![]() |
hoezo opgelegd?
ik hoor vaak van mensen die niet geloven dat ze vinden dat mensen die wel gelovig dat alleen maar doen omdat het moet van hun ouders. Maar, ik ben wel gelovig en m'n ouders niet...hoe verklaar je dat? En aan alle mensen die geloven: vind je dat je geloof je is opgelegd?
|
Mijn geloof is me zeker niet opgelegd! Mijn ouders zijn wel gelovig en ik ben dus ook gelovig opgevoed, maar we gingen alleen naar bijzondere vieringen (Kerst, Pasen en af en toe eens tussendoor) en nu ga ik minstens 2x per maand naar de kerk en wil later misschien pastoor worden! Daar heb ik helemaal zelf voor gekozen en mijn ouders vinden het allemaal wel best. Al zou mijn moeder het er waarschijnlijk wel moeilijk mee hebben als ik opeens moslim zou willen worden of zo.
|
sase , ik ken jouw niet dus ik zal geen hypotheses opstellen over het verloop van jouw leven , maar als je het toch zo graag zou willen zou ik zeggen dat je toch in de ene of de andere manier op jonge leeftijd met een religie in contact ben gekomen en geinspireerd bent door de een of ander.
Je had behoefte aan een weg in je leven en je hebt dat idee omarmt omdat het gewoon weg niet eerder was vervult door andere ideeen. |
Waar geloof je dan in?
In God? Waarom? |
Ik heb mijn eigen geloof op basis van gevoelens en ervaringen opgebouwd.
Geen zin om te gaan posten want dat soort dingen zullen ook al 38220143 keer langsgeweest zijn. |
Ik ......... niet omdat het mij opgelegd is. Het begin, waarom ik geinteresseerd was, was omdat mijn ouders een bepaald iets uitstraalden. Op de een of andere manier waren ze echt 'blij' zeg maar. Dat was (en is) dus de Heilige Geest. Gelukkig ervaar ik nu zelf de Heilige Geest, wat ook bijna het meeste betekent voor mijn geloof. Echt geloof is ook door de Heilige Geest ja. Zonder Hem zou je niet ECHT kunnen geloven. (lees = ECHT zeker weten)
Maar verder heb ik buiten dat ook gewoon heel veel dingen van God gemerkt. [Dit bericht is aangepast door jimmyO (20-03-2002).] |
Maar als je dat voelt hoe weet je dan dat fijne gevoel gerelateerd is aan het boosachtige schuldaanpratende van georganiseerde religie?
|
Het is mij ook absoluut niet opgelegt...
|
nej..tis me absoluut nie opgelegt, heb dr helemaal zelf voor gekozen..tis misschien wel zo, dat als me ouders me vroeger nie hadden gedwongen om naar de kerk te gaan, dat ik nu niet zou geloven..maar ik mag nu zelf de keuze maken, en ik ga nog steeds naar de kerk..
|
Citaat:
|
nog ff een opmerking: ik zie de christenen bij de onderwerpen van de christenen en de niet-christenen bij de onderwerpen van de niet-christenen. Maar goed, wij reageren ook niet altijd op onderwerpen van HUN kant. Maar ja, wie gaat er van de cjhristenen nou ook reageren op topics als 'God krijgt een schop onder zn hol?'. Dan weet je van te voren al dat et toch geen nut heeft. Wat ik hier mee probeer duidelijk te maken... tja weeknie....
[Dit bericht is aangepast door jimmyO (22-03-2002).] |
Citaat:
Er is geen bewijs dat God bestaat, dus het kan je alleen maar aangepraat zijn. En dan komen jullie met het gezever "Ja maar ik voel hem". En dan zeg ik "Das fijn voor je, waarom voelen wij hem dan niet?". En dan zeg jij "Omdat jullie niet geloven". En dan zeggen wij "Nee, dat klopt." En dan is het over. Zo dat was interessant. Ga nu maar weer verder met jullie schattige bijeenkomst. |
Ja ik snap wat je bedoelt, maar daarom kan iemand wel interesse hebben voor iets wat hij/zij niet voelt maar misschien wel WIL voelen...
|
Citaat:
|
ik durf niet te beweren dat ik ook geloofd zou hebben als m'n ouders me niet zo opgevoed hadden, als zij niet geloofden, maar het is nu zeker niet meer hun geloof, het is zeker niet zo dat ik geloof omdat zij dat doen. Ik heb nu gewoon een eigen mening (daar beni k tenslotte oud genoeg voor http://forum.scholieren.com/tongue.gif) en het is echt helemaal IK die geloof, ikzelf en niet iemand anders, ik geloof ook gewoon oprecht en niet omdat het moet ofzo
|
Citaat:
|
[quote]mitsj schreef:
Citaat:
|
Citaat:
|
Moordenaars bekeren zich vandaag aan de dag; moordenaars, verkrachters, drugsverslaafden, noem maar op. En het verbaast me niet dat juist ZULKE mensen ook bekeren.
Ik denk niet dat ze zoiets in hun dna hebben hoor. |
Citaat:
Bij eeneiige tweelingen kwamen hun religieuse uitingen veel meer met elkaar over een dan met twee-eiige tweelingen. Alcoholisme is ook gedeeltelijk erfelijk bepaald. Je bent er zeg maar vatbaarder door. Het zelfde blijkt dus zo te zijn met religie. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door legatus (23-03-2002).] |
Citaat:
Je geloof kan niet opgelegd zijn, want als je dat zogenaamd 'weet' van jezelf, dan heb je ook de macht om daar iets aan te doen; wat weer slaat op het feit dat je een vrije keus hebt. Bovendien heb ik het idee dat je het niet leuk vond dat het je opgelegd is; je gelooft dus niet. O ja, ff in het algemeen: Geloof kan je niet opgelegd worden, maar ik kan niet ontkennen dat sommige mensen dat zouden willen doen. (Maar dat zijn dan niet de meeste mensen, want elke 'echte' christen beseft wel dat het niet zo werkt) [Dit bericht is aangepast door jimmyO (24-03-2002).] |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Žop·leg·gen (ov.ww.) 1 iem. verplichten tot 2 opstapelen 3 opslaan, bewaren 4 [druk.] ter perse leggen 5 [bouwk.] op iets leggen of plaatsen 6 (houten meubelen) bekleden met dunne bladen van een fijnere houtsoort 7 [in Belg.] boven een bepaalde som bijbetalen Citaat:
[Dit bericht is aangepast door legatus (24-03-2002).] |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed, ik kom opzich wel verder met wat je hier zegt: Kijk, als opleggen verplichten is, dan kan het nog niet. Maar goed, kijk, het is net WAT jij precies onder geloven verstaat. Versta jij onder geloven bijbel lezen, naar de kerk gaan, proberen goed te doen, bidden, etc, dan verschillen we met onze mening in de defenitie van 'geloven'. Eerst jou defenitie; Als dat 'echt geloven' is, dan kun je geloven inderdaad opgelegd krijgen, daar ben ik het met je eens. Mijn defenitie; ECHT geloven kan alleen door de Heilige Geest, door Hem ervaar je liefde, rust en kracht. Als je dat ervaart, dan heb je als het ware een nieuwe dimensie in je geloof; doordat je dat voelt, weet je het zeker. Ben je het met me eens dat je zo'n 'gevoel' NIET opgelegd kan krijgen? Men kan je immers niet verplichten om te geloven in Jezus Christus, en men kan je al helemaaal niet verplichten om de Heilige Geest te ontvangen, want die bepaald zelf wanneer die bij je binnen wilt komen. De grens van wanneer je een 'echte' gelovige bent, ligt trouwens niet bij de Heilige Geest. (Tenminste, das dus wat IK geloof) Maar dat heeft hier weer niets mee te maken eigenlijk... Ik hoop dat et een beetje duidelijk is. Citaat:
[Dit bericht is aangepast door jimmyO (24-03-2002).] |
3x raden wat er met een kind van +-6 gebeurt die elke zondag naar de kerk wordt geschopt terwijl hij eigelijk niet wil en naar zo'n zwetsende priester moet luisteren, waarnaast hij ook nog eens elke dag in de bijbel moet lezen van zijn pappie en mammie en elke keer krijgt te horen dat het allemaal waar is.
Die gelooft in een jaar ook 'echt'. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je word van jongs af aan al verplicht tot dingen! Religie is daar een van! Citaat:
Persoonlijk vind het moderniseren van de bijbel ook verwerpelijk. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hij (Jezus) staat aan de deur van je hart en klopt. Hij wil niet bij je binnen komen door middel van een stormram oid, maar je moet zelf de deur open doen. Hij wil niet opdringen. En ik vind mijn 'rust, liefde en kracht' niet in religie, maar in HEM. Citaat:
[Dit bericht is aangepast door jimmyO (26-03-2002).] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52. |