst die sinds het begin nooit is gestopt met groeien(2,3-2,8 procent per jaar!!!!!!!), tot in de dag van vandaag en dit uur is de Islam de snelst groeiende religie ter wereld.Sterker nog, het is de enige groeiende religie op deze aarde. (op de kleine sektes na).

Citaat:

micha schreef:
En dat laatste klinkt een beetje alsof mensen dit verzonnen hebben, maar het is juist zo onwaarschijnlijk en onbegrijpelijk dat mensen het niét konden verzinnen! Want iedereen die het verzonnen zou hebben, zou het wel geloofwaardiger of begrijpelijker gemaakt hebben.

Whahahaha, God leert ons iets, zodat we het niet kunnen begrijpen http://forum.scholieren.com/biggrin.gif.

Het is wel grappig om te zien dat zelfs Christelijke geleerden zeggen dat de 3-eenheid het prudukt van mensen is geweest. Zelfs Christelijke bronnen zeggen dat de drie-eenheid pas in de vierde eeuw zijn intrede deed in de Bijbel.Ha!Ha!

micha 13-02-2002 22:03

Citaat:

Mujahideen schreef:
Whahahaha, God leert ons iets, zodat we het niet kunnen begrijpen http://forum.scholieren.com/biggrin.gif.

Het is wel grappig om te zien dat zelfs Christelijke geleerden zeggen dat de 3-eenheid het prudukt van mensen is geweest. Zelfs Christelijke bronnen zeggen dat de drie-eenheid pas in de vierde eeuw zijn intrede deed in de Bijbel.Ha!Ha!

bronnen?????

Joël 14-02-2002 07:08

Mujahideen, je hebt gewoon gebrek aan fantasie, en bovendien last van een veel te eenzijdig godsbeeld.

micha 14-02-2002 20:25

Citaat:

Joël schreef:
Mujahideen, je hebt gewoon gebrek aan fantasie, en bovendien last van een veel te eenzijdig godsbeeld.
precies!

Mujahideen 14-02-2002 20:25

Citaat:

Joël schreef:
Ben je weer uit je hol gekropen? Slaap maar gerust verder, predikant.

Mujahideen 14-02-2002 20:25

Citaat:

micha schreef:
precies!
Monkey see, monkey do!

Mujahideen 14-02-2002 20:40

Citaat:

micha schreef:
bronnen?????
De leerstelling van de drie-eenheid is door de christenen ongeveer drie honderd jaar na de zogenaamde dood van Jezus gevormd. Zelfs Paulus, die veel vreemde ideeen in het christendom bracht, wist niets van een driedelige God.

De New Catholic Encyclopedia ( die officieel in overeenstemming is met de kerkelijke authoriteiten) geeft toe ( in tegenstelling tot fanatieke christenen als Joel), dat de leerstelling van de drie-eenheid onbekend was bij de vroege christenen en dat zij pas geformuleerd is in het laatste kwart van de vierde eeuw:
(The New Catholic Encyclopedie)
" De formulering "een God in drie personen" was tot het eind van de vierde eeuw niet volledig in het christelijke leven en haar geloofsbelijdenis opgenomen.
Maar het is juist deze formulering die het eerst de titel van leerstelling van de drie-eenheid opeiste. Ten tijde van de kerkvaders was er niets wat hier in het mentaliteit of in het perspectief op leek."

De doctrine van de drie-eenheid werd dus niet door Jezus onderwezen, het is geheel vreemd in de mentaliteit en in het perspectief van de vroege christenen, en het werd een deel van het geloof in het einde van de vierde eeuw.

---------------------------------------------

Profeet Mozes noemde hem ELOHA in het Hebreeuws.

Profeet Jezus noemde hem ALAHA in het Aramees.

Profeet Mohammed noemde hem ALLAH in het Arabisch.

Er is geen God dan Allah.

Joël 18-02-2002 08:19

Citaat:

Mujahideen schreef:
Ben je weer uit je hol gekropen? Slaap maar gerust verder, predikant.

Citaat:

Mujahideen schreef:
Wat voor flutantwoord is dit nou weer???
Je geeft zelf ook flutantwoorden. Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg, maar probeert me persoonlijk aan te vallen.

Mujahideen 18-02-2002 16:08

Citaat:

Joël schreef:
Je geeft zelf ook flutantwoorden. Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg, maar probeert me persoonlijk aan te vallen.

Joel schreef:Mujahideen, je hebt gewoon gebrek aan fantasie, en bovendien last van een veel te eenzijdig godsbeeld.

Mujahideen 18-02-2002 16:09

Micha, ik neem aan dat je nu inziet dat de drieeenheid niet bij de originele leer hoort.

micha 18-02-2002 20:15

Citaat:

Mujahideen schreef:
Micha, ik neem aan dat je nu inziet dat de drieeenheid niet bij de originele leer hoort.
waarom? ik ben bezig in een andere topic, want daar praat je ook over dit, maar wou je hier verder gaan dan?

Mujahideen 24-02-2002 21:55

Citaat:

micha schreef:
waarom? ik ben bezig in een andere topic, want daar praat je ook over dit, maar wou je hier verder gaan dan?
Je ontloopt mijn stelling nu. Ik heb jou geconfronteerd heb met de feiten en nu kies je het hazepad. Lekker makkelijk.

micha 25-02-2002 08:45

Citaat:

Mujahideen schreef:
Je ontloopt mijn stelling nu. Ik heb jou geconfronteerd heb met de feiten en nu kies je het hazepad. Lekker makkelijk.
ik wil best met je verder praten, maar dan moet je in één topic over dit onderwerp praten en niet in twee. Dus zeg jij het maar.

Isa 27-02-2002 11:44

Citaat:

micha schreef:
ik wil best met je verder praten, maar dan moet je in één topic over dit onderwerp praten en niet in twee. Dus zeg jij het maar.
over welke andere topic heb je het?

commodo 27-02-2002 16:22

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
De Vader=God in de hemel
De Zoon =Jezus

is nix denk ik, maar anders kun je het kruisje niet afmaken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.