Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Waarom leven als je toch ooit doodgaat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=29008)

fallenflower 28-03-2002 14:17

Waarom leven als je toch ooit doodgaat?

Ja ......ik bedoel.
Ik ben heel blij met het leven dat ik nu heb .
En ik zou voor geen goud doodwillen.
Maar ja wat heb je aan al dat harde werk als je toch ooit doodgaat.

wicce 28-03-2002 14:20

F&l ---->

eddie 28-03-2002 14:29

Citaat:

fallenflower schreef:
... dat harde werk ...
welk werk?

Rufus Lee 28-03-2002 14:30

je hebt er geen ene hol aan.... iedereen leeft zonder echte rede....

dat denk ik tenminste

KontraDix 28-03-2002 14:33

Er is wel een reden voor je leven, maar uiteindelijk maakt het voor die reden weinig wat je nu precies doet in dat leven.

Dat hoeft geen reden tot depressie te zijn, dat kan juist een reden voor vreugde zijn. Je hebt je leven en daarmee kun je doen wat je wil...

martijn1985 28-03-2002 14:34

zonder de dood zou er uberhaupt geen leven zijn.

leentjuh 28-03-2002 15:08

wrom zou je niej leven? t is -meestal- toch leuk?

Silindistani 28-03-2002 15:57

Citaat:

martijn1985 schreef:
zonder de dood zou er uberhaupt geen leven zijn.
Waarom niet?

ZzZzJaNtAlZzZzkiE 28-03-2002 17:43

mja...misschien is dood netzoiets als leven....en leven een soort van voorbereiding op de dood http://forum.scholieren.com/smile.gif jeweet maar nooit heh http://forum.scholieren.com/smile.gif

floorzub 28-03-2002 17:57

Waar slaat dat nou weer op? Dan kun je jezelf net zo goed gaan afvragen waarom je naar school gaat, omdat je toch er weer af gaat. De dood is toch geen doel? Het is iets wat gebeurt aan het einde van je leven. Idd, aan het eind. D'r zit nog een heleboel tussen hoor! In je leven dus bedoel ik. Het is een logisch vervolg op veel dingen die al zijn gebeurd.
Je kunt, als je gelooft in het hiernamaals of in reincarnatie, ook zeggen dat je leeft en dan dood gaat en in je leven je voorbereidt op de hemel resp. leert voor een volgend leven.

LittleLucille 31-03-2002 20:31

Citaat:

floorzub schreef:
Waar slaat dat nou weer op? Dan kun je jezelf net zo goed gaan afvragen waarom je naar school gaat, omdat je toch er weer af gaat. De dood is toch geen doel? Het is iets wat gebeurt aan het einde van je leven. Idd, aan het eind. D'r zit nog een heleboel tussen hoor! In je leven dus bedoel ik. Het is een logisch vervolg op veel dingen die al zijn gebeurd.
Je kunt, als je gelooft in het hiernamaals of in reincarnatie, ook zeggen dat je leeft en dan dood gaat en in je leven je voorbereidt op de hemel resp. leert voor een volgend leven.

jah inderdaad dan kun je ook van die vragen gaan stellen van waarom ga ik naar school of niet net wat je net zei vindt het een beetje vage vraag....

greetzzz

Uhmpra 31-03-2002 20:46

hard werken en veel rijkdom vergaren heeft idd weinig nut, omdat je toch dood gaat,
verder zie ik helemaal geen nut in het leven, ik zie geen groter doel ofzo, geen reincarnatie, geen god, verder nix,
dit betekent niet dat je dan maar lusteloos nix gaat doen of dood wil, dit betekent ook niet dat je dan maar alleen lol gaat trappen en daarbij om niemand meer iets geeft (althans voor mij niet)
ik probeer gewoon prettig te leven voor mezelf en daar hoort bij dat ik het ook zo prettig mogelijk probeer te maken voor anderen,

Guineverea_witch 31-03-2002 21:16

ik geloof dat je in elk leven meer leert.(ja reincarnatie)en dat we net zo ver door moeten leren tot we begrijpen wat het nut is.
ofzo.....kan het niet uitleggen.

Blessed Be

REIE 03-04-2002 13:42

Waarom leven als je toch dood gaat?

Omdat de mens zo stom is om te willen overleven, gelijk dieren, alleen kunnen mensen er redenen en doelen bij verzinnen.

REIE

REIE 03-04-2002 13:47

Goethe: "Was soll uns denn das ew'ge Schaffen! Geschaffenes zu nichts hinwegzuraffen!"

Voor geen goud dood willen? Natuurlijk niet, je hebt er niks aan als je eenmaal dood bent! Toch zijn er wel mensen die het voor 't martelarenschap doen of de eeuwige (helden)roem! -Maar wat is een held? Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest. F. W. Hermans, De donkere kamer van Damokles, meesterlijk boek!-

REIE (blijft weer vaag)

Miss USA 03-04-2002 14:09

Je kunt het jezelf tijdens het leven wel zo leuk mogelijk proberen te maken... ;-)

Freyja 03-04-2002 16:28

Nou, omdat dood zijn nog saaier is natuurlijk, dan kun je niks doen http://forum.scholieren.com/wink.gif

Denk ik tenminste... http://forum.scholieren.com/tongue.gif

Maar nee, ik zie ook geen groter nut. Who cares, daarom is ut nog wel leuk http://forum.scholieren.com/wink.gif

martijn1985 03-04-2002 19:49

Citaat:

Silindistani schreef:

Waarom niet?

Omdat alles relatief is. Hoe kan je nou leven ervaren als je niet dood kunt gaan?

tacidvs 04-04-2002 10:22

Waarom leven?

Voor de lol, voor de lol van anderen. Voor de toekomst. Maak alles zo leuk mogelijk voor de kinderen, hoop dan dat iedereen die je voor ging dat ook voor jou gedaan heeft. Waarom moet alles toch een doel hebben. Als je toch plezier hebt, wat moet je dan met een doel? Als je geen plezier hebt hou je er maar mee op, vergal het plezier voor de anderen niet.

babygirl 04-04-2002 14:29

Weet je ik heb me dit ook al duizend keer afgevraagd maar luister als je zegt waarom leven we als je toch doodgaat dan moet er toch een reden zijn waarom je leeft anders zou je hier niet zijn. Iedereen heeft wel een doel in z'n leven ookal denk je van niet. De ene verknoeit de wereld de andere helpt ze weer opbouwen. Hopelijk begrijp je het een beetje en ookal zullen we het nooit weten, leven heeft altijd wel een reden.
xxx
Een belgisch meisje;)

Floef 04-04-2002 16:22

Waarom slapen als je toch wakker wordt? Blijkbaar heeft jou leven een functie en moet het zo lopen zoals het loopT---

...:eek:>>

***DKNY'ke*** 04-04-2002 16:23

ik denk dat het leven gewoon iets toevallig is wat ooit is ontstaan in de geschiedenis, gewoon iets zonder bedoeling. we willen er toch allemaal iets mooi v make nu!! is het niet dan!!

xELSx

Silindistani 04-04-2002 18:36

Citaat:

martijn1985 schreef:

Omdat alles relatief is. Hoe kan je nou leven ervaren als je niet dood kunt gaan?

Weet jij nu dan hoe het is om dood te zijn?

almere_girl 05-04-2002 13:55

nou ik zal je vertellen, jij wil toch ook dat je KINDEREN een goed leven krijgen? dus eigenlijk is het allemaal voor je kinderen.
logisch toch?:cool:

vegeta girl 05-04-2002 20:42

Citaat:

fallenflower schreef:
Ja ......ik bedoel.

In elk leven leer je weer een ander stuk.
Ik geloof dat je in een leven bijvoorbeeld dik crimineel kan zijn, in een ander leven een gehandicapte, in weer een ander leven een non, in een ander leven blablabla etc.

Zo leer je steeds verder totdat je nie meer op aarde terug hoeft te komen, omdat je genoeg hebt geleerd.
Ik geloof dus ook dat de aarde alleen maar een plek is waar je kan groeien...

Carbo 05-04-2002 22:14

Het is toch een mooi doel om te zorgen anderen een leuker leven hebben? Want een leuk leven hebben en dan doodgaan is veel beter dan een vervelend leven te hebben en dan dood te gaan...

Cybernetic Dreams 08-04-2002 08:38

Mischien is het leven wel een test, naar je vaardigheden om later (na de dood) in de hemel of hel te komen

maar, als dat zo was, zouden Hij ieder mens gelijke kansen hebben gegeven, hetzelfde uiterlijk...

commodo 08-04-2002 16:04

Citaat:

Cybernetic Dreams schreef:
Mischien is het leven wel een test, naar je vaardigheden om later (na de dood) in de hemel of hel te komen

maar, als dat zo was, zouden Hij ieder mens gelijke kansen hebben gegeven, hetzelfde uiterlijk...

Ja en als Hij zo geniaal is dat hij hier allez in elkaar heeft kunnen zetten, kan hij zelf ook wel nagaan of wij goed genoeg zijn om in de hemel te komen, Hij heeft ons zelf gemaakt, dus ik vind ook niet dat hij ons naar de hel mag sturen. Ik kan geen goede reden geven w'rom we dan wel leven.

harem 08-04-2002 16:19

Citaat:

tacidvs schreef:
Waarom leven?

Voor de lol, voor de lol van anderen. Voor de toekomst. Maak alles zo leuk mogelijk voor de kinderen, hoop dan dat iedereen die je voor ging dat ook voor jou gedaan heeft. Waarom moet alles toch een doel hebben. Als je toch plezier hebt, wat moet je dan met een doel? Als je geen plezier hebt hou je er maar mee op, vergal het plezier voor de anderen niet.

een doel is meestal het geluk, als er geen doel is dan zou er ook geen geluk meer zijn.

Cinamon 08-04-2002 17:23

ik denk dat je wel een doel hebt ofzo
of puur om de reden om je voort te planten
ik zou het niet weten
ehm
ja ik denk dat als je leeft je toch echt wel een doel zult hebben
en wat dat doel dan ook is...
groot of klein
daar zul je dan in de loop van je leven wel achterkomen

kuz

lady_x 08-04-2002 17:43

waarom leven wij, waarom worden wij verliefd, waarom sterven wij? dat zijn zo van die vragen waar niemand een antwoord kan op geven. maar idd het heeft zeker te maken met de voortplanting en naar ons eigen geluk te zoeken en misschien te vinden en een doel voor ogen hebben die ons leven een beetje zin geeft.
ikzelf stel me die vraag zo vaak en ook, wat drijft de mens elke dag, wat doet een mens om zijn dag te vullen? waar houden wij ons mee bezig in deze soms absurde maatschappij.

commodo 08-04-2002 18:56

Citaat:

harem schreef:

een doel is meestal het geluk, als er geen doel is dan zou er ook geen geluk meer zijn.

:confused:

Uhmpra 08-04-2002 19:19

Citaat:

harem schreef:

slap lullen is ook een vak :D

danieldk 08-04-2002 22:00

Citaat:

fallenflower schreef:
Ja ......ik bedoel.

Reductionistisch gezien lijkt ons leven weinig nut te hebben, maar blijkbaar ervaren we allemaal (hoewel subjectief) geluk, het ontbreken van geluk, lijden, e.d. De zin van mijn leven is niet zozeer voor mezelf werken, maar proberen een positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren, voor nu en de toekomst. Onze beslissingen kunnen gigantische invloed hebben en daarom hebben we een grote verantwoordelijkheid...

Not for Sale 09-04-2002 06:26

Citaat:

Waarom leven als je toch ooit doodgaat?

waarom ooit doodgaan als je toch leeft?

meastrecks 09-04-2002 10:44

genieten van het moment :D

dat is de manier om te leven

niet continu richting je dood kijken

Uhmpra 09-04-2002 21:36

is wel handig om soms naar de dood te kijken, sommigen doen dat pas heel laat en soms te laat
sommige mensen kunnen er overigens nix aan doen dat ze naar de dood kijken

zjempoow 09-04-2002 21:43

Citaat:

fallenflower schreef:
Ja ......ik bedoel.

dude? weet je hoe stront vervelend het is om nooit te hoeve werken?

zjempoow 09-04-2002 21:46

Citaat:

Coolkast schreef:

waarom ooit doodgaan als je toch leeft?

en waarom leven na de dood?

"je hebt hoop op een leven na de dood maar is het dan niet idioot om dood te gaan kloot?"
-def p-

Freyja 09-04-2002 21:54

Citaat:

almere_girl schreef:
nou ik zal je vertellen, jij wil toch ook dat je KINDEREN een goed leven krijgen? dus eigenlijk is het allemaal voor je kinderen.
logisch toch?:cool:

Right... en wat heb je er aan dat die kinderen leven? Niks dus.

Silindistani 10-04-2002 08:36

Citaat:

zjempoow schreef:

en waarom leven na de dood?

"je hebt hoop op een leven na de dood maar is het dan niet idioot om dood te gaan kloot?"
-def p-

Dat klinkt als een rijmpje dat mijn neefje van 2 zou maken in een filosofische bui :rolleyes:

zjempoow 10-04-2002 09:28

Citaat:

Silindistani schreef:

Dat klinkt als een rijmpje dat mijn neefje van 2 zou maken in een filosofische bui :rolleyes:

heb jij even een intelectueel neefje dan

Silindistani 10-04-2002 09:47

Citaat:

zjempoow schreef:

heb jij even een intelectueel neefje dan

Nee, dat valt heel erg mee

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.