Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   vol% ... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=289421)

oepsie 25-11-2002 18:27

vol% ...

PAN (perocyacylnitraat) is één van de componenten die men terugvindt bij de analyse van smog. de massaprocentuele samenstelling levert 19.8% C, 2.5% H, 11.6% N en 66.1% O op. De molaire massa is 121 g/mol.
Bereken de samenstelling van het rookgas (vol%) indien men 1.0 mol PAN verbrandt.

euhm... help me... :(

Tampert 25-11-2002 21:54

Citaat:

oepsie schreef:
PAN (perocyacylnitraat) is één van de componenten die men terugvindt bij de analyse van smog. de massaprocentuele samenstelling levert 19.8% C, 2.5% H, 11.6% N en 66.1% O op. De molaire massa is 121 g/mol.
Bereken de samenstelling van het rookgas (vol%) indien men 1.0 mol PAN verbrandt.

euhm... help me... :(

moet je dan niet ook weten wat er allemaal ontstaat als je het verbrandt?

GinnyPig 25-11-2002 22:19

Ik heb geen zin om alles voor je te berekenen, maar ik zal je de stappen geven:

-Bereken eerst hoeveel gram met 1 mol PAN overeenkomt (molaire massa gebruiken)
-Bereken nu met behulp van alle massapercentages uit hoeveel gram je van ieder bestandsdeel hebt.
-Bereken nu van ieder bestandsdeel de hoeveelheid mol. (hoeveel mol komt dus overeen met het aantal gram dat je hebt van bijvoorbeeld zuurstof)
-Tel nu alle hoeveelheden in mol bij elkaar op. Je hebt dan dus het aantal mol aan gasdeeltjes berekent.
-Bereken nu de volumepercentages: (aantal mol stof)/(totaal aantal mol) * 100%

Succes !

SuperSanne 26-11-2002 10:41

zoals ze hier bij het spiekgedeelte zeggen: "studeer geen uren, vertrouw op je buren"...

Tampert 26-11-2002 14:44

Citaat:

GinnyPig schreef:
Ik heb geen zin om alles voor je te berekenen, maar ik zal je de stappen geven:

-Bereken eerst hoeveel gram met 1 mol PAN overeenkomt (molaire massa gebruiken)
-Bereken nu met behulp van alle massapercentages uit hoeveel gram je van ieder bestandsdeel hebt.
-Bereken nu van ieder bestandsdeel de hoeveelheid mol. (hoeveel mol komt dus overeen met het aantal gram dat je hebt van bijvoorbeeld zuurstof)
-Tel nu alle hoeveelheden in mol bij elkaar op. Je hebt dan dus het aantal mol aan gasdeeltjes berekent.
-Bereken nu de volumepercentages: (aantal mol stof)/(totaal aantal mol) * 100%

Succes !

mja maar iets in mij zegt dan dat je dan op dezelfde percentages uitkomt... \

Nouja. ik had het ook maar even voor moeten rekenen gister :o

GinnyPig 26-11-2002 20:27

Citaat:

Tampert schreef:
mja maar iets in mij zegt dan dat je dan op dezelfde percentages uitkomt... \

Nouja. ik had het ook maar even voor moeten rekenen gister :o

Nee, want de verhouding in massa van alle bestandsdelen komt niet overheen met de verhouding in mol (oftewel volume)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.