![]() |
Vertalen van klein stukje tekst
Zou iemand dit alsjeblieft kunnen vertalen? Alvast bedankt.
Secundum mandata mea fecit Sempronius Caelianus mittendo ad te eos servos, de quibus te oportet cognoscere num capitale supplicum meruerint. Refert autem utrum voluntarii venerint an lecti sint vel etiam vicarii dat, si lecti sunt, inquisito peccavit; si vicarii dat, culpa est penes eos qui dederunt: si ipsi, cum haberent condicionis suae conscientiam, venerunt, severe puniendi erunt, neque multum refert, quod nondum in numeros distributi sunt. Illo enim die, quo primum prbati sunt, veritas originis eorum patefacienda erat. |
:)
|
Jeetje, dat kan zelfs ik nog :p Maar ik heb geen zin om alles op te gaan zoeken. Aantekeningen?
|
Klein stukje???
:D |
Als je er even bij zet uit welk boek het komt en welke tekst het is, kan ik je misschien wel helpen ;)
|
Citaat:
|
U treft het, amice! Mickey vindt Latijn ZO leuk, dat hij je gaat proberen te helpen. De algemene voorwaarden zijn uiteraard van kracht -> ik exonereer mijzelf van iedere aansprakelijkheid. :)
S. C. heeft volgens mijn bevelen gehandeld door u die slaven te zenden, van wie u behoorde te onderzoeken of zij de doodstraf (supplicIum trouwens) verdienden. Het is echter van belang, of ze eigener beweging zijn gekomen, of dat ze zijn uitgekozen of zelfs (gokje: plaatsvervangers zijn. Indien zij gekozen zijn, heeft de onderzoeker [ik ga dan uit van: inquisitor; ander oplossing zie ik niet] gezondigd.) Indien zij plaatsvervangers waren, is de schuld bij hen die de plaatsvervangers hebben aangesteld. Indien zij zelf zijn gekomen, hoewel ze onderling van hun afspraak wisten, moeten ze zwaar gestraft worden, en doet het niet terzake, dat er nog geen taakverdeling (denk ik) was gemaakt. [van illo tot sunt: geen idee]. ...moet de waarheid over hun oorsprong blootgelegd worden. Misschien zou je eens kunnen zeggen waar de tekst vandaan komt, om het in context te kunnen plaatsen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14. |