![]() |
Representatieve Sophistocratie
-> F&L?
Sinds het begin van de 20e eeuw is het algemene stemrecht de standaard geworden binnen de westerse landen. Dit systeem heeft echter weinig kritiek gekend, ondanks de duidelijke problemen die ze met zich meebrengt. Zo werd Hitler democratisch gekozen, nam de opkomst flink af nadat de stemplicht werd afgeschaft, en blijkt kennis over programma’s onder de maat. Hierbij een kritische noot. Bij de afgelopen en aankomende verkiezingen merkt men echter een opkomst van achtereenvolgens de rechtse LPF en de linkse SP, gesteund door mensen van het hele politieke spectrum. Het is niet ongewoon dat Fortuynisten overstappen naar Marijnisse, terwijl de programma’s zeer verschillend zijn. Mensen, zo blijkt, kiezen niet vanuit het partijprogramma, niet rationeel. Bij het analyseren van het stemgedrag valt in de eerste plaats op dat mensen onvoldoende geïnteresseerd zijn in de politieke beslommeringen. Veel mensen komen niet eens stemmen, de LPF en de SP zijn allebei partijen die zich van de huidige politiek afkeerden. Fortuyn maakte het leuk om naar politieke programma’s te kijken. De beslommeringen en stuiptrekkingen van de onthoofde LPF werden veelbetekenend als “soap” betiteld. Uit deze desinteresse vloeit een tekort aan informatie voort: vaak beperkt de kennis over politieke standpunten van verschillende partijen zich tot de focuspunten in de campagne. Zelfs dan weten mensen slechts de standpunten, en niet de consequenties. Zo zou Fortuyns asielbeleid juist leiden tot hogere uitgaven op dit gebied, en zouden zijn maatregelen in de gezondheidszorg op korte termijn niet tot verkorting van de wachtlijsten leiden. Doordat men dus niet voldoende de programma’s en hun gevolgen kent, stemt men op partijen die niet de ideeën van de kiezer vertegenwoordigen. Hiernaast negeert de politiek talloze onderzoeken op gebied van communicatie en psychologie, en gaat er nog steeds vanuit dat de kiezer verstandig is. De ratio is echter een klein deel in de beslissingen, en ook in het stemmen. De mens wordt deels beinvloed door de media, en door de wens zich te conformeren aan een algemene mening. Zo kan Berlusconi gedeeltelijk de mening vormen, zo was Fortuyn in sommige kringen een echte hype. Om deze problemen qua interesse, kennis, en rationaliteit tegen te gaan, stel ik voor om een test in te voeren voor elke verkiezingen over algemene politieke kennis. Ongeïnteresseerden worden zullen zich meer moeten inspannen in de politiek, willen ze hun stemrecht houden. Ze zullen actief kennis moeten vergaren over partijprogramma’s. Gewapend met deze nieuwe informatie zal men beter op rationele gronden een keuze kunnen maken tussen de politieke partijen. De kritiek op dit voorstel houdt in de eerste plaats in dat het ondemocratisch zou zijn. Bij een test wordt de grond van democratie, de regering van het volk, niet aangetast; slechts de definitie van de demos, het electoraat, wordt aangepast. Waar in de huidige democratie mensen worden geselecteerd op niet terzake doende criteria als burgerschap en leeftijd, richt de test zich op geschiktheid. Daarnaast zullen irrationele stemmen van tijd tot tijd populisten de kans geven om een greep naar de macht te doen. Ten slotte is een land het meest gebaat bij een rationeel bestuur, omdat zij een consistent, economisch verantwoord beleid voert. Het tweede tegenargument houdt in dat een test klassen zou uitsluiten van verkiezingen. De test moet voor iedereen te doen zijn, ook voor laagopgeleiden. Daarnaast bestaan er geen politieke partijen die zich speciaal richten op een bepaalde klasse: zoals uit cijfers blijkt stemmen mensen van alle opleidings- en inkomensniveaus op de grootste verscheidenheid aan partijen. Alle partijen bieden immers oplossingen voor problemen die zij zien in de maatschappij; het is slechts aan de kiezers om te bepalen voor welke problemen ze welke oplossingen prefereren. Ten derde zou een test leiden tot het verlies van binding met de politiek. Men zou ook kunnen denken dat een mens altijd de mogelijkheid heeft om stemgerechtigd te worden, en het dus juist binding met de politiek bevordert. Daarnaast zal meer kennis ook leiden tot het overdenken van persoonlijke standpunten: juist door dit proces zal men zichzelf als stemmer beginnen te (her- )definieren, en daarmee de binding met een politieke partij aangaan. Naast deze voors en tegens wordt de discussie ook op het filosofisch vlak gevoerd. Zo schreef Plato al over een staat geregeerd door filosoof-koningen, op grond van hun ratio. In de Verlichting werd hij in grote lijnen beaamt door Mill, die schreef over één enkele rationele heerser, de Leviathan. Met de Magna Carta en de Franse Revolutie kwam hier verzet tegen, met het argument dat de absolute heerser vooral zijn eigen voordeel nastreefde in plaats van dat van het land. De groep die de heerser moest controleren werd tijdens de negentiende en twintigste eeuw flink uitgebreid, maar hierbij werd vreemd genoeg nooit de vraag gesteld naar hoe goed het volk hierin was. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam er serieus verzet tegen het algemene kiesrecht: Hitler was immers democratisch gekozen. Bij de analyse van zijn verkiezingen blijkt dat hij flink gebruik heeft gemaakt van demagogie en propaganda, legale praktijken bij verkiezingscampagnes. In de Verenigde Staten werd Kennedy na een live televisie uitzending opeens gekozen, terwijl hij leek te gaan verliezen; blijkbaar hebben beelden meer invloed op de kiezer dan de inhoud. Het hoogtepunt van campagnes is helaas in Nederland bereikt, toen Teeven voorstelde om Heinsbroek binnen Leefbaar Nederland te halen, “omdat hij zo lekker stemmen trekt”. Om de betrokkenheid bij de politiek, de politieke kennis, de rationaliteit, en daarmee de kwaliteit van het bestuur te vergroten, zal men dus een test moeten invoeren, voordat mensen mogen stemmen. Men moet goed begrijpen dat dit geen aanval op de democratie is, maar slechts een democratie zoals die nu uitgevoerd wordt. De recente geschiedenis heeft immers uitgewezen dat het irrationele element van de democratie zeer kwalijke gevolgen kan hebben, die het hele bestel kunnen bedreigen. |
Ik heb er ook over nagedacht maar het verworpen omdat het in het kader van de checks en balances een slecht idee zou zijn. Omdat noodzakelijkerwijs de overheid de insteller en ontwerper van zo'n test zou zijn, zou dat betekenen dat in feite de regering die deze regeling invoert te bepalen krijgt wie er de volgende verkiezingen mogen stemmen en dat lijkt me niet gezond. That aside is het ook zo dat het vrijwel onmogelijk is objectief te bepalen wat en hoe er dan getest zou moeten worden om de optimale kennistest voor verkiezingen te creeëren. Ik ben er daarom meer voor om de democratie zelf maar op te doeken, maar dat terzijde.
|
Top idee zo'n test :cool: :)
Vraag: Wat wilt u stemmen ? Antwoord SP: Helaas uw stemrecht vervalt. Antwoord NNP: Helaas uw stemrecht vervalt. Prima methode om allerlei enge en extremistische partijen uit de kamer te houden :p |
Ik wist niet dat Joostje meer dan 3 regels kon posten :p
(nu geen tijd om te lezen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
mja
eigenlijk wel een goed idee als die test objectief is maar in theorie is elk bestuurssysteem goed. en misschien moet je dan maar het systeem kiezen waarbij de minste zooi geschopt kan worden. |
Citaat:
Maar ik vind het nergens op slaan. Ten eerste wie bedenkt die test, en welke partijen bevoordeeld die instantie bewust of onbewust. Ten tweede heb ik er geen zin in om programma's van partijen, waarbij ik bij het lezen van het korte programma al over de grond rol van het lachen uitgebreid te bestuderen. |
Citaat:
|
Joost-tje, ge zijt ne snob.
Hilter mag dan wel legaal aan de macht gekomen zijn, hij heeft illegaal de wetten veranderd om de dictatuur te verkrijgen. Dat argument vervalt dus. Een democratie zal niet zomaar in de dictatuur glijden wanneer een extreme partij succes heeft. In deze kinderjaren van de democratie hebben we toch al wat bijgeleerd om dat te voorkomen. Zoals daar is, de Europese Unie, wiens eerste doel en enige bestaansreden is, een herhaling van Hilters socialisme te voorkomen. U suggereert ook dat politieke kennis mensen anders zal doen stemmen (en met anders bedoel ik de partijen met uw stempel van goedkeuring). Dat personen die LPF of Vlaams Blok stemmen infeite niets weten over politiek. En als ze bijgeschoold zijn zullen ze andere morele waarden hebben. Dat impliceert dat de medewerkers van die politieke partijen niets van politiek afweten. Ik kan u verzekeren dat veel van die mensen een pol&soc diploma hebben. Ik denk dat je het democratische systeem niet begrijpt. Politieke partijen zijn er niet om meningen te verkopen, maar om menigen te vertegenwoordigen. En je moet niet op de hoogte zijn van alle andere meningen, om zelf een mening te hebben. Het feit is dat het gezamelijk iq van een groep mensen, kleiner is dan dat van het individu. De nood van de mens om zich ergens gewild te voelen, leid tot extremisme. Als jij de mensen wilt forceren om zich bij een groep aan te sluiten, om te kunnen stemmen, dan zal je dat gevoel creëren. En de politieke meningen extremer zullen worden. Een metafoor: Ik ben geen passieve-sport fanaat. Maar als jij mijn forceert om een voetbalploeg te kiezen, anders mag ik geen wedstrijd meepikken, dan loop ik de kans één van die holigans te worden. Mijn iq van 168 (kuch kuch in bescheidenheid) zal mijn niet weerhouden vandalisme te plegen in een opwelling van samenhorigheid. Hoewel ik zeker in uw kennis test slagen zal. PJ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je klinkt zoals Khadaffi of Hussein zou klinken als hij onderdanen de les leert die denken dat een gekozen regering beter is. |
Haha, de intellectuele junta!
REIE |
Citaat:
|
De chinese partijraad is ook voor een gekozen regering! :mad:
|
Citaat:
dus dat betekent dat alle gekozen regeringen slecht zijn ofzo? |
Jaa, waar zijn de wijzen?
Zoals veel dingen in onze maatschappij is democratische politiek misschien wel een doorgeschoten vanzelfsprekendheid. Conflict: politieke beslissingen moeten genomen worden op een heel hoog niveau. Sociale verschijnselen moeten worden ingezien. Wetenschappelijke constructen. Aan de andere kant heeft iedereen evenveel recht om mee te beslissen. Hoe kan dit? Mijn denk: Politiek moet gewoon hun werk doen. Niet in de taal van het volk. Natuurlijk niet. Onmogelijk voor kwaliteit. Bedenk wel: fok de tijd dat sommige mensen onderdrukt werden [of check sommige gebieden in de wereld van nu]. Restyle. Filosofie wordt het fundament, politieke keuzes komen daaruit voort. Wat is rechtvaardig? Wijzen denken voor iedereen. It would be nicer. |
Het systeem an sich ziet er goed uit, maar het is veel te makkelijk te misbruiken. Wie controleert of de vragen objectief zijn? Is die persoon/commissie/instantie wel objectief? Wie controleert dat? etc...
Doet me denken aan het grote probleem van het communisme... (jaja had nu wel tijd om het te lezen :p ) |
Enige opmerkingen:
Citaat:
Overigens is de term "sophistocratie" enigszins misleidend omdat de sofisten een filosofische stroming uit de filosofie is. Citaat:
Daarnaast vraag ik me af of een dergelijk patternalisme wel gewenst is. Er zijn altijd mensen die wegens beperktere verstandelijke vermogens niet door de toets heenkomen en daardoor geen stemrecht krijgen. Vervolgens kun je natuurlijk stellen dat rationele mensen beter kunnen bepalen dan (en eigenlijk voor) mensen met minder verstandelijke vermogens. De vraag is of je dan niet de rationaliteit van mensen ontkent, hun verantwoordelijkheid ontneemt en eigenlijk daarmee hun actorschap ontkent. Graag haal ik Kant aan: "patternalisme is de ergste vorm van despotie". Ongeacht van de vraag of ik ooit pimpelpaarse kleren aan zal trekken, zou ik nooit accepteren dat me het aantrekken van pimpelpaarse kleren verboden zou worden (omdat dit bijvoorbeeld beter voor ons, het volk, oid. is). Daarmee zou mijn keuzevrijheid afgepakt, omdat een ander het beter voor me zou weten, en wordt ik als rationeel actor ontkent. |
Citaat:
Verder is het wel zo dat je sommigen hier het stemrecht ontkent; ditwordt tegenwoordig echter ook gedaan, op grond van leeftijd, strafblad, en burgerschap. In plaats vandie voorwaarden stel ik voorwaarden in die het landsbestuur verbeteren, namelijk de rationaliteit van beslissingen. |
Citaat:
Citaat:
Overigens is jou voorstel enveneens vatbaar voor het ontwikkelen van een dictatoriale staat. De regering kan immers besluiten de test, nadat deze is ingevoerd, uit te breiden waardoor je een bovenklasse krijgt die het land alleen in haar eigen belang kan regeren. Intelligent wil niet zeggen verstandig, veel slechte regimes zijn ook door de intelligentia ondersteund. Ten slotte bestaat er ook het gevaar tot opstand of revolutie. Als een deel van de bevolking kiest voor het geheel en men is er niet mee eens, leidt het vaak tot opstanden en in sommige gevallen tot bloederige revoluties. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alleen de term die je ervoor bedacht hebt al Joostje ; representatieve sophistocratie..
Het geeft al aan hoe zo'n maatschappij eruit ziet. De elite doet belangrijk en verzint dwaze termen zodat de stemloze massa denkt dat het te hoog gegrepen is voor hen. Ze worden in andere woorden dom gehouden. Je kan nu wel zeggen dat dat niet je bedoeling is, maar dat maakt niet uit. Het zijn de gevolgen van jouw plan. |
Citaat:
|
Citaat:
1) de bevolking ook zelf moeite moeten doen 2) de politici kiezers willen overtuigen, en dus begrijpelijke taal uitslaan. 3) mij lijkt extra aandacht op school voor politiek wel handig. |
1)Die term is wel logisch, maar 95% van de bevolking kan er geen soep van maken.
2)De politici willen de kiezers overtuigen, maar sommige partijen hebben baat bij een zo klein en elitair mogelijk electoraat. 3) Les, ja, best. Wel graag beschouwend. |
Klein ideetje voor zo'n test:
De partijen die mee doen leveren allen 5 vragen over hun partijstandpunten in (meerkeuze). De uit al die vragen worden er per persoon 10 gesteld, eventueel zou je nog kunnen zeggen dat er minimaal 3 van een partij naar keuze bij zitten. Minimaal 7 goed: Stemmen. Deze test laat je uitvoeren door een onafhankelijke commissie :) (eventueel zou je ook nog enkele vragen er in kunnen stoppen over ons staatsbestel...) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja partijen kunnen meest populaire standpunten uitkiezen, maar wat had jij dan in gedachte?
Onafhankelijkheid: Benoeming voor het leven helpt al een behoorlijk stuk... Controle door de rechter... Lijkt me genoeg om te zorgen dat dat niet door de politiek bepaald kan worden. Mjah, kweenie, ik vind zelf dat je toch enigszins moet weten hoe het werkt als je mee wilt praten. |
Mijn excuses voor het 'uppen', maar toen ik hier nog eens overna dacht kwam ik op een interessante gedachte.
Een eenvoudig, pragmatisch maar kort voorbeeld waarom representatieve Sophistocratie zoals jij dat voorstelt niet werkt, is dat juist door deze ideëen hele bevolkingsgroepen werden uitgesloten. Het heeft tot 1919 (in België zelfs 1948!) geduurd voordat vrouwen volwaardig stemrecht kregen. Veel vrouwen werden onbekwaam gevonden, waardoor het makkelijker was om de hele groep maar uit te sluiten van stemrecht. |
Wat wil je nou zeggen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Unexplained , je argument is niet helemaal nieuw..
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.