![]() |
integralen
kan iemand de integraal berekenen van de vierkantswortel uit (9-x^2) over het interval [-3,3] ?? :confused:
integraal van -3 tot 3 van sqrt(9-x^2) dus |
met het programma met mijn computer kom ik
9.pi / 2 uit maar hoe reken je dit uit zonder grafisch rekentoestel of computerprogramma?? |
nou in stappen.
1. primitieve van wortel uit (9-x^2) berekenen. 2. daarin 3 invullen voor x (antwoord A) 3. daarin -3 invullen voor x (antwoord B) 4. A-B = het antwoord!! :D alleen weet ik niet hoe je die primitieve moet berekenen :D :o |
tot hiertoe begrijp ik het nu al
iemand kandidaat om die primitieve functie te zoeken?? ik zie het echt niet :confused: :o |
als je het makkelijk wilt doen:
dit is een halve cirkel met straal 3 dus: 1/2 * pi * r² = 1/2 * pi * 9 = 9*pi/2 als je het (iets ;)) moeilijker wilt doen, dan met integreren komt misschien zo nog wel |
ja maar, die methode had ik ook al gevonden
maar het was net de 'uitdaging' :rolleyes: om het met integreren te kunnen oplossen... (tja, mijn leraar is niet echt normaal, ik vind het absoluut geen uitdaging, ik heb wel leukere dingen te doen dan 2 uur op dezelfde oefening te staren, daarmee dat ik hier ook mijn vraag lanceerde) |
Citaat:
|
ik zou niet weten wat partieel integreren is,
misschien kan ik dat wel, maar ken ik de naam niet arcsin ken ik wel |
Citaat:
http://members.lycos.nl/thyrfi/partieel.GIF |
wat neem je in deze opgave dan als f(x) en g(x) ?? :confused:
|
Citaat:
-x2/sqrt(9-x2). Stel -x2/sqrt(9-x2)=h(x)*k'(x) met h(x)=-x2 en k'(x)=1/sqrt(9-x2) en maak gebruik van het gegeven dat arcsin(x/a) als afgeleide de waarde 1/sqrt(a2 -x2) heeft. |
Citaat:
ps. als je antwoord aub overzichtelijk typen, dit stukje hierboven wordt al onoverzichtelijk omdat je alles achter elkaar doortypt ;) |
Citaat:
Ik heb mijn vorige reply nog even doorgelezen. Doordat je hem als quote toepaste werd de tekst enigszins verschoven waardoor het geheel als zodanig een onoverzichtelijke indruk maakte, maar mijn vorige reply was voor zover ik het kon beoordelen vrij overzichtelijk. @azitoga: wellicht is het een goed idee om de substitutie die ik hier voorstel toe te passen en zo de ontstane integraal uit te werken. |
Citaat:
dat is hetzelfde principe als dat je op een goede sheet nooit meer dan 6 of 7 regels moet zetten in je reply zit trouwens ook een klein foutje, want die factor 1/2 die hoort er niet ;) |
Citaat:
|
MOet je niet gewoon die integraal opschrijven als: (9-x^2)^0.5
Een wortel ergens van is immers hetzelfde als iets tot de halve macht. Dan moet je er wel uitkomen toch? Blij dat ik ervan af ben :D:D |
Citaat:
|
Citaat:
de primitieve moet worden: 1/2 * sqrt(9-x²) + 9/2 * arcsin(x/3) |
http://bulbanos.digitalrice.com/int.gif
dat is wat ik uitkom voor die integraal |
4W(9-x²)
A=9-x² y=4WA A1/4--->4/5A1 1/4 . 9x-1/3x³ = 4/5.(9-x²)1 1/4.(9x-1/3x³) Zoiets? Ik heb nog geen zoveelste machtwortelintegralen gehad |
Waarom het zo moeilijk maken.
De functie sqrt(9-x^2) is een halve cirkelboog in het bovenste halfvlak, met straal 3. Dus oppervlakte halve cirkel = 9/2 * Pi |
Citaat:
@pol: Je hebt gelijk dat je dit probleem heel eenvoudig kunt opvatten als het berekenen van de oppervlakte van een halve cirkel met straal 3, maar het ging er juist om om met behulp van de integraalrekening de juiste waarde hiervoor af te leiden. |
Citaat:
kan jezelf het eens berekenen om te controleren? |
Citaat:
F: x->1/2(x*sqrt(a2-x2)+a2*arcsin(x/a)) als primitieve, dus voor a=3 en de grenzen x=-3 en x=3 krijgen we: 4 1/2*arcsin(1)-4 1/2*arcsin(-1) =4 1/2*arcsin(1)-(-4 1/2*arcsin(1))=2*4 1/2*arcsin(1)=9*arcsin(1)=9*1/2*pi=4 1/2*pi, wat inderdaad de oppervlakte van een halve cirkel met straal 3 voorstelt, zoals al is vermeld. Merk op dat er geen factoren x*sqrt(9-x2) in de berekening voorkomen, aangezien sqrt(9-x2) voor x=-3 en x=3 de waarde nul heeft. |
lang leve Maple
Thyrfi |
hartelijk bedankt voor al jullie hulp !!!
nu begrijp ik er tenminste al iets van... |
hmm vage wiskunde leraar heb jij op het vwo zeg...
zoals eerder gezegd; deze stof (met partieel integreren enzo) hoort niet meer bij de vwo-stof tegenwoordig. dat wordt behandeld in het eerste jaar van veel technische opleidingen (zo ook bij mij) @mathfreak: jouw oplossing klopt inderdaad (duh :cool: ) Ik heb geen id hoe een vwo-leerling dit zou moeten oplossen, ik zou het niet gekund hebben. maar volgend jaar ben je er erg blij mee als je zo'n opleiding ga volgen tenminste :o greetz, FoX |
Citaat:
|
oops foutje :o
niet op gelet, dan is de leraar weer goed bezig door een probleem voor te leggen wat misschien enigszins moeilijker is dan de standaard oplossingen met bijvoorbeeld partieel integreren, met zo'n tabel als jij hebt mathfreak (en ik heb ook zoiets, maar dan zelf uit een boek samengevat) wordt het allemaal een stuk eenvoudiger :) greetz, FoX |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13. |