Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   het volraken van hersens (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=28901)

CraigDavid 05-02-2002 14:41

het volraken van hersens
 
denk je dat ooit je hersens vol kunne raken
als er nou egt iemand is die dag en nacht leert
dat hij dan na een tijdje nix meer kan leren?

^AmArU^ 05-02-2002 14:46

hmm
ik denk niet dat dat kan
volgens mij gebruiken wij een zeer groot van onze hersencapaciteit niet of met onnuttige informatie
volgens mij worden de details dan na een tijd verdrongen voor de veel geleerde shit...

Not for Sale 05-02-2002 14:48

heb eens gelezen ('2001:a space odyssey' boeken)dat de theoretische maximale capaciteit rond de 10 terabyte (= 10.240 GB) Maar ik denk dat je hersenen informatie enorm kunnen comprimeren dus dat er nooit iemand in een situatie komt waar er voor elke bit informatie die er in komt, eentje uitgaat.

Anaxagoras 05-02-2002 14:48

Nee dat is niet mogelijk, je moet toch ook nog andere functies uitvoeren met de hersenen...

Je zult altijd kunnen blijven leren...theoretische beperking, maar je leert 70% in je ie 10 jaar ofzo...en vervolgens leer je maar kleine beetjes, want wat je leert op school lijkt veel, maar is zeer klein...uiteindelijk zul je 10% van je hersencapaciteit gebruiken...

In je 1e 10 jaar vul je dus zo'n 7 procent daarvan...zelfs als je dat met een evenredige stijging zou door trekken, dan zul je ouder dan 140 moeten worden...

Maar aangezien dit niet het geval is, zul je dit waarschijnlijk nooit bereiken.

CraigDavid 05-02-2002 14:50

en what about die japanse student
die de pi met 40.000 decimalen achter de komma heeft geleerd

Anaxagoras 05-02-2002 15:15

Citaat:

CraigDavid schreef:
en what about die japanse student
die de pi met 40.000 decimalen achter de komma heeft geleerd

Die verveelde zich vast, maar die heeft ook nog steeds genoeg hersencapaciteit over


Demon of Fire 05-02-2002 16:06

Hoeveel kan het geheugen bevatten?

De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt.
Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken.
De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen.

Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek) http://forum.scholieren.com/smile.gif


Groetjes
Ben(die dit boek nog moet lezen http://forum.scholieren.com/smile.gif

The Chameleon 06-02-2002 08:53

overigens... het verhaal dat je maar 10 of 20% van je hersencapaciteit gebruikt is onzin... je gebruikt ze alleen nooit allemaal tegelijk.

KontraDix 06-02-2002 09:30

En hersenen zijn ook selectief in hun informatieopslag.
Elke dag doe je een gigantische shitload aan informatie op qua beeldmateriaal, geluid, indrukken, ervaringen, etc, etc..
Het punt is dat je van al die dagen maar een gedeelte, vaak schijnbaar willekeurig, onthoudt.

Rollo Tomasi 06-02-2002 16:35

http://wwwstud.uni-leipzig.de/~farap...9/brainful.gif

Vlooienband 08-03-2002 13:05

Tuurlijk niet, het kan natuurlijk wel dat je na een dag leren ofzo het even zat bent en echt ff niks meer wilt leren, dan neem je een uurtje pauze en dan gaat het leren weer snel en fris.

Not for Sale 08-03-2002 13:26

scimmia diz nogal oud http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif http://forum.scholieren.com/tongue.gif

demon of fire, '100 biljoen' moet 100 miljard zijn (slechte vertaling uit het engels http://forum.scholieren.com/smile.gif)

I_GenesisII 08-03-2002 13:40

De twee hersenhelften werken als twee spiegels, tegenover elkaar gezet.

Als je dat doet heb je dus een oneindigheid gemaakt, zo ook met de hersencapaciteit.

Waarom is de een slimmer dan de ander? Omdat de een misschien de gave heeft om verder in de spiegels te kijken en of een helderder beeld kwijgt. Ofzo. Zelf bedachtr allemaal dus neem er maar niets van aan maar een vaag spiegel, ik bedoel, hersenspinsel

tacidvs 08-03-2002 16:02

Ja, lekker, Genesis II. Echt waar.

Ik had ergens op tv, in verschillende programma's gezien/gehoord dat je hersenen wel veel onthouden, maar dat ze ook zéér goed zijn in het opvullen van gaten. Als je van een gebeurtenis het eerste en laatste gedeelte onthoudt, bedenken je hersenen de meest logische invulling van de tussenliggende tijdsspanne. Daar is ook een onderzoek van. Studenten kregen foto's te zien van 1: een pyramide blikjes soep, 2: een vrouw met haar hand aan het onderste blikje. Een tijdje daarna kregen ze een foto te zien van een (andere) 3: omgevallen pyramide soepblikjes. Bijbehorende vraag: 'Heb je deze foto (3) al eens eerder gezien?' Iets van 80% antwoordde met 'ja'.

Zoiets was het, weet het niet meer precies, bovenstaande slaat vast ook op mijn geheugen, ik ben te lui om het artikel op te zoeken.

gr,

Not for Sale 08-03-2002 20:01

genesis 2 je metafoor klopt niet want hoewel die spiegels oneindig herhalen kan je er maar beperkte informatie op schrijven..

Demon of Fire 08-03-2002 21:30

Citaat:

Coolkast schreef:
scimmia diz nogal oud http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif http://forum.scholieren.com/tongue.gif

demon of fire, '100 biljoen' moet 100 miljard zijn (slechte vertaling uit het engels http://forum.scholieren.com/smile.gif)


Uhmm...het is niet eens een vertaling http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

Groetjes
Ben(die dat nu pas las http://forum.scholieren.com/smile.gif

Koningin van de Nijl 09-03-2002 09:00

waarom zouden de hersneen alles onthouden? Je hebben het wel over de fysieke capaciteit van de hersnene, amar er is geen nut alles te onthouden. De meest essentiele dingen weten wij allemaal ( eten drinken, basisbeginselen taal etc) maar de opbouw van kennis gaat al wat moeilijker.

Hersenen kunnen veel opslaan, hersencellen in overvloed. maar als de informatie niet gebruikt wordt, sterft het weg, of beter gezecht, komt het in het onbewuste. De informatie is wel herkenbaar, maar niet actief op te roepen.

Op hersenen zit geen limiet, maar mensen vergeten, en gebruiken niet.

tacidvs 09-03-2002 12:37

Citaat:

Op hersenen zit geen limiet, maar mensen vergeten, en gebruiken niet.
Géén oneindige capaciteit, zou ik denken!

Demon of Fire 09-03-2002 12:58

Citaat:

tacidvs schreef:
Géén oneindige capaciteit, zou ik denken!
Hoeveel kan het geheugen bevatten?
De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt.
Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken.
De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen.

Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek)

Groetjes
Ben(die dat niet verwonderlijk lijkt http://forum.scholieren.com/smile.gif

Not for Sale 09-03-2002 14:56

Citaat:

Demon of Fire schreef:
Uhmm...het is niet eens een vertaling http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

Groetjes
Ben(die dat nu pas las http://forum.scholieren.com/smile.gif


hoe weet je dat nou. ik heb ook wel gezien datje bron natuur&techniek was, maar dan kan die schrijver wel engelse bronnen hebben gebruikt.

Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg.


I_GenesisII 11-03-2002 19:49

Citaat:

Coolkast schreef:
genesis 2 je metafoor klopt niet want hoewel die spiegels oneindig herhalen kan je er maar beperkte informatie op schrijven..


Verdikkeme ja....stom van me
Verder denken !


Demon of Fire 11-03-2002 23:40

Citaat:

Coolkast schreef:
hoe weet je dat nou. ik heb ook wel gezien datje bron natuur&techniek was, maar dan kan die schrijver wel engelse bronnen hebben gebruikt.

Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg.



Ik denk toch dat het boek eerder gelijk heeft.

Daarnaast liggen de voorspellingen voor het aantal sterren in onze melkweg tussen de 400 en 200 miljard, dus dan is 100 miljard nog aan de lage kant.

Groetjes
Ben(die het niet onmogelijk acht dat het fout is, maar in dit geval wel waarschijnlijk acht dat het klopt http://forum.scholieren.com/smile.gif

Not for Sale 12-03-2002 10:20

ach met 100 miljard bedoel ik de orde van grootte.. 10^11. ik zal maar eens gaan zoeken..

Not for Sale 12-03-2002 10:22

kijk HIER maar. De google-cache ervan, dus 100 milard neuronen is aangestreept http://forum.scholieren.com/smile.gif

en idem HIER voor 100 miljard sterren.

[Dit bericht is aangepast door Coolkast (12-03-2002).]

Not for Sale 14-03-2002 08:53

<up>
denken jullie dat je over x jaar extra geheugen aan je hoofd kan hangen?

PrackaH 14-03-2002 08:56

Ik had eens ergens gehoord dat als je 24 uur per dag je hele leven lang zou kunnen leren, dat je hersens dan aan het eind maar voor 3% 'gevuld' zijn, ben ik dus niet echt bang voor nee...

PrackaH 14-03-2002 08:58

Citaat:

CraigDavid schreef:
en what about die japanse student
die de pi met 40.000 decimalen achter de komma heeft geleerd

Hoezo? Wou hij bewijzen dat je brains wel vol kunnen raken, is niet echt slim van 'm...er zijn toch wel belangrijkere dingen in life?

Demon of Fire 14-03-2002 11:32

Een hedendaags mens slaat meer informatie op in 1 jaar, dan een middeleeuws mens in zijn hele leven. Dus ze raken nog lang niet vol.

Ik denk wel dat er gebruik gemaakt gaat worden van technologie om onze inzicht, geheugen etc. te verbeteren.

Als we moeten wachten op de evolutie, dan duurt dat te lang.


Groetjes
Ben(die niet of hij dat ook zou willen http://forum.scholieren.com/smile.gif

Rollo Tomasi 14-03-2002 18:05

Citaat:

Coolkast schreef:

Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg.


Spreek voor jezelf. http://forum.scholieren.com/tongue.gif

Citaat:

Demon of Fire schreef:
Een hedendaags mens slaat meer informatie op in 1 jaar, dan een middeleeuws mens in zijn hele leven.

Dat lijkt me sterk. Ze slaan waarschijnlijk evenveel informatie op, alleen doen wij er tegenwoordig meer mee.

Demon of Fire 14-03-2002 20:50

Citaat:

Rollo Tomasi schreef:
Dat lijkt me sterk. Ze slaan waarschijnlijk evenveel informatie op, alleen doen wij er tegenwoordig meer mee.



Nope is echt zo.

En heel erg logisch. Je kijkt t.v. ziet overal reclame, Kranten, tijdschriften, gebruiksaanwijzingen, rapporten van het werk, je moet met apparatuur om kunnen gaan, dus t.v. radio, computers, gasfornuis, magnetron, afstandbediening en zo kun je nog wel even doorgaan., je moet zoveel meer leren vergeleken met de middeleeuwen.

Zo verwonderlijk is het dus niet. We leven in een informatie-maatschappij en dat is te merken vergeleken met toen.

Stel jezelf maar eens in de middeleeuwen voor...zonder al die dingen die informatieverschaffen en alles (ook de voor ons overkomende onbenullige/vanzelfsprekende dingen) moet leren.

Groetjes
Ben(die nog geen informatie-overdosis heeft http://forum.scholieren.com/wink.gif


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.