![]() |
het volraken van hersens
denk je dat ooit je hersens vol kunne raken
als er nou egt iemand is die dag en nacht leert dat hij dan na een tijdje nix meer kan leren? |
hmm
ik denk niet dat dat kan volgens mij gebruiken wij een zeer groot van onze hersencapaciteit niet of met onnuttige informatie volgens mij worden de details dan na een tijd verdrongen voor de veel geleerde shit... |
heb eens gelezen ('2001:a space odyssey' boeken)dat de theoretische maximale capaciteit rond de 10 terabyte (= 10.240 GB) Maar ik denk dat je hersenen informatie enorm kunnen comprimeren dus dat er nooit iemand in een situatie komt waar er voor elke bit informatie die er in komt, eentje uitgaat.
|
Nee dat is niet mogelijk, je moet toch ook nog andere functies uitvoeren met de hersenen...
Je zult altijd kunnen blijven leren...theoretische beperking, maar je leert 70% in je ie 10 jaar ofzo...en vervolgens leer je maar kleine beetjes, want wat je leert op school lijkt veel, maar is zeer klein...uiteindelijk zul je 10% van je hersencapaciteit gebruiken... In je 1e 10 jaar vul je dus zo'n 7 procent daarvan...zelfs als je dat met een evenredige stijging zou door trekken, dan zul je ouder dan 140 moeten worden... Maar aangezien dit niet het geval is, zul je dit waarschijnlijk nooit bereiken. |
en what about die japanse student
die de pi met 40.000 decimalen achter de komma heeft geleerd |
Citaat:
|
Hoeveel kan het geheugen bevatten?
De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt. Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken. De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen. Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek) http://forum.scholieren.com/smile.gif Groetjes Ben(die dit boek nog moet lezen http://forum.scholieren.com/smile.gif |
overigens... het verhaal dat je maar 10 of 20% van je hersencapaciteit gebruikt is onzin... je gebruikt ze alleen nooit allemaal tegelijk.
|
En hersenen zijn ook selectief in hun informatieopslag.
Elke dag doe je een gigantische shitload aan informatie op qua beeldmateriaal, geluid, indrukken, ervaringen, etc, etc.. Het punt is dat je van al die dagen maar een gedeelte, vaak schijnbaar willekeurig, onthoudt. |
|
Tuurlijk niet, het kan natuurlijk wel dat je na een dag leren ofzo het even zat bent en echt ff niks meer wilt leren, dan neem je een uurtje pauze en dan gaat het leren weer snel en fris.
|
scimmia diz nogal oud http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif http://forum.scholieren.com/tongue.gif
demon of fire, '100 biljoen' moet 100 miljard zijn (slechte vertaling uit het engels http://forum.scholieren.com/smile.gif) |
De twee hersenhelften werken als twee spiegels, tegenover elkaar gezet.
Als je dat doet heb je dus een oneindigheid gemaakt, zo ook met de hersencapaciteit. Waarom is de een slimmer dan de ander? Omdat de een misschien de gave heeft om verder in de spiegels te kijken en of een helderder beeld kwijgt. Ofzo. Zelf bedachtr allemaal dus neem er maar niets van aan maar een vaag spiegel, ik bedoel, hersenspinsel |
Ja, lekker, Genesis II. Echt waar.
Ik had ergens op tv, in verschillende programma's gezien/gehoord dat je hersenen wel veel onthouden, maar dat ze ook zéér goed zijn in het opvullen van gaten. Als je van een gebeurtenis het eerste en laatste gedeelte onthoudt, bedenken je hersenen de meest logische invulling van de tussenliggende tijdsspanne. Daar is ook een onderzoek van. Studenten kregen foto's te zien van 1: een pyramide blikjes soep, 2: een vrouw met haar hand aan het onderste blikje. Een tijdje daarna kregen ze een foto te zien van een (andere) 3: omgevallen pyramide soepblikjes. Bijbehorende vraag: 'Heb je deze foto (3) al eens eerder gezien?' Iets van 80% antwoordde met 'ja'. Zoiets was het, weet het niet meer precies, bovenstaande slaat vast ook op mijn geheugen, ik ben te lui om het artikel op te zoeken. gr, |
genesis 2 je metafoor klopt niet want hoewel die spiegels oneindig herhalen kan je er maar beperkte informatie op schrijven..
|
Citaat:
Groetjes Ben(die dat nu pas las http://forum.scholieren.com/smile.gif |
waarom zouden de hersneen alles onthouden? Je hebben het wel over de fysieke capaciteit van de hersnene, amar er is geen nut alles te onthouden. De meest essentiele dingen weten wij allemaal ( eten drinken, basisbeginselen taal etc) maar de opbouw van kennis gaat al wat moeilijker.
Hersenen kunnen veel opslaan, hersencellen in overvloed. maar als de informatie niet gebruikt wordt, sterft het weg, of beter gezecht, komt het in het onbewuste. De informatie is wel herkenbaar, maar niet actief op te roepen. Op hersenen zit geen limiet, maar mensen vergeten, en gebruiken niet. |
Citaat:
|
Citaat:
De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt. Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken. De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen. Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek) Groetjes Ben(die dat niet verwonderlijk lijkt http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg. |
Citaat:
Verder denken ! |
Citaat:
Ik denk toch dat het boek eerder gelijk heeft. Daarnaast liggen de voorspellingen voor het aantal sterren in onze melkweg tussen de 400 en 200 miljard, dus dan is 100 miljard nog aan de lage kant. Groetjes Ben(die het niet onmogelijk acht dat het fout is, maar in dit geval wel waarschijnlijk acht dat het klopt http://forum.scholieren.com/smile.gif |
ach met 100 miljard bedoel ik de orde van grootte.. 10^11. ik zal maar eens gaan zoeken..
|
kijk HIER maar. De google-cache ervan, dus 100 milard neuronen is aangestreept http://forum.scholieren.com/smile.gif
en idem HIER voor 100 miljard sterren. [Dit bericht is aangepast door Coolkast (12-03-2002).] |
<up>
denken jullie dat je over x jaar extra geheugen aan je hoofd kan hangen? |
Ik had eens ergens gehoord dat als je 24 uur per dag je hele leven lang zou kunnen leren, dat je hersens dan aan het eind maar voor 3% 'gevuld' zijn, ben ik dus niet echt bang voor nee...
|
Citaat:
|
Een hedendaags mens slaat meer informatie op in 1 jaar, dan een middeleeuws mens in zijn hele leven. Dus ze raken nog lang niet vol.
Ik denk wel dat er gebruik gemaakt gaat worden van technologie om onze inzicht, geheugen etc. te verbeteren. Als we moeten wachten op de evolutie, dan duurt dat te lang. Groetjes Ben(die niet of hij dat ook zou willen http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Nope is echt zo. En heel erg logisch. Je kijkt t.v. ziet overal reclame, Kranten, tijdschriften, gebruiksaanwijzingen, rapporten van het werk, je moet met apparatuur om kunnen gaan, dus t.v. radio, computers, gasfornuis, magnetron, afstandbediening en zo kun je nog wel even doorgaan., je moet zoveel meer leren vergeleken met de middeleeuwen. Zo verwonderlijk is het dus niet. We leven in een informatie-maatschappij en dat is te merken vergeleken met toen. Stel jezelf maar eens in de middeleeuwen voor...zonder al die dingen die informatieverschaffen en alles (ook de voor ons overkomende onbenullige/vanzelfsprekende dingen) moet leren. Groetjes Ben(die nog geen informatie-overdosis heeft http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.