![]() |
AA Accu's
(Zal wel hier horen :confused: )
Waarom zijn AA accu's maar 1.2volt en niet -zoals AA batterijen- 1.5volt? Is dat technisch niet mogelijk? Want deze accu's mogen dan wel goed voor het milieu zijn en voor de beurs maar een 1.2V accu gaat stukken minder lang mee dan een 1.5V accu :( |
Citaat:
|
NiMH en NiCd is altijd 1,2 volt per cel. Zo zit het gewoon in elkaar en als je 1,5 volt wil hebben kan dat dus niet met 1 cel.
|
Nja, 1.2 volt is te weinig voor sommige apparaten.. helaas.. maar goed bedankt voor je uitleg :)
|
Het verschil tussen het voltage in oplaadbare en niet oplaadbare batterijen zit hem in het verschil tussen de stoffen die erin zitten. Kijk maar eens in de redoxtabel van de binas ofzo. Hierin staat precies het potetiaalverschil beschreven. Dit verschil is bij oplaadbare batterijen dus ongeveer 1,2 volt en bij niet oplaadbare batterijen op ongeveer 1,5 volt. Het is dus op basis van deze reacties niet mogelijk om een oplaadbare batterij te maken van 1,5 volt.
|
En als je nou echt zo graag 1,5 volt wil dan neem je 2 oplaadbare en dan heb je 2,4V en dan zet je er een 1,5V lowdrop spanningsregelaar op.
Nadeel is dat je rendement zakt naar 62,5%. Overige 37,5% word opgestookt in warmte, wat dus betekent dat als je een 500mAh hebt dat je als je die helemaal leegtrekt je 187,5 mAh = 168,75mWh = 706,5225 milicalorie = 0,7065225 calorie opstookt in warmte. Dat betekent dat je met met de energie die je in warmte opstookt 0,7065225 g water precies 1 graad celsius kan verwarmen. (/me verveelde zich even) |
Wat ik in princiepe wil is dat mijn accu's wat langer meegaan ipv.2 uurtjes tov. vele uren meer met batterijen :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.d-store.com/images/d-stor...er4_copy16.GIF |
Klinkt interessant die levensduur. Heb je toevallig een site met info over milieu, gebruik tov. standaard accu's en standaard batterijen en prijzen? In wat voor formaten zijn ze er?
|
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01. |