Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   aids??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=2956)

Anka 01-03-2002 15:13

aids???

Ik weet dat mijn vriend nog maagd is, kan hij dan aids hebben.
Kan je aids eigenlijk hebben, of moet het altijd overgedragen worden.

miss Elise 01-03-2002 15:16

aids wordt altijd overgedragen. meestal doordat je t onveilig doet, en soms ook doordat je in contact komt met besmet bloed (maar dat komt geloof ik nie zo vaak voor). de kans dat je vriend aids heeft is, volgens mij, heel klein http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

[Dit bericht is aangepast door miss Elise (01-03-2002).]

Balance 01-03-2002 15:23

je kan het ook vanaf je geboorte al hebben, maar in westerse landen (nederland zeker) komt dat vrij weinig voor omdat het in de eerste weken nog tegen te gaan is en doktoren daar hier dus goed mee om kunnen gaan

maar je kan dus ook besmet worden via bloedcontact, en dat kan altijd gebeuren. het is dan wel zo dat de gene die besmet wordt én de gene die het hiv virus al droeg allebei een wond moeten hebben, want het gaat niet zomaar natuurlijk

maar toch zou ik je d'r niet al te veel zorgen over maken, want de kans is wel erg klein dat je vriend het hiv virus draagt als hij nog maagd is

SpankyFrenzy 01-03-2002 15:24

Je kunt ZEKER wel geboren worden met AIDS, maar natuurlijk niet zomaar!

Je (eigen/biologische) moeder moet besmet zijn met het virus, en dan zal het kind dat het moeder zal krijgen geboren worden met het virus! (Dit is trouwens het grootste gezondheidsproleem in Afrika en dat soort landen!)

Duss...het IS mogelijk, maar ik denk niet dat het in Nederland voorkomt.

[Dit bericht is aangepast door SpankyFrenzy (01-03-2002).]

nare man 01-03-2002 15:44

Het HIV-virus kan alleen overgedragen worden door contact via lichaamsvocht (speeksel uitgezonderd). Dus sperma, voorvocht/afscheiding en bloed.

Dat kan dus gebeuren door:

- seks zonder voorzorgsmaatregelen
- geboren uit HIV-positieve moeder
- aanraking open wonde van HIV-positief iemand (onwaarschijnlijk)
- transfusie met besmet bloed (in dubieuze ziekenhuizen)

lekker zoet beertje 01-03-2002 15:44

ik was maagd, mijn vriendje haaad het wel met meerdere meiden gedaan, altijd veilig maar wij hebben het niet veilig gedaan
kan ik nu aids hebben?

Kat 01-03-2002 15:50

Citaat:

lekker zoet beertje schreef:
ik was maagd, mijn vriendje haaad het wel met meerdere meiden gedaan, altijd veilig maar wij hebben het niet veilig gedaan
kan ik nu aids hebben?

Als hij het echt altijd veilig gedaan heeft kun je geen aids hebben. (dan ga ik er even vanuit dat hij (of jij) niet op een andere manier aids gekregen heeft, besmet bloed ed.)

maf fluitketeltje 01-03-2002 17:54

het kanaltijd doorbloed enzo dus...

Python 03-03-2002 14:16

Citaat:

SpankyFrenzy schreef:
[B]
Je (eigen/biologische) moeder moet besmet zijn met het virus, en dan zal het kind dat het moeder zal krijgen geboren worden met het virus!

B]
Als een moeder besmet is met HIV (dan hoef je nog geen AIDS te hebben...) hoeft het kind het niet te krijgen!!! Het bloed van de moeder en het bloed van het kind mengen niet tijdens de zwangerschap! Het is dus niet per definitie zo dat kinderen ook HIVpositief zijn als hun moeder dat ook is. Wel zou het kind HIV kunnen krijgen als een HIVbesmette moeder haar kind borstvoeding geeft. Maar dat gebeurt dan natuurlijk niet.

Python 03-03-2002 14:20

De kans is klein dat je vriend HIV heeft, maar als jullie het zeker willen weten kun je altijd een test doen, kan ook anoniem.
Maar is niet nodig als je vriend geen onbeschermde seks gehad heeft, niet alleen penetratie, maar ook oraal/anaal/etc. Verder kun je het krijgen van bloed, alleen een zeer klein risico in Nederland, en overdracht van HIV besmette met wond naar jouw vriend met wond is zeer klein, als dat uberhaupt al voorgekomen is. Verder kun je het niet krijgen van zoenen, uit hetzelfde glas drinken, via mug, tandenborstel gebruiken. Alleen via slijmvliezen (mond, penis, vagina, anus) , bloed en moedermelk. Als dit niet het geval is bij je vriend, heeft hij waarschijnlijk geen HIV.

cyrillic 03-03-2002 22:35

Citaat:

Python schreef:
Als een moeder besmet is met HIV (dan hoef je nog geen AIDS te hebben...) hoeft het kind het niet te krijgen!!! Het bloed van de moeder en het bloed van het kind mengen niet tijdens de zwangerschap! Het is dus niet per definitie zo dat kinderen ook HIVpositief zijn als hun moeder dat ook is. Wel zou het kind HIV kunnen krijgen als een HIVbesmette moeder haar kind borstvoeding geeft. Maar dat gebeurt dan natuurlijk niet.
Dan ben je fout geinformeerd. Het kind wordt besmet met aids zodra het geboren wordt. Er zijn wel al pillen die de moeder kan innemen net voor de bevalling, zodat het kind niet besmet wordt. De moeder blijft wel aids houden natuurlijk.

ekki 04-03-2002 18:20

Citaat:

miss Elise schreef:
aids wordt altijd overgedragen. meestal doordat je t onveilig doet, en soms ook doordat je in contact komt met besmet bloed (maar dat komt geloof ik nie zo vaak voor). de kans dat je vriend aids heeft is, volgens mij, heel klein http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

[Dit bericht is aangepast door miss Elise (01-03-2002).]

toch vraag ik me wel 'ns af hoe de eerste die 't heeft gekregen er dan aan is gekomen.

Mad^Athlete 04-03-2002 21:11

Citaat:

ekki schreef:
toch vraag ik me wel 'ns af hoe de eerste die 't heeft gekregen er dan aan is gekomen.

Het HIV virus is hoogstwaarschijnlijk een mutatie van het ben de naamkwijt virus wat bij de apen voorkomt en voor hun onschadelijk is. Bij de mens is dat dus ff wat anders, en ja hoe het is overgesprongen. Normaal houdt het lichaam dit soort virussen tegen door middel van slijm in de mond en neus holte e.d. maar als deze barierres weg worden genomen heeft het virus vrijspel. Nou en dan mag jij de manieren zelf bedenken hoe het virus deze barrieres heeft weten te ontlopen . . .

Sylvain Altherian 04-03-2002 22:34

Citaat:

ekki schreef:

De theorie gaat rond dat het een supergeheim biologisch wapen van de CIA is... En het is nog vrij plausibel ook http://forum.scholieren.com/frown.gif

cyrillic 04-03-2002 23:27

Twas zo'n Portoricaan die het met een aap heeft gedaan...

Remqo 05-03-2002 14:38

wat ik begrepen heb, van de oorzaak. dat er ergens in Afrika een afgelegen dorpje is waar ze een ritueel hebben om apenbloed te drinken (apen kunnen het virus hebben, maar worden er niet ziek van). Toen kwamer er mensen uit andere stammen die alles plunderden en al die vrouwen verkrachtten. Zo kwamen er ook later dan mensen uit de westerse wereld die in de vrouwenhandel zaten en die vrouwen op een hoop plaatsen in de wereld de prositutie in gingen. Mja, dan breid het zich snel uit....

maar ja, dat is wat ik gehoord heb, ik vind het niet eens zo'n slechte theorie

[Dit bericht is aangepast door Draakiej (05-03-2002).]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.